diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 10:42 #117978 door Jeroen Visser (GAST)
diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20 is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik wil vandaag de carter- en kleppendeksel ventilatie in orde maken. Carter ventilatie geen probleem, deze gaat van het "eitje" naar het luchtfilter (onderdruk).

De aansluiting van de olievuldop gaat naar het spruitstukstuk (overdruk). nu vraag ik me af met welke diameter nippel ik dit dien aan te sluiten? Ik heb nog een nippel liggen met een binnendiameter van ongeveer 4mm. Zou ik deze kunnen gebruiken of groter/kleiner.

Hoor graag even dan kan ik de boel klaar maken voor de zeelandrit van a.s. zondag :D :D

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 11:30 #117980 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20
Neem dan tijdens de zeelandrit maar een kannetje olie mee :mrgreen:
die nippel van 4 mm is voor de rembekrachtiging, als je die voor de afzuiging van de carterdampen gaat gebruiken kan er zoveel onderdruk ontstaan dat er motorolie wordt afgezogen via de olievuldop.
je moet een kleinere nippel hebben, 2mm max.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 11:40 #117982 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20

"rene Brandt" schreef:
Neem dan tijdens de zeelandrit maar een kannetje olie mee :mrgreen:
die nippel van 4 mm is voor de rembekrachtiging, als je die voor de afzuiging van de carterdampen gaat gebruiken kan er zoveel onderdruk ontstaan dat er motorolie wordt afgezogen via de olievuldop.
je moet een kleinere nippel hebben, 2mm max.

Dank! Ik ga opzoek naar een passend nippeltje. Iemand nog eentje liggen?? Het zou erg mooi zijn als ik hem tijdens de zeelandrit kan overnemen :D :D

Overigens heb ik nu de carterventilatie net zo gemaakt als bij mijn vorige b18 blok (naar de buitenlucht) maar ik "schrok" een beetje toen ik vernam dat deze onderdruk heeft en dus lucht aanzuigt. Op het luchtfilter is dan het beste maar ik vraag me af of ik niet het risico loopt dat hij ook lpg gaat aanzuigen (ik rij met een weber met zo'n open sportluchtfilter.

Zie linksboven het gaatje voor de aansluiting op de carterventilatie.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 12:53 #117988 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20
je kan ook gewoon een een klein luchtfiltertje op je eitje zetten.
geen gevaar dat je LPG aanzuigt én weer een rommelige slang minder in je motorruimte!

Groet, Hans

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 14:40 #117990 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20

"Hans Latenstein" schreef:
je kan ook gewoon een een klein luchtfiltertje op je eitje zetten.
geen gevaar dat je LPG aanzuigt én weer een rommelige slang minder in je motorruimte!

Dat lijkt mij ook het beste idd. Waar het niet dat ik net met het bijstellen van de motor merkte dat de cartervent. lichtelijk blaast ipv zuigt :( :( Gelijk even een compressietest gedaan: cilinder 1 - 3 13bar en cilinder 4 11,5bar. Niet schokkende lijkt me en de ama trekt lekker door.

Voor nu maar opzoek naar een geschikt nippel en iig de klepdekselvent. op de correcte manier aansluiten.

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2012 17:51 #118005 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20
Carterventilatie hoort iets te blazen, een beetje overdruk -niet te veel- in het carter is normaal. Bij een versleten motor kan de carterdruk oplopen en uiteindelijk zelfs olie naar buiten persen worden geperst. De nogal schadelijke damp uit het carter wordt in het geval van een B20 afgevoerd naar het luchtfilter om dan in de motor te verbranden.

Let op: Boven het eitje (dat bedoeld is om kleine hoeveelheden olie die met de damp meekomen af te vangen) moet!!! een terugslagklepje (met een stalen kogeltje) zitten om explosiegevaar, door onverhoopt toch aanzuigen van brandