Cilinderkop B20 zetels harden?

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2012 21:22 #120362 door k den Besten
Cilinderkop B20 zetels harden? is gemaakt door k den Besten
Beste Volvorijders

Er zijn al veel topic's over de cilinderkop. Toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen omdat ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden.

Ik wil voor mijn B20A een cilinderkop met grotere kleppen, ook omdat mijn kop versleten is. Nu kreeg ik een tip via Facebook voor onderstaande kop:
link.marktplaats.nl/615525860

Inmiddels heb ik geboden en een extra foto gekregen van de verkoper over de diepte van de kleppen.
i840.photobucket.com/albums/zz32 ... 204053.jpg

De uitlaatklep ligt veel hoger, en er lijkt dus een geharde klepzetel op te zitten. De diepte zit bij inlaat op 13,5 mm en bij de uitlaat op 11,5 mm gemeten zoals op de foto te zien is.
Nu lijkt de kop erg verroest, en het lijkt of de inlaatklep zetel ook versleten is. Is dat zo? En is het aan te raden de kop te kopen als ik geen klepzetels wil laten harden? Als ik het eventueel wel wil doen, dan in ieder geval niet voor de inlaat.
Ik ben maar een gewone student;)

bedankt voor jullie advies,

bedankt Kees den Besten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2012 21:51 #120364 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Cilinderkop B20 zetels harden?
Inlaatkleppen lijken te diep te liggen.
Echt opvallend dat de zetels vervangen zijn is niet echt te zien.
Meestal worden koppen gewoon alle 8 de zetels tegelijk vervangen.
Oppervlakte roest maakt meestal niks uit.
Ik zou als ik jou was je eigen kop gewoon weg brengen wil je echt bezuinigen( niet doen pakkingset 2 keer vervangen + bouten is even duur als in een keer goed) dan zou je mischien je inlaatklepzetels laten zitten.
Dan weet je waar je aan toe bent en kan je weer lekker veel km's mee.
Meet wel eerst je compressie en je lifthoogte van je nokkenas, bij lage compressie even wat olie op je zuigers als hij dan niet stijgt is het je kop.
Als de lifthoogte van de inlaatkleppen onderling en uitlaatkleppen onderling hetzelfde is dan is waarschijnlijk je nokkenas meestal oke, als je nokkenas slijt krijg je vaak ongelijke lifthoogtes.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2012 22:14 #120368 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Cilinderkop B20 zetels harden?
De meting zegt mij niet direct wat, maar de foto geeft wel veel meer informatie dan die op Marktplaats.
De inlaatklep ligt helemaal in de kop, het kan natuurlijk nog erger. Deze kop kwam van mijn 142DL toen ik hem kocht:

Ik zou deze persoonlijk geloof ik niet meer monteren, maar ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Je bent aan koppakking en andere randonderdelen ook nog wel wat geld kwijt.
Dan kun je beter een iets betere kop monteren. Of deze kopen en laten reviseren. Maar dan moet je ook kijken hoe de kleppen en klepsteelgeleiders zijn als je alleen "low budget" er nieuwe zetels in wilt laten zetten.
Ik kan eventueel wel even kijken of ik er eentje over heb ter overname.

Bijlagen:

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2012 22:15 #120369 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Cilinderkop B20 zetels harden?
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is beter om ook eerst de rest te controleren.
Het was eigenlijk de bedoeling de kop in een keer te wisselen, dus dat ik eerst zorg voor een andere goede kop. En dan gelijk ook het voordeel van de kop met grotere kleppen mee te nemen.

Ik ben ook benieuwd wat anderen vinden van deze slijtage. Maar ik wil dingen altijd wel graag in een keer goed doen, desnoods wat langer doorsparen. Weet iemand een goed en goedkoop bedrijf dat klepzetels kan plaatsen?

@ Lars: het zou mooi zijn als je een kop te koop hebt! Helemaal als het er een is met grotere kleppen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2012 22:40 #120371 door Lars Rengersen
Toen ik de kop van het plaatje eraf had ben ik ook op zoek gegaan naar een Betaalbaar adresje voor plaatsen geharde klepzittingen .
Boele had toen een adresje met 8 zittingen voor 300 euro en dat was uiteindelijk de beste optie.
Zie alle details in dat topic. Uiteindelijk vond ik dat een te grote investering en heb ik er een andere goede gebruikte kop op gezet.
Morgen zal ik even voor je kijken naar de koppen die ik heb. Volgens mij heb ik wel een goede van het late type als tweede reserve en misschien is dat toch wat veel van het goede om maar te hebben liggen.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-11-2012 23:27 #120373 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Cilinderkop B20 zetels harden?
Hallo K,

Doe je zelf een plezier en koop deze kop alsjeblieft niet. Daar is nauwelijks nog iets mee te beginnen en de staat waar het ding in verkeert vraagt om complete revisie (ca. €1100,00).
Als je een goede kop zoekt vraag dan eens bij Nordicar of Trans-o-Car, dan ben je bij een betrouwbaar adres die weten wat ze verkopen. Als je een B20E kop kunt vinden, dan ben je meteen klaar wat klepgrootte betreft. Wel aan te raden om de boel te demonteren, kleppen even in te slijpen en de kop te laten vlakken.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-11-2012 20:03 #120402 door k den Besten
Bedankt voor jullie antwoorden! Het topic over de bedrijven die klepzetels kunnen plaatsen zal ik onthouden.
Het zou wel mooi zijn als je een kop over hebt!

Eerst maar eens uitzoeken waar ik een compressietest kan laten doen, en de lift van de nokkenas controleren. Ik heb nooit in een andere Volvo met B20 gereden, dus weet niet goed of hij genoeg vermogen heeft. Ik ben wel bijna uitgesteld.

Kees

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2012 01:53 #120581 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Cilinderkop B20 zetels harden?
Ik dacht dat niet enkel de B20E kop, maar vanaf een bepaald jaar ALLE koppen grotere kleppen hebben.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2012 16:50 #120586 door Lars Rengersen
@Ivo Volgens mij ook. Aan de buitenkant kun je die herkennen doordat je dan de vlakjes ziet waar bij de B20E de gaten en bevestigingen voor de injectoren zijn uitgefreesd.

Kees, het duurde even, maar ik heb inderdaad een kop over. Helaas geen laat type.
Geen geharde klepzittingen helaas. Kleppen liggen allemaal wel mooi hoog.
Heb er even twee kleppen uit gehaald en er zit geen speling op de klepgeleiders en de kleppen zijn niet getulpt.
Wel moet hij eigenlijk even gevlakt worden ivm corrosie op het pasvlak.

Mag weg voor 100 euro.
Stuur maar een mailtje als je interesse hebt.

Ik heb er ook nog wel een voor minder, maar daarvan liggen de kleppen al wat dieper.

Bijlagen:

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-11-2012 21:53 #120594 door k den Besten
Bedankt Lars!

Ik denk er even over na, misschien kom ik nog een kop tegen met de grote kleppen. En anders rij ik gewoon zo verder, als de zittingen in goede staat zijn kan hij er natuurlijk wel even tegen.

Kees

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD