olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 18:43 #118080 door Jeroen Visser (GAST)
olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor) is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Zo net terug gekomen van een erg leuke zeelandrit.

Na het parkeren voor het huis zie ik vrij veel oliedruppels op de stenen liggen en op een (voor mij) rare plek. Namelijk (als je voor de auto staat) links voor. Na even snel gekeken te hebben zie ik dat de stangen van de stuurinrichting glimmen van de olie evenals de onderkant van de voorste draagarm (?) (dit alles aan de linker kant, rechts is gewoon droog).. Ik heb vandaag geen zin meer om te kijken maar ik verdenk een lekkende krukaskeerring. Zit ik dan in de goede richting, kan het zijn dat deze behoorlijk olie langs laat en dit naar links wordt gezwiept????

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2012 19:09 #118082 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)
Ik zou eerder het stuurhuis verdenken op basis van je beschrijving.
Nummer 4 in onderstaand plaatje.

Onderdeelnummer 114271

Bijlagen:

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 19:25 #118083 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)
He Lars,

dank voor je reactie.

Het zit aan de andere kant, dus lijkt me de stuurinrichting afvallen (deze omgeving is gewoon droog). olie zit op de stangen e.d. aan de spruitstuk kant (b20)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2012 19:35 #118084 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)
Ah, dan gebruiken we links en rechts andersom. ;)
Ik neem tenminste aan dat je wel wat we noemen een "linksgestuurde" auto hebt met het stuur aan de kant die voor ons in NL normaal is.
Als het aan de andere kant zit, is de voorste oliekeerring inderdaad een goede kandidaat.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-09-2012 19:40 #118085 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)

"Lars Rengersen" schreef:
Ah, dan gebruiken we links en rechts andersom. ;)
Ik neem tenminste aan dat je wel wat we noemen een "linksgestuurde" auto hebt met het stuur aan de kant die voor ons in NL normaal is.
Als het aan de andere kant zit, is de voorste oliekeerring inderdaad een goede kandidaat.

Yep! Excuus voor de onduidelijkheid. Wel raar dat deze nu alweer aan het lekken is. Ik heb met de motorwissel deze van nieuwe keerringen voorzien en heb hier nog maar een paar duizend km mee gereden. Overdruk in de carter lijkt me ook onwaarschijnlijk want deze wordt via het "eitje" via een rubber slang naar de buitenlucht geleid.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2012 20:42 #118087 door Lars Rengersen
Als er een braampje of wat ruwigheid op het vlak zit waar de keerring afsluit, is een rubberen keerring helaas vrij snel weer stuk. Een vilten keerring heeft hier minder last van.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2012 18:25 #118164 door Jeroen Visser (GAST)
Ik heb net even het distributiedeksel gelicht en ik zag dat de veer welke in de kering hoort te zitten los lag, misschien met losmaken gebeurt maar misschien de oorzaak van mij lekkage. Verder is de keerring een beetje scheef afgesleten, dus niet goed gemonteerd lijkt me. Spulletjes besteld en bij de plaatsing wat beter opletten dat de boel recht zit. En ik ga (net als bij de 245) de veer van de keerring een klein stukje inkorten, heeft toen veel geholpen dus wie weet........

Keep you posted

Groet Jeroen

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-09-2012 21:37 #118180 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)
En daar kom ik nog een keertje over de keerringen......
Zoals we net hebben kunnen lezen op dit forum had iemand problemen om het achterste deksel los te krijgen omdat hij de bouten waarmee de sump vastzit over het hoofd had gezien. Ook bij het voorste deksel zitten twee bouten naar de sump.
Dus: Als je een oliekeerring monteert:
- maak voorste of achterste deksel brandschoon
- NIET in de straalcabine
- maak de opname waar de ring komt een beetje vet met motorolie. NOOIT vloeibare pakking
- draai de krukas rond terwijl je het deksel handvast zet (nieuwe pakking) en draai de bouten daarna aan op draaimoment
- zet DAARNA pas de bouten vast waarmee de sump vastzit en doe dat ook met een momentsleutel. Te vast draaien van
deze bouten kan déformatie van het deksel geven of toch een verschuiving.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-10-2012 17:45 #118469 door Jeroen Visser (GAST)
We zijn weer een paar dagen verder en de lekkage is verholpen. Ik heb zoveel mogelijk tips meegenomen voor het plaatsen van de keerring maar tijdens het plaatsen de as ronddraaien werd geen succes. Nu maar hopen dat ie langer dicht blijft dan de vorige. De tijd zal het leren.

Thanks!

Groet Jeroen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD