- Berichten: 46
statisch afstellen b14
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-10-2012 14:05 #119099
door Cander van der Veer
Allen,
Over anderhalve week reis ik naar Zweden om de door mij al tijden gewenste 444 op te halen. de auto is uit `53 en het is een E. deels nog in de orinele lak en dat zie je ook wel. Ik vind dat goed passen bij een 444 (in tegenstelling tot roest)
De huidige eigenaar is zo vriendelijk geweest om de auto nog eens door te smeren. Dus daar zal het niet op stuklopen tijdens de 1100 km lange rit. Waar ik me vooral zorgen over maak zijn slijtage onderdelen, zoals de ontsteking, koppeling, waterpomp en de dynamo etc. De auto heeft de afgelopen later telkens een paar honderd kilometer gereden en dat geldt ook voor de afgelopen zomer. Als de auto aan het begin van de rit goed remt, zal ie dat na 1100 km ook nog wel doen.
Voor de koppeling, waterpomp en dynamo neem ik het risico op de koop toe. Dat kan ook de ANWB sluit namelijk geen buitenlandse kentekens uit. ben wel benieuwd wat er gebeurd las ik een beroep op ze moet doen. Ik rijd namelijk terug als eigenaar, maar nog wel op het Zweedse kenteken. Overigens heb ik de auto wel WA laten verzekeren. Dat kan tegenwoordig vrij eenvoudig, een chassisnummer volstaat. De eigenaar is niet onbetrouwbaar, maar je weet maar nooit.
Resteert nog de ontsteking. Die zal het wel blijven doen, maar zou zich gedurende 1100 km kunnen ontstellen. Met de afstand van de contactpunten ben ik bekend, namelijk 0,5 mm. Statisch afstellen met behulp van een fietslampje (6V!) lukt me ook. Nou nog de hoeveelheid voorontsteking. Tussen de 10 en 15 graden, blijft de motor vast lopen, maar een nauwkeuriger getal zou mooi zijn. Wie o wie kan mij helpen?
Dan nog het volgende. De eigenaar heeft in de afgelopen 20 jaar de nodige onderdelen verzameld, die hij wil verkopen. De eigenaar heeft eigenlijk weinig zin om alles op de Zweedse marktplaats te zetten en ik zou daarom tegen een geringe vergoeding onderdelen mogen uitzoeken. Maar wat zal ik eens meenemen? In Nederland is gelukkig ook veel te vinden. De carrosserie is hard, dus plaatwerk heb ik eigenlijk niet nodig.
Een reserve ontsteking, dynamo en waterpomp is altijd handig. Verder weet ik dat (goede) carburateurs van de 444 vrij zeldzaam zijn, maar veel verder kom ik niet. Verder ben ik alleen bekend met de Amazon (onderdelen) en zou dus ook gaan voor een recht spruitstuk. Hebben jullie nog andere suggesties?
Met vriendelijke groet,
Cander van der Veer
statisch afstellen b14 is gemaakt door Cander van der Veer
Bijlage niet gevonden
Allen,
Over anderhalve week reis ik naar Zweden om de door mij al tijden gewenste 444 op te halen. de auto is uit `53 en het is een E. deels nog in de orinele lak en dat zie je ook wel. Ik vind dat goed passen bij een 444 (in tegenstelling tot roest)
De huidige eigenaar is zo vriendelijk geweest om de auto nog eens door te smeren. Dus daar zal het niet op stuklopen tijdens de 1100 km lange rit. Waar ik me vooral zorgen over maak zijn slijtage onderdelen, zoals de ontsteking, koppeling, waterpomp en de dynamo etc. De auto heeft de afgelopen later telkens een paar honderd kilometer gereden en dat geldt ook voor de afgelopen zomer. Als de auto aan het begin van de rit goed remt, zal ie dat na 1100 km ook nog wel doen.
Voor de koppeling, waterpomp en dynamo neem ik het risico op de koop toe. Dat kan ook de ANWB sluit namelijk geen buitenlandse kentekens uit. ben wel benieuwd wat er gebeurd las ik een beroep op ze moet doen. Ik rijd namelijk terug als eigenaar, maar nog wel op het Zweedse kenteken. Overigens heb ik de auto wel WA laten verzekeren. Dat kan tegenwoordig vrij eenvoudig, een chassisnummer volstaat. De eigenaar is niet onbetrouwbaar, maar je weet maar nooit.
Resteert nog de ontsteking. Die zal het wel blijven doen, maar zou zich gedurende 1100 km kunnen ontstellen. Met de afstand van de contactpunten ben ik bekend, namelijk 0,5 mm. Statisch afstellen met behulp van een fietslampje (6V!) lukt me ook. Nou nog de hoeveelheid voorontsteking. Tussen de 10 en 15 graden, blijft de motor vast lopen, maar een nauwkeuriger getal zou mooi zijn. Wie o wie kan mij helpen?
Dan nog het volgende. De eigenaar heeft in de afgelopen 20 jaar de nodige onderdelen verzameld, die hij wil verkopen. De eigenaar heeft eigenlijk weinig zin om alles op de Zweedse marktplaats te zetten en ik zou daarom tegen een geringe vergoeding onderdelen mogen uitzoeken. Maar wat zal ik eens meenemen? In Nederland is gelukkig ook veel te vinden. De carrosserie is hard, dus plaatwerk heb ik eigenlijk niet nodig.
Een reserve ontsteking, dynamo en waterpomp is altijd handig. Verder weet ik dat (goede) carburateurs van de 444 vrij zeldzaam zijn, maar veel verder kom ik niet. Verder ben ik alleen bekend met de Amazon (onderdelen) en zou dus ook gaan voor een recht spruitstuk. Hebben jullie nog andere suggesties?
Met vriendelijke groet,
Cander van der Veer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
16-10-2012 15:47 #119105
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic statisch afstellen b14
Gaaf 
Op het moment ben ik samen met een kennis een 444 aan het aanpassen.
De remmen voldeden absoluut niet meer, op advies van o.a huke Basart om amazon remmen te monteren omdat remdelen voor de 444 slecht of niet zijn te krijgen en de afstelling van de remvoeringen een probleem is.
Verder is het remvloeistof peil niet te controleren vanwege het laag en slecht bereikbare potje.
Naar verluid krijg je dit ook niet meer op nl kenteken en moet er een verlengstuk aan de hoofdremcilinder worden gemaakt
Ofwel een hoog geplaatst potje met een slang naar de hoofdremcilinder zodat remolie kan worden gecontroleerd.
Enfin.
Ik zou zelf meenemen, koelvloestof en olie, een setje contactpunten, 6 volt lampen, bougies en v snaar, gereedschap
Succes.
Op het moment ben ik samen met een kennis een 444 aan het aanpassen.
De remmen voldeden absoluut niet meer, op advies van o.a huke Basart om amazon remmen te monteren omdat remdelen voor de 444 slecht of niet zijn te krijgen en de afstelling van de remvoeringen een probleem is.
Verder is het remvloeistof peil niet te controleren vanwege het laag en slecht bereikbare potje.
Naar verluid krijg je dit ook niet meer op nl kenteken en moet er een verlengstuk aan de hoofdremcilinder worden gemaakt
Ofwel een hoog geplaatst potje met een slang naar de hoofdremcilinder zodat remolie kan worden gecontroleerd.
Enfin.
Ik zou zelf meenemen, koelvloestof en olie, een setje contactpunten, 6 volt lampen, bougies en v snaar, gereedschap
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-10-2012 23:30 #119138
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic statisch afstellen b14
Deze auto heeft een B4B-motor, dus geen B14.
Alle technische gegevens zijn te vinden op deze site (als je lid bent). Het pad is als volgt: Documentatie / toegelaten modellen / categorie Katterug & Duett / technische documentatie / service manual PV444 specificaties.
Alle technische gegevens zijn te vinden op deze site (als je lid bent). Het pad is als volgt: Documentatie / toegelaten modellen / categorie Katterug & Duett / technische documentatie / service manual PV444 specificaties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 46
17-10-2012 20:49 #119209
door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic statisch afstellen b14
Allen,
Vergeef me ik ben nieuw in de wereld van de 444. Ik bedoelde inderdaad de B4B en niet een B14. Ik heb het onderwerp van dit bericht hierop aangepast.
Ik kan niet wachten. Nog een weekje en dan sta ik naast de wagen. Ik heb er super veel zin in. Als daarvoor animo bestaat, zal ik een foto van de aankoop op dit forum plaatsen.
Hopelijk kan ik ook een foto van de aankomst in Nederland op dit forum plaatsen. De documentatie – ook die voor ons leden beschikbaar is – had ik al bestudeerd in de hoop een antwoord op mijn vraag te vinden. Helaas deze info ontbreekt (nog). Vandaar dat ik mij gisteren tot dit forum heb gewend.
Rene: jouw antwoord over de remdelen begrijp ik niet goed. Ik heb altijd begrepen dat de remmen van een 444 zelfstellend zijn. Als de remmen in goede staat verkeren zou volgen mij een 444 voldoende moeten kunnen vertragen. De nodige Amerikaanse voertuigen – denk aan een Ford Mustang – zijn ook met trommelremmen uitgerust. Dit terwijl deze voertuigen van een geheel andere orde zijn, dan een knusse 444. Rene, begrijp me niet verkeerd, ik neem je advies ter harte. Als de Zweedse eigenaar ook (nieuwe) remdelen heeft verzameld, zal ik die mee naar Nederland brengen. Dat geldt – mits de prijs interessant is – eigenlijk voor alle slijtage onderdelen. Ik krijg in ieder geval de onderstaande onderdelen bij het voertuig cadeau. Deze onderdelen zouden destijds ook bij de auto hebben gezeten.
Weten jullie nog andere onderdelen te noemen die in ons land schaars zijn en dus de moeite waard van het meenemen zijn?
Met vriendelijke groeten,
Cander van der Veer
Vergeef me ik ben nieuw in de wereld van de 444. Ik bedoelde inderdaad de B4B en niet een B14. Ik heb het onderwerp van dit bericht hierop aangepast.
Ik kan niet wachten. Nog een weekje en dan sta ik naast de wagen. Ik heb er super veel zin in. Als daarvoor animo bestaat, zal ik een foto van de aankoop op dit forum plaatsen.
Hopelijk kan ik ook een foto van de aankomst in Nederland op dit forum plaatsen. De documentatie – ook die voor ons leden beschikbaar is – had ik al bestudeerd in de hoop een antwoord op mijn vraag te vinden. Helaas deze info ontbreekt (nog). Vandaar dat ik mij gisteren tot dit forum heb gewend.
Rene: jouw antwoord over de remdelen begrijp ik niet goed. Ik heb altijd begrepen dat de remmen van een 444 zelfstellend zijn. Als de remmen in goede staat verkeren zou volgen mij een 444 voldoende moeten kunnen vertragen. De nodige Amerikaanse voertuigen – denk aan een Ford Mustang – zijn ook met trommelremmen uitgerust. Dit terwijl deze voertuigen van een geheel andere orde zijn, dan een knusse 444. Rene, begrijp me niet verkeerd, ik neem je advies ter harte. Als de Zweedse eigenaar ook (nieuwe) remdelen heeft verzameld, zal ik die mee naar Nederland brengen. Dat geldt – mits de prijs interessant is – eigenlijk voor alle slijtage onderdelen. Ik krijg in ieder geval de onderstaande onderdelen bij het voertuig cadeau. Deze onderdelen zouden destijds ook bij de auto hebben gezeten.
Weten jullie nog andere onderdelen te noemen die in ons land schaars zijn en dus de moeite waard van het meenemen zijn?
Met vriendelijke groeten,
Cander van der Veer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 170
17-10-2012 21:38 #119218
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic statisch afstellen b14
Hallo Cander.
Ik heb zelf een 444 van 1957 met B16 motor en ben deze aan het restaureren. Al jaren druk doende hiermee. Ik heb nagenoeg alles uit elkaar gehaald en ben nu zover dat alle laswerk klaar is en het geheel strak in de nieuwe lak staat.
Ik ben nu in een fase beland dat de remmerij aan de beurt moet komen. Ik heb met betrekking daarop een vraag op dit forum gesteld hoe de ervaring was met het zelfstellend remsysteem van deze auto. Ik heb daar amper een reactie op gehad en leid daar uit af dat dit geen dagelijkse kost is bij de klassieke Volvo rijder.
Ik heb een advies gekregen om de remmen om te bouwen tot het systeem van de latere 544 dat handmatig af te stellen is.
Ook heb ik een advies gekregen om de voorremrommels te vervangen door schijven. Van een andere 444 eigenaar heb ik te horen gekregen dat zijn auto naar behoren remde met het zelfstellend systeen van de 444.
Dus....... zeg het maar.
Zelf denk ik dat schijfremmen beter zijn dan de trommels, hetgeen niet wil zeggen dat trommelremmen niet zouden voldoen.
Over het zelfstellend systeem denk ik dat het onderhoudsgevoelig is maar wel kan voldoen mits het goed onderhouden is. Mogelijk dat het 444 systeem technisch wel goed is maar uit economische overwegingen ( meer en vaker onderhoud) bij de 544 vervangen is door een ander minder onderhoudsgevoelig - handmatig- af te stellen systeem.
Als jij dus besluit om op het zelfstellend systeem te handhaven dan raad ik je aan om hiervoor reserve onderdelen mee te nemen als je die kunt krijgen. Deze zijn namelijk niet meer nieuw te krijgen.
Verder is het misschien van belang om te weten dat diverse motoronderdelen een stuk duurder zijn dan die van de latere B18 en 20.
Succes met je 444.
Ik heb zelf een 444 van 1957 met B16 motor en ben deze aan het restaureren. Al jaren druk doende hiermee. Ik heb nagenoeg alles uit elkaar gehaald en ben nu zover dat alle laswerk klaar is en het geheel strak in de nieuwe lak staat.
Ik ben nu in een fase beland dat de remmerij aan de beurt moet komen. Ik heb met betrekking daarop een vraag op dit forum gesteld hoe de ervaring was met het zelfstellend remsysteem van deze auto. Ik heb daar amper een reactie op gehad en leid daar uit af dat dit geen dagelijkse kost is bij de klassieke Volvo rijder.
Ik heb een advies gekregen om de remmen om te bouwen tot het systeem van de latere 544 dat handmatig af te stellen is.
Ook heb ik een advies gekregen om de voorremrommels te vervangen door schijven. Van een andere 444 eigenaar heb ik te horen gekregen dat zijn auto naar behoren remde met het zelfstellend systeen van de 444.
Dus....... zeg het maar.
Zelf denk ik dat schijfremmen beter zijn dan de trommels, hetgeen niet wil zeggen dat trommelremmen niet zouden voldoen.
Over het zelfstellend systeem denk ik dat het onderhoudsgevoelig is maar wel kan voldoen mits het goed onderhouden is. Mogelijk dat het 444 systeem technisch wel goed is maar uit economische overwegingen ( meer en vaker onderhoud) bij de 544 vervangen is door een ander minder onderhoudsgevoelig - handmatig- af te stellen systeem.
