Opbouwen motorblok
- Marc Schunck
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-10-2012 08:23 #119347
door Marc Schunck
Opbouwen motorblok is gemaakt door Marc Schunck
Inmiddels ben ik zover met de opbouw van het B20B motorblok dat ie van de motorstand af moest om de koppeling te bevestigen . De volgende stap is het plaatsen van de kop.Het blok hangt nu in de kraan maar dat vind ik eigenlijk niet zo handig. Kan ik het blok op het oliekarter op de grond of werkbank laten rusten of deukt deze dan in? Hoe doen jullie dat ? Alle tips welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 161
22-10-2012 09:58 #119350
door Vilmar Dijkstra
Amazon 1960 two tone 6 volt
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Opbouwen motorblok
Ha die Marc,
Volgens mij niet verstandig hem op het oliecarter te laten rusten. Een paar houten balkjes moet voldoende ruimte kunnen geven om die vrij te houden.
Volgens mij niet verstandig hem op het oliecarter te laten rusten. Een paar houten balkjes moet voldoende ruimte kunnen geven om die vrij te houden.
Amazon 1960 two tone 6 volt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-10-2012 10:34 #119353
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Opbouwen motorblok
Zelf zet ik heb altijd gewoon op z'n oliepan en een blokje onder het lager gelegen deel.
Dat kan hij prima hebben.
Als je carterpan echter net mooi geverfd is, is dat natuurlijk zonde.
Het mooiste werken is een motorbok, maar anders gewoon de onderkant beschermen en neerzetten.
Dat kan hij prima hebben.
Als je carterpan echter net mooi geverfd is, is dat natuurlijk zonde.
Het mooiste werken is een motorbok, maar anders gewoon de onderkant beschermen en neerzetten.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
22-10-2012 14:04 #119360
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Opbouwen motorblok
met de Volvo versie vd motorstand kan men ook aan de koppeling
werken, zie foto's 1 en 2. Voor namaak van dit SVO: zie foto 3, met
op achtergrond vb van motor op blokken op wagentje. Motor opbouwen
terwijl deze steunt op carterpan vergroot kans op schade aan pan.
werken, zie foto's 1 en 2. Voor namaak van dit SVO: zie foto 3, met
op achtergrond vb van motor op blokken op wagentje. Motor opbouwen
terwijl deze steunt op carterpan vergroot kans op schade aan pan.
Bijlage kopijsvo2520.jpg niet gevonden
Bijlage motoropstand.jpg niet gevonden
Bijlage volvosvo2520en2521=motorbok.jpg niet gevonden
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 831
22-10-2012 16:56 #119366
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Opbouwen motorblok
Is het niet handiger om de kop te plaatsen als het blok weer in de auto zit? Tenminste dit is mij goed bevallen, scheelt weer wat gewicht en formaat tijdens het terugplaatsen. En het gehijs aan de kopbouten gaat een stuk stabieler als de boel weer vast zit.
Succes.
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
22-10-2012 23:13 #119396
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Opbouwen motorblok
Hi Marc,
Ik heb geleerd om een blok nooit op de oliepan te laten rusten. Het zal best kunnen, maar als je net alles nieuw gemonteerd hebt kan je het beter niet doen.
Het "wiegje" van Willy is bijzonder fraai, maar als je daar geen zin/tijd voor hebt, kan je ook de motorsteunen op het blok schroeven en daar hardhouten balkjes onder plaatsen. Nog twee balkje aan de koppelingszijde (buitenste punten waar de sump niet zit) en je hebt alleen het gietijzer afgesteund. Ik had die stukken hout op een plank geschroefd zodat de boel stabiele bleef staan.
Teun
Ik heb geleerd om een blok nooit op de oliepan te laten rusten. Het zal best kunnen, maar als je net alles nieuw gemonteerd hebt kan je het beter niet doen.
Het "wiegje" van Willy is bijzonder fraai, maar als je daar geen zin/tijd voor hebt, kan je ook de motorsteunen op het blok schroeven en daar hardhouten balkjes onder plaatsen. Nog twee balkje aan de koppelingszijde (buitenste punten waar de sump niet zit) en je hebt alleen het gietijzer afgesteund. Ik had die stukken hout op een plank geschroefd zodat de boel stabiele bleef staan.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-10-2012 12:36 #119431
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Opbouwen motorblok
Bedankt voor alle tips mensen! Helaas kan ik het blok niet afbouwen in de auto omdat de vooras er nog onderuit moet en de auto nog in de lak moet worden gezet. Ik heb voorlopig een houten motorsteun in elkaar getimmerd en op een plank vastgezet. De fraaie oplossing van Willy zette me ook aan t denken om de oude bestaande motorsteun wat om te bouwen. De twee huidige armen reiken net niet ver genoeg om de gaten in t blok te bereiken. Nu dacht ik als ik 2 armen aan elkaar las.... Ik weet alleen niet of die 2 armen sterk genoeg zijn om het motorblok te houden.. Wat voor een maat bout gaat er trouwens in de 2 grote schroefgaten in t blok ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
24-10-2012 14:37 #119433
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Opbouwen motorblok
in de 2 grote schroefgaten gaan 5/8"UNC bouten. Ik zou niet 2 armen
aan mekaar lassen, maar een nieuw stuk maken dat op de bestaande
dikke rechthoekige plaat kan bevestigd worden (desnoods er eerst nog
een grotere op bevestigen), bvb. dmv. 4 M12 bouten. Je stand ziet er
in elk geval stevig genoeg uit. Het nieuwe stuk zou dan de 2
schroefgaten verbinden. Ik voeg nog 2 foto's toe met enkele gebruikte
maten.
Succes met ombouwen, de werkzaamheden worden gevolgd!
[Nota's:
- ik zou geen dunnere plaat gebruiken als 10mm
- indien 1" buis gebruikt wordt, dan is standaard dikte van 4mm waarsch. voldoende,
ik had toevallig ook de sterkere versie met 5mm dikke wand
- indien nog tijd overblijft, bouw ook ik nieuw stuk om motor langs achter te kunnen
bevestigen, vind het wel veel handiger om werken zoals het nu is.]
aan mekaar lassen, maar een nieuw stuk maken dat op de bestaande
dikke rechthoekige plaat kan bevestigd worden (desnoods er eerst nog
een grotere op bevestigen), bvb. dmv. 4 M12 bouten. Je stand ziet er
in elk geval stevig genoeg uit. Het nieuwe stuk zou dan de 2
schroefgaten verbinden. Ik voeg nog 2 foto's toe met enkele gebruikte
maten.
Succes met ombouwen, de werkzaamheden worden gevolgd!
[Nota's:
- ik zou geen dunnere plaat gebruiken als 10mm
- indien 1" buis gebruikt wordt, dan is standaard dikte van 4mm waarsch. voldoende,
ik had toevallig ook de sterkere versie met 5mm dikke wand
- indien nog tijd overblijft, bouw ook ik nieuw stuk om motor langs achter te kunnen
bevestigen, vind het wel veel handiger om werken zoals het nu is.]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.