Startmotor! Hulp
- Swen Mulderij
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 13:01 #119806
door Swen Mulderij
Startmotor! Hulp is gemaakt door Swen Mulderij
Beste allemaal,
Gisteravond lekker aan het rijden met de volvo. Ineens hoor ik getik uit de motor komen, het deed mij denken aan overhitte olie(ervaring mee gehad toen een van de koelleidingen ooit gesprongen was). Vervolgens viel de motor met schokken uit en ben ik aan de kant van de snelweg moeten gaan staan. Naar mijn gevoel was dit een vastloper. Toen ik onder de kap keek zat alles onder de olie. Oliepeil was nihil, ik heb nieuwe olie toegevoegd en weer proberen te starten. Echter nu maakt alleen de startmotor een scherp geluid en de motor pakt niet. Is mijn B18 blok kapot? Of is het de startmotor die geen aandrijving voor de motor kan geven?(geen kennis van dit deel van de motor) Wie kan mij helpen?
Groetjes,
Swen Mulderij
Gisteravond lekker aan het rijden met de volvo. Ineens hoor ik getik uit de motor komen, het deed mij denken aan overhitte olie(ervaring mee gehad toen een van de koelleidingen ooit gesprongen was). Vervolgens viel de motor met schokken uit en ben ik aan de kant van de snelweg moeten gaan staan. Naar mijn gevoel was dit een vastloper. Toen ik onder de kap keek zat alles onder de olie. Oliepeil was nihil, ik heb nieuwe olie toegevoegd en weer proberen te starten. Echter nu maakt alleen de startmotor een scherp geluid en de motor pakt niet. Is mijn B18 blok kapot? Of is het de startmotor die geen aandrijving voor de motor kan geven?(geen kennis van dit deel van de motor) Wie kan mij helpen?
Groetjes,
Swen Mulderij
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-11-2012 13:09 #119807
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Startmotor! Hulp
Hoi Swen, ik heb onlangs mijn startmotor vervangen omdat die als een tandeloze koffiemolen klonk. Twee bouten die best vast kunnen zitten... In principe zo gepiept! 
Ik heb er nog wel eentje voor je liggen. Wat die olie betreft: dat lijkt mij een andere oorzaak.

Ik heb er nog wel eentje voor je liggen. Wat die olie betreft: dat lijkt mij een andere oorzaak.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Swen Mulderij
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 13:40 #119810
door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Startmotor! Hulp
Beste Rob, denk je dat dit mijn probleem is? Hoe kan ik dit zeker weten? Ik zou in dat geval heel graag de startmotor van je over nemen!
02-11-2012 16:19 #119814
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Startmotor! Hulp
Waar woon je? De mijne liggen in Haarlem. En zoals ik al aangaf, je olieperikelen kan ik niet vanuit de startmotor verklaren.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Eric
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 17:26 #119821
door Eric
Beantwoord door Eric in topic Startmotor! Hulp
Heb je enig idee waar de olie vandaan gekomen is?
Bij mijn auto heb ik eens via de olievuldop (met carterontluchting) een fontein gehad onder de motorkap. De kracht van de olie was zo sterk dat zelfs de slang van de carterontluchting eraf gesprongen was. Uiteindelijk bleek dat het onderblok naar zijn grootje was. In het onderblok werd teveel druk opgebouwd waardoor de olie via de kop eruit kwam.
Startmotor blijft een vreemd verhaal. Kan je de cilinders nog wel met de hand in beweging krijgen?
Bij mijn auto heb ik eens via de olievuldop (met carterontluchting) een fontein gehad onder de motorkap. De kracht van de olie was zo sterk dat zelfs de slang van de carterontluchting eraf gesprongen was. Uiteindelijk bleek dat het onderblok naar zijn grootje was. In het onderblok werd teveel druk opgebouwd waardoor de olie via de kop eruit kwam.
Startmotor blijft een vreemd verhaal. Kan je de cilinders nog wel met de hand in beweging krijgen?
- 11019-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-11-2012 21:31 #119832
door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Startmotor! Hulp
Je zegt zelf al: "naar mijn gevoel was dat een vastloper". Als dat inderdaad zo is dan kan je startmotor ook niet anders als een scherp geluid maken, hij kan dan ook niet draaien! Een andere startmotor zal dan precies hetzelfde doen, misschien een ander geluid maar verder komt die dan ook niet. Probeer dus eerst eens of de motor los is of vast zit."Swen" schreef:
Naar mijn gevoel was dit een vastloper. Toen ik onder de kap keek zat alles onder de olie. Oliepeil was nihil, ik heb nieuwe olie toegevoegd en weer proberen te starten. Echter nu maakt alleen de startmotor een scherp geluid en de motor pakt niet. Is mijn B18 blok kapot?
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-11-2012 16:45 #119857
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Startmotor! Hulp
Hi Swen,
Ontzettend naar voor je. Het ruikt namelijk naar een serieus probleem. Een motor zit meestal nooit muurvast. Ik zou eerder denken aan een gat in een zuiger. Hoe dan ook, als je een sleutelaar bent kijk eerst eens even of je kunt zien waar de olie uit het blok gespoten is. Vuldop is nummer één en dan de ventilatie en dan de koppakking. Je kan ook de bougies er uitdraaien en met een videoscoop ("men lene drie eieren") naar de zuigers kijken. Soms is kijken naar de bougies al voldoende. Als daar de pijn zit is het blok naar z'n grootje en moet het er uit.
Sterkte en succes,
Teun
Ontzettend naar voor je. Het ruikt namelijk naar een serieus probleem. Een motor zit meestal nooit muurvast. Ik zou eerder denken aan een gat in een zuiger. Hoe dan ook, als je een sleutelaar bent kijk eerst eens even of je kunt zien waar de olie uit het blok gespoten is. Vuldop is nummer één en dan de ventilatie en dan de koppakking. Je kan ook de bougies er uitdraaien en met een videoscoop ("men lene drie eieren") naar de zuigers kijken. Soms is kijken naar de bougies al voldoende. Als daar de pijn zit is het blok naar z'n grootje en moet het er uit.
Sterkte en succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"