Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
- Pascal Rietman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2012 21:42 #120071
door Pascal Rietman
Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren is gemaakt door Pascal Rietman
Dag,
ik ben zojuist lid geworden van dit forum en tevens ook aangevraagd fysiek lid te worden. Helaas moet ik wachten tot na betaling om mijn lidmaatschap te gebruiken, dus nu dan maar even als gast.
Ik heb sinds 6 maanden een Volvo 144 uit 1967. Heb veel aan de Volvo laten doen, want dat is de rode wagen zeker waard. Sinds kort heb ik last van een geratel bij snelheden tussen de 105-115. Daarvoor en daarna niet. De motor lijkt te ratelen, ook als ik afrem van 115. Dan is de ratel tot 105 km/h. Daaronder niet, daarboven ook niet.
Sinds vandaag ratelt de wagen soms ook rond het schakelen. Het olielampje brandde, maar ik verwacht niet dat dit in verband ligt met elkaar. Olie wordt voldoende bijgevuld, het pijl is nu ook goed.
Het laatste half jaar heb ik het volgende (laten) uitvoeren:
- nieuwe koppeling + platen
- kleppen afgesteld
- accu, dynamo
- uitlaat (volledig)
- keerringen
- druklagers
- verdere zaken zoals banden etc, maar das niet van toepassing op de motor
Let wel, tijdens mijn reis naar Lapland met de Volvo is een bakkeliet tandwiel in het blok geknapt. Ik weet niet wat dat was, maar ter plekke is dat tandwiel vervangen. Vlak voordat dat gebeurde had de auto met boven de 100 een veel heftiger geratel. Uiteindelijk reed de auto helemaal niet meer. Ik weet dat dat nu het geval niet is, maar vermeld het toch.
Hopelijk kunnen jullie suggesties geven.
Heel veel dank
Pascal
ik ben zojuist lid geworden van dit forum en tevens ook aangevraagd fysiek lid te worden. Helaas moet ik wachten tot na betaling om mijn lidmaatschap te gebruiken, dus nu dan maar even als gast.
Ik heb sinds 6 maanden een Volvo 144 uit 1967. Heb veel aan de Volvo laten doen, want dat is de rode wagen zeker waard. Sinds kort heb ik last van een geratel bij snelheden tussen de 105-115. Daarvoor en daarna niet. De motor lijkt te ratelen, ook als ik afrem van 115. Dan is de ratel tot 105 km/h. Daaronder niet, daarboven ook niet.
Sinds vandaag ratelt de wagen soms ook rond het schakelen. Het olielampje brandde, maar ik verwacht niet dat dit in verband ligt met elkaar. Olie wordt voldoende bijgevuld, het pijl is nu ook goed.
Het laatste half jaar heb ik het volgende (laten) uitvoeren:
- nieuwe koppeling + platen
- kleppen afgesteld
- accu, dynamo
- uitlaat (volledig)
- keerringen
- druklagers
- verdere zaken zoals banden etc, maar das niet van toepassing op de motor
Let wel, tijdens mijn reis naar Lapland met de Volvo is een bakkeliet tandwiel in het blok geknapt. Ik weet niet wat dat was, maar ter plekke is dat tandwiel vervangen. Vlak voordat dat gebeurde had de auto met boven de 100 een veel heftiger geratel. Uiteindelijk reed de auto helemaal niet meer. Ik weet dat dat nu het geval niet is, maar vermeld het toch.
Hopelijk kunnen jullie suggesties geven.
Heel veel dank
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-11-2012 22:12 #120072
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
Hoi Pascal,
Een combinatie van ratelen en een olie lampje dat aan komt is geen goed teken. Ik ben bang dat er ergens een lager uit ligt, drijfstang.....krukas.....nokkenas.....oliepomp zelf? Misschien moet je de karterpan eens laten zakken en kijken of er wat te vinden is.
Groeten, Rob
Een combinatie van ratelen en een olie lampje dat aan komt is geen goed teken. Ik ben bang dat er ergens een lager uit ligt, drijfstang.....krukas.....nokkenas.....oliepomp zelf? Misschien moet je de karterpan eens laten zakken en kijken of er wat te vinden is.
Groeten, Rob
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-11-2012 23:18 #120077
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
ik denk dat toendertijd de distributietandwielen vervangen zijn, door welke zijn deze vervangen? stalen kunnen nogal wat geluid maken tov orgineel.
Al eens de oliesensor vervangen ivm branden van het lampje, mischien verstandig om eens de compressie en oliedruk te laten meten zodat je weet in welke staat je blok verkeerd.
Als de oliedruk te laag is zou het goed een lager kunnen zijn inderdaad.
Al eens de oliesensor vervangen ivm branden van het lampje, mischien verstandig om eens de compressie en oliedruk te laten meten zodat je weet in welke staat je blok verkeerd.
Als de oliedruk te laag is zou het goed een lager kunnen zijn inderdaad.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 10:08 #120089
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
ik gok op een nokkenas lagerschaal.
hier kom je eerdaags stil mee te staan :roll:
hier kom je eerdaags stil mee te staan :roll:
- Pascal Rietman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 12:43 #120099
door Pascal Rietman
Beantwoord door Pascal Rietman in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
Goed, het lijkt erop dat het een lager probleem is? Nokkenas lager; betekent het dan dat ik de gehele nokkenas moet vervangen?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 16:38 #120111
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
was dat maar waar 
je blok moet open , dus eruit , de nokkenas-lagerschalen en drijfstang-lagerschalen moeten op schade worden bekeken.
als je rode oliedruklampje brand verliest het blok druk via een kapot lager-schaal.
doorrijden is geen optie met ratel en oplichtend oliedruk lampje is het wachten op een blok wat compleet in de soep is gelopen.

je blok moet open , dus eruit , de nokkenas-lagerschalen en drijfstang-lagerschalen moeten op schade worden bekeken.
als je rode oliedruklampje brand verliest het blok druk via een kapot lager-schaal.
doorrijden is geen optie met ratel en oplichtend oliedruk lampje is het wachten op een blok wat compleet in de soep is gelopen.
- Pascal Rietman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 18:13 #120112
door Pascal Rietman
Beantwoord door Pascal Rietman in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
Nu, de waarheid bleek volledig in mijn voordeel te zijn.
Soms denk je te ver blijkt.
Met olie + blok niks aan de hand. Nagelopen, compressie prima.
Er bleek een bout van de luchtfilter los te zijn geschoten, wat de herrie veroorzaakte bij hoge toeren. Totaal over het hoofd gezien.
Bedankt voor jullie raad,
Pascal
Soms denk je te ver blijkt.
Met olie + blok niks aan de hand. Nagelopen, compressie prima.
Er bleek een bout van de luchtfilter los te zijn geschoten, wat de herrie veroorzaakte bij hoge toeren. Totaal over het hoofd gezien.
Bedankt voor jullie raad,
Pascal
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 19:44 #120115
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
En het brandende olielampje dan?
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-11-2012 21:39 #120127
door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Volvo 144 1967 1.8 ratel bij hoge toeren
Vond en een lager al raar. Een lager hoor je of wel of niet.. En sowieso niet bij een bepaalde snelheid want dan zou het iets met de aandrijving moeten zijn..