tuimelen

  • Marcus Schiere (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2012 23:05 #120555 door Marcus Schiere (GAST)
tuimelen is gemaakt door Marcus Schiere (GAST)
Beste chauffeurs/klussers,

Hoe belangrijk is het moment van 'tuimelen' op de 'tegenovergestelde' cilinder bij het kleppen stellen? Ik houd het moment aan dat klep 8 net niet opengedrukt wordt en dan stel ik klep 1 in (volgens de regel van 9), etc. Uit de Haynes krijg ik het idee dat klep 8 helemaal open moet staan, op zijn diepste punt, en dat ik dan pas klep 1 (enzovoorts) kan stellen.

Ik heb namelijk opnieuw mijn kleppen gesteld na +5000km voornamelijk op gas te hebben gereden. Na het kleppen stellen had ik echter minder vermogen dan voorheen: max 110 in plaats van +120km/h. Met het B20a blok heb ik 0.45mm klepspeling aangehouden. Ik zie op het forum dat er ook al wat ruimere maten worden aangehouden als er op gas gereden wordt.

Alvast bedankt, Marcus

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2012 09:05 #120558 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic tuimelen
Regel van 9: Klep 1 geheel ingedrukt => Klep 8 stellen (1+8=9)
Regel van 5: Kleppen van cilinder 1 staan op tuimelem => Kleppen cilinder 4 stellen (1+4=5)

Mijn ervaring is dat voor een B20A het niet zo veel uitmaakt of dekleppen op 0,45 of 0,40 gesteld worden. Over het algemeen wordt gezegd om op LPG de klepseling 0,05 ruimer te stellen (dus 0,45 is prima hoewel de meningen hierover verdeeld zijn)

Een B20A op LPG moet op zijn sloffen 140km/uur halen.
Als dat niet zo is, dat moet je het standaard lijstje van de afstelling controleren:
Klepspeling
Compressie meten
Ontsteking
Afstelling carbuarteur (=benzine)
Afstelling verdamper (=LPG)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcus Schiere (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2012 22:37 #120791 door Marcus Schiere (GAST)
Beantwoord door Marcus Schiere (GAST) in topic tuimelen
Aha, ik begrijp wat het verschil is tussen de regels, die van vijf en negen. Bedankt voor de tips. Dit artikel heeft ook geholpen:
www.runde.nl/LaRo/kleppenstellen/kleppen.html

Overigens heb ik geen succes gehad, dus denk dat er meer aan de hand is. De garage gaat kijken, heb niet het benodigde gereedschap en zit momenteel met een krappe agenda.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2012 08:42 #120801 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic tuimelen
een alternatief voor kleppen stellen is beschreven in de Volvo service manuals (zie
bijgevoegde foto). Daarin is sprake van een cilinder (1 of 4) in de stand "top dead centre".
Deze stand correspondeert met de poelie op de krukas in de stand "0" tegenover het
merkteken op het distributiedeksel. Dus gewoon 2x de krukas in die stand brengen, en
dan achtereenvolgens de kleppen nrs 1,2,3,5 en 4,6,7,8 stellen (welke reeks eerst aan
de beurt is wijst zichzelf uit, men hoeft niet te weten of "0" correspondeert met
cil.1 of 4) dmv de "Go" (=x mm) en "No-Go" (= x+0.05 mm) voelermaten. Eenvoudiger kan niet.
Men zou het de "regel 0" kunnen noemen.

Mijn LPG installateur raadde me ooit aan alleen de uitlaat klepspeling 0.05mm ruimer te stellen,
om uitlaatklep wat meer tijd te gunnen om af te koelen, dit omwille vd hogere temp. in LPG-motor.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD