Start probleem

  • Michael Hagenaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2012 10:48 #118026 door Michael Hagenaar
Start probleem is gemaakt door Michael Hagenaar
Hallo ik ben Michael en heb sinds 1 maand 2 x Amazon in mijn bezit een b20 en een b18.
Ik heb besloten om de b18 te houden en de b20 voor onderdelen gaat gebruiken,
Nu is er 1 probleem , de b18 reageert niet meer als ik de sleutel omdraai (geen tikje helemaal niets)
Aanduwen slaat hij gelijk aan .
Dacht misschien kapotte accu , die heb ik vernieuwd en nog steeds niets.
Is het dan de startmotor , zoja kan ik dan die van de b20 gebruiken. ?


Gr. Michael

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-09-2012 10:59 #118027 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Start probleem
Ik zou zeggen: ja en ja. Ja je startmotor is òf kapot, òf niet goed aangesloten en ja, je kunt de startmotor van de B20 pakken.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2012 11:12 #118029 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Start probleem
Kijk of het kabeltje, wat van het contactslot komt, los zit dit wil nog wel eens gebeuren. Dit kabeltje zit wat aan de onderkant van het relais. Als dit aangesloten is dan controleren of je spanning op dit kabeltje hebt als je het contact omdraaid, is dit wel het geval dan is waarschijnlijk het startrelais defect, heb geen spanning dan contactslot controleren.
Een startmotor van een B18 en B20 zijn uitwisselbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michael Hagenaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2012 11:44 #118031 door Michael Hagenaar
Beantwoord door Michael Hagenaar in topic Start probleem
Sorry maar waar zit die startrelais , ik kan hem niet vinden in mijn boek
Probeer ik eerst dat , voordat ik de startmotor gaat overzetten

Gr. Michael

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-09-2012 12:03 #118032 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Start probleem
Het startrelais is de kleinere bus die op de startmotor zit. Daar hoort een dikke kabel op te zitten vanaf de accu en een kleiner draadje met een plat kabelschoentje vanaf het startcontact.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michael Hagenaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2012 12:07 #118033 door Michael Hagenaar
Beantwoord door Michael Hagenaar in topic Start probleem
Ok bedankt , ik ga gelijk kijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2012 13:16 #118034 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Start probleem
beste Michael, je kunt de startmotor testen op de volgende manier;
Zet de versnelling in de neutrale stand (0dus) en auto op handrem.
Haal het dunne draadje van de startmotor.
Maak zelf een draadje van waar het dunne draadje op de startmotor zit dat lang genoeg is om tot de plus van de accu te komen.
Sluit het zelf gemaakte draadje aan op de startmotor.
Het uiteinde van het dunne draadje op de pluspool van de accu houden.
De startmotor zou nu rond moeten gaan.
Is dit niet het geval dan is de startmotor stuk.
Gaat hij wel draaien is er iets met je contactslot niet goed of met de bedrading.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-09-2012 13:35 #118035 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Start probleem
Als ik me niet vergis gebruikt men ook wel eens een schroevendraaier om contact te maken tussen het kleine contactje en het grote contact op de startmotor, dan zet je ook 12V op het startcontact. Wees daar wel voorzichtig mee, voor je het weet henb je een flinke opdonder te pakken. Vanzelfsprekend doe je dit met een geisoleerde schroevendraaier.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2012 21:17 #118089 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Start probleem

"Danny Meeuwessen" schreef:
Als ik me niet vergis gebruikt men ook wel eens een schroevendraaier om contact te maken tussen het kleine contactje en het grote contact op de startmotor, dan zet je ook 12V op het startcontact. Wees daar wel voorzichtig mee, voor je het weet henb je een flinke opdonder te pakken. Vanzelfsprekend doe je dit met een geisoleerde schroevendraaier.


Van 12V krijg je geen opdonder. (pas bij > 40V) Wel kom je met je arm in de buurt van de bougiekabels, de kans dat je daarvan een opdonder krijgt -bij slechte of beschadigde kabels- is veel groter. Toch zou ik wel een geisoleerde schroevendraaier pakken omdat je dan veel minder kans hebt om kortsluiting te maken (bijv. de 12V per ongeluk verbinden met het motorblok zelf (=massa).

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Michael Hagenaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2012 00:15 #120929 door Michael Hagenaar
Beantwoord door Michael Hagenaar in topic Start probleem
Sorry voor de late reactie ,

Het was een dooie accu

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD