Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-11-2012 22:08 #120731
door Willy De Baere
Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen is gemaakt door Willy De Baere
af en toe is hier op forum sprake van vervangen van de nokkenas lagerschalen van B18/B20,
waarvoor een "speciaalgereedschap" nodig is om geen schade aan te richten,
noch aan de oude lagerschalen (als men die toch nog zou willen terugplaatsen) noch aan de nieuwe.
Enige tijd terug was zo'n tool op Marktplaats te koop.
Ik ben nu op internet op zoek geweest naar zo'n tool, heb echter nog nergens iets gevonden,
alleen op een ander forum 2 foto's van een door iemand nagemaakt tool voor andere motor
als de Volvo motoren:
www.bigblockmopar.nl/wp-content/ ... 24x768.jpg
img.photobucket.com/albums/v628/ ... G_1124.jpg
Heeft iemand (bvb. Rene Brandt, of koper van Marktplaats aanbod?) meer info hierover
(bvb. foto's, afmetingen, of Volvo SVO nr)?
Dank voor info, WDB
waarvoor een "speciaalgereedschap" nodig is om geen schade aan te richten,
noch aan de oude lagerschalen (als men die toch nog zou willen terugplaatsen) noch aan de nieuwe.
Enige tijd terug was zo'n tool op Marktplaats te koop.
Ik ben nu op internet op zoek geweest naar zo'n tool, heb echter nog nergens iets gevonden,
alleen op een ander forum 2 foto's van een door iemand nagemaakt tool voor andere motor
als de Volvo motoren:
www.bigblockmopar.nl/wp-content/ ... 24x768.jpg
img.photobucket.com/albums/v628/ ... G_1124.jpg
Heeft iemand (bvb. Rene Brandt, of koper van Marktplaats aanbod?) meer info hierover
(bvb. foto's, afmetingen, of Volvo SVO nr)?
Dank voor info, WDB
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-11-2012 09:25 #120738
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
Die van mij is ook nagemaakt van een origineel.
Heb dus geen nummer.
Het principe is hetzelfde als op de foto's.
Jaren geleden gekocht van een clublid in Limburg die deze replica's aanbood op de website van de v44 club.
Heb dus geen nummer.
Het principe is hetzelfde als op de foto's.
Jaren geleden gekocht van een clublid in Limburg die deze replica's aanbood op de website van de v44 club.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-11-2012 09:47 #120803
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
kan met het speciaal gereedschap ook de achterste lagerschaal (=schaal met kleinste diameter (37mm),
achter de vriesplug) verwijderd worden zonder de vriesplug te verwijderen? Indien ja, hoe gebeurt dat
=hoe grijpt men die schaal vast?
En wie is het "clublid in Limburg", die de replica's maakte, dan kan hem ev. gevraagd worden welk origineel stuk
hij namaakte (als leek is het moeilijk in te schatten wat de versch. merken (snap-on, facom,...) aanbieden)?
achter de vriesplug) verwijderd worden zonder de vriesplug te verwijderen? Indien ja, hoe gebeurt dat
=hoe grijpt men die schaal vast?
En wie is het "clublid in Limburg", die de replica's maakte, dan kan hem ev. gevraagd worden welk origineel stuk
hij namaakte (als leek is het moeilijk in te schatten wat de versch. merken (snap-on, facom,...) aanbieden)?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-11-2012 16:24 #120811
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
De naam van de beste man weet ik niet meer, is meer dan 5 jaar geleden.
De tool heeft 3 stempels dus voor alle 3 de lagerschalen van de b18/20.
De vriesplug moet er hoe dan ook uit.
De tool heeft 3 stempels dus voor alle 3 de lagerschalen van de b18/20.
De vriesplug moet er hoe dan ook uit.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-11-2012 00:10 #120829
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
Heren,
In de eerste plaats is het ZELDEN nodig om de lagers van de nokkenas te vervangen. Meestal hebben de fabrikanten speciaal gereedschap hiervoor. Indien niet meer voorhanden maakten wij altijd zelf wat hulpstukken om deze dingen uit hun zitting te trekken. Bij de B18/20 is het nier persé nodig om de vriesplug te verwijderen. (staat wel mooi, zo'n stel nieuwe).
Ik heb niets op voorraad, maar als er iemand ernstig om verlegen zit wil ik graag meedenken. Hoeft namelijk niet duur te zijn.
Verder: dit zijn nou zaken die de clubshop geregeld zou moeten hebben. Wat wij nodig hebben is een initiatief om een inventarisatie te maken van zeldzame onderdelen waar behoefte aan is en speciaal gereedschap. Niemand, maar dan ook niemand heeft dit vaak nodig, maar het zou ontzetten fijn zijn als dit te leen (eventueel huur) was bij de club.
Teun
In de eerste plaats is het ZELDEN nodig om de lagers van de nokkenas te vervangen. Meestal hebben de fabrikanten speciaal gereedschap hiervoor. Indien niet meer voorhanden maakten wij altijd zelf wat hulpstukken om deze dingen uit hun zitting te trekken. Bij de B18/20 is het nier persé nodig om de vriesplug te verwijderen. (staat wel mooi, zo'n stel nieuwe).
Ik heb niets op voorraad, maar als er iemand ernstig om verlegen zit wil ik graag meedenken. Hoeft namelijk niet duur te zijn.
Verder: dit zijn nou zaken die de clubshop geregeld zou moeten hebben. Wat wij nodig hebben is een initiatief om een inventarisatie te maken van zeldzame onderdelen waar behoefte aan is en speciaal gereedschap. Niemand, maar dan ook niemand heeft dit vaak nodig, maar het zou ontzetten fijn zijn als dit te leen (eventueel huur) was bij de club.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-11-2012 08:14 #120837
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
dank aan info van Rene en bevindingen van Teun:
vervangen van lagers "...zelden nodig...":
OK, leest men ook op andere fora, maar toch omdat weinig mensen gepast gerief hebben denk ik,
"...niet persé nodig om de vriesplug te verwijderen...":
klopt met mijn vaststelling dat er nog 1 tot 1.5mm plaats is achter die achterste schaal,
die kan desnoods daar vast gepakt worden (weer met speciaal, nog zeldzamer, stuk(ken)) om ze er uit te trekken.
Risico van lekkende nieuwe vriesplug wordt aldus vermeden.
Groeten, WDB
vervangen van lagers "...zelden nodig...":
OK, leest men ook op andere fora, maar toch omdat weinig mensen gepast gerief hebben denk ik,
"...niet persé nodig om de vriesplug te verwijderen...":
klopt met mijn vaststelling dat er nog 1 tot 1.5mm plaats is achter die achterste schaal,
die kan desnoods daar vast gepakt worden (weer met speciaal, nog zeldzamer, stuk(ken)) om ze er uit te trekken.
Risico van lekkende nieuwe vriesplug wordt aldus vermeden.
Groeten, WDB
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-12-2012 01:26 #121013
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Nokkenas B18/b20: ivm. tool voor vervangen lagerschalen
Ik heb deze tool in bezit en kan eventueel wat foto's proberen te posten.
Lager schalen zelden stuk? Niet op rekenen, de mijne waren wel degelijk naar hun grootje.
Het komt dus wel degelijk voor maar grondige inspectie van al de drie lagers is moeilijk of onmogelijk zonder het blok open te halen. Wie maalt er om een vriesplugje van enkele centen of euro's?
Lager schalen zelden stuk? Niet op rekenen, de mijne waren wel degelijk naar hun grootje.
Het komt dus wel degelijk voor maar grondige inspectie van al de drie lagers is moeilijk of onmogelijk zonder het blok open te halen. Wie maalt er om een vriesplugje van enkele centen of euro's?