olielekkage (veel olie op stuurinrichting linksvoor)
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Na het parkeren voor het huis zie ik vrij veel oliedruppels op de stenen liggen en op een (voor mij) rare plek. Namelijk (als je voor de auto staat) links voor. Na even snel gekeken te hebben zie ik dat de stangen van de stuurinrichting glimmen van de olie evenals de onderkant van de voorste draagarm (?) (dit alles aan de linker kant, rechts is gewoon droog).. Ik heb vandaag geen zin meer om te kijken maar ik verdenk een lekkende krukaskeerring. Zit ik dan in de goede richting, kan het zijn dat deze behoorlijk olie langs laat en dit naar links wordt gezwiept????
Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nummer 4 in onderstaand plaatje.
Onderdeelnummer 114271
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
dank voor je reactie.
Het zit aan de andere kant, dus lijkt me de stuurinrichting afvallen (deze omgeving is gewoon droog). olie zit op de stangen e.d. aan de spruitstuk kant (b20)

Ik neem tenminste aan dat je wel wat we noemen een "linksgestuurde" auto hebt met het stuur aan de kant die voor ons in NL normaal is.
Als het aan de andere kant zit, is de voorste oliekeerring inderdaad een goede kandidaat.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Lars Rengersen" schreef:
Ah, dan gebruiken we links en rechts andersom.
Ik neem tenminste aan dat je wel wat we noemen een "linksgestuurde" auto hebt met het stuur aan de kant die voor ons in NL normaal is.
Als het aan de andere kant zit, is de voorste oliekeerring inderdaad een goede kandidaat.
Yep! Excuus voor de onduidelijkheid. Wel raar dat deze nu alweer aan het lekken is. Ik heb met de motorwissel deze van nieuwe keerringen voorzien en heb hier nog maar een paar duizend km mee gereden. Overdruk in de carter lijkt me ook onwaarschijnlijk want deze wordt via het "eitje" via een rubber slang naar de buitenlucht geleid.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Keep you posted
Groet Jeroen
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Zoals we net hebben kunnen lezen op dit forum had iemand problemen om het achterste deksel los te krijgen omdat hij de bouten waarmee de sump vastzit over het hoofd had gezien. Ook bij het voorste deksel zitten twee bouten naar de sump.
Dus: Als je een oliekeerring monteert:
- maak voorste of achterste deksel brandschoon
- NIET in de straalcabine
- maak de opname waar de ring komt een beetje vet met motorolie. NOOIT vloeibare pakking
- draai de krukas rond terwijl je het deksel handvast zet (nieuwe pakking) en draai de bouten daarna aan op draaimoment
- zet DAARNA pas de bouten vast waarmee de sump vastzit en doe dat ook met een momentsleutel. Te vast draaien van
deze bouten kan déformatie van het deksel geven of toch een verschuiving.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Thanks!
Groet Jeroen