- Berichten: 23
Oliefilter zonder olie
- Jaap Aeckerlin (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-12-2012 20:58 #121651
door Jaap Aeckerlin (GAST)
Oliefilter zonder olie is gemaakt door Jaap Aeckerlin (GAST)
Ben bezig met de restauratie van een Amerikaanse import 1800E uit 1970 met een B20E blok. Vandaag oude olie afgetapt (roetzwart) en het oude (Fram) oliefilter afgeschroefd. Tot mijn schrik is de binnenkant van het filter brandschoon - er is nooit één druppel olie door het filter gegaan.
Vraag aan het forum: als de oliepomp kapot is, krijgt het filter dan helemaal geen olie? Of zou er een andere oorzaak kunnen zijn? De motor heeft gelopen, een paar keer hele korte stukjes (garage uit/in, op de autotransporter en eraf). De oliedrukmeter was kapot, net zoals alle andere instrumenten - de voorruit blijkt in de hoeken gelekt te hebben en daar konden de klokken slecht tegen.Bij voorbaat dank.
Jaap
Vraag aan het forum: als de oliepomp kapot is, krijgt het filter dan helemaal geen olie? Of zou er een andere oorzaak kunnen zijn? De motor heeft gelopen, een paar keer hele korte stukjes (garage uit/in, op de autotransporter en eraf). De oliedrukmeter was kapot, net zoals alle andere instrumenten - de voorruit blijkt in de hoeken gelekt te hebben en daar konden de klokken slecht tegen.Bij voorbaat dank.
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-12-2012 23:00 #121655
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Oliefilter zonder olie
Wat weet je van de wagen, heeft de motor lang stilgestaan ?
Je moet vrezen voor veel sludge in je Carter en verstopte oliekanalen, wat je kunt doen is de olie eruit laten lopen en dan de carterpan eronder vandaan halen.
Je kijkt dan aan tegen de oliepomp, ook kun je zien of er inderdaad veel sludge in zit.
Dan kun je de oliepomp verwijderen en kijken - gewoon met voelermaatjes of deze versleten is, zeef eraf halen en de speling meten tussen de tanden, moet minder zijn dan 0,35, anders pomp vervangen.
De kanalen flushen te beginnen via een slang die je bevestigt aan de schroefdraad waar het oliefilter zit, dus de 'verkeerde' kant op.
Ik zou goedkope dunne olie nemen, goed spoelen en nachtje laten weken.je kunt overwegen synthetische olie te nemen deze reinigt nog beter.
Je kunt best wat druk erop zetten de volgende dag.
Het is een klieder bende dus zet de wagen boven een grote container, bij voorkeur op een brug.
Ben benieuwd
Je moet vrezen voor veel sludge in je Carter en verstopte oliekanalen, wat je kunt doen is de olie eruit laten lopen en dan de carterpan eronder vandaan halen.
Je kijkt dan aan tegen de oliepomp, ook kun je zien of er inderdaad veel sludge in zit.
Dan kun je de oliepomp verwijderen en kijken - gewoon met voelermaatjes of deze versleten is, zeef eraf halen en de speling meten tussen de tanden, moet minder zijn dan 0,35, anders pomp vervangen.
De kanalen flushen te beginnen via een slang die je bevestigt aan de schroefdraad waar het oliefilter zit, dus de 'verkeerde' kant op.
Ik zou goedkope dunne olie nemen, goed spoelen en nachtje laten weken.je kunt overwegen synthetische olie te nemen deze reinigt nog beter.
Je kunt best wat druk erop zetten de volgende dag.
Het is een klieder bende dus zet de wagen boven een grote container, bij voorkeur op een brug.
Ben benieuwd
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.