Als jij dus besluit om op het zelfstellend systeem te handhaven dan raad ik je aan om hiervoor reserve onderdelen mee te nemen als je die kunt krijgen. Deze zijn namelijk niet meer nieuw te krijgen.
Verder is het misschien van belang om te weten dat diverse motoronderdelen een stuk duurder zijn dan die van de latere B18 en 20.
Succes met je 444.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
18-10-2012 09:22 #119225
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic statisch afstellen b14
Niks economisch belang, puur veiligheid :mrgreen:
De eigenaar van deze 444 moest al jaren 3 keer pompen voor er remdruk was.
Apk hoeft niet meer en er worden alleen clubritten gereden.
2 garagebedrijven waren niet in staat de remmen te verbeteren omdat er geen onderdelen waren, het zelfstellende meganisme
Zal best ooit gewerkt hebben maar nu niet meer.
Met het besef dat als er een noodstop moet worden gemaakt dat dat niet gaat lukken moet je wat
.remmen van een latere 544 of amazon met remstelnok bieden dan uitkomst.
Dus als je goede 444remdelen kunt krijgen, neem maar mee.
De eigenaar van deze 444 moest al jaren 3 keer pompen voor er remdruk was.
Apk hoeft niet meer en er worden alleen clubritten gereden.
2 garagebedrijven waren niet in staat de remmen te verbeteren omdat er geen onderdelen waren, het zelfstellende meganisme
Zal best ooit gewerkt hebben maar nu niet meer.
Met het besef dat als er een noodstop moet worden gemaakt dat dat niet gaat lukken moet je wat
.remmen van een latere 544 of amazon met remstelnok bieden dan uitkomst.
Dus als je goede 444remdelen kunt krijgen, neem maar mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 46
18-10-2012 13:21 #119238
door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic statisch afstellen b14
Dank Rene en Jan!!
met deze informatie kan ik uit de voeten.
met deze informatie kan ik uit de voeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-11-2012 23:54 #119996
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic statisch afstellen b14
Volgens mij zag ik deze 444 bij Tom staan, afgelopen weekend. Hele mooie wagen! En je hebt de rit dus gehaald, maar of dat een verrassing is in een Volvo...
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cander van der Veer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 46
06-11-2012 21:15 #120034
door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic statisch afstellen b14
We zijn veilig en heel teruggekomen. Het was een spannende rit met veel regen en natte sneeuw. De eerste van het jaar in midden en zuid zweden. De auto hield zich prima. Wel ff wennen zo`n ruitenwisser die op de onderdruk van de carburateur werkt. Als je in de stomende regen een vrachtwagen wilt inhalen staan ze stil! Zelf reden we zo`n 90 km/uur dus dan duurt het wel even voor je een vrachtwagen hebt inhaalt.
Eigenlijk geen problemen gehad, na 50 km over allerlei bospaden die in Zweden voor de normale weg doorgaan was de vlotterkamer van de carburateur losgetrild. Dat liet zich natuurlijk eenvoudig verhelpen. De auto is inmiddels in aanmerking gekomen voor een NL kenteken. Hierbij nog kiekje van de reis.
Groet,
Cander
Eigenlijk geen problemen gehad, na 50 km over allerlei bospaden die in Zweden voor de normale weg doorgaan was de vlotterkamer van de carburateur losgetrild. Dat liet zich natuurlijk eenvoudig verhelpen. De auto is inmiddels in aanmerking gekomen voor een NL kenteken. Hierbij nog kiekje van de reis.
Groet,
Cander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marnix van der Pol
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
13-10-2013 00:58 #132980
door Marnix van der Pol
Beantwoord door Marnix van der Pol in topic statisch afstellen b14
Wat een mooi avontuur, ben zelf een aantal keren in Zweden geweest
Zo'n auto oppikken in Franeker is eigenlijk maar saai...
Zo'n auto oppikken in Franeker is eigenlijk maar saai...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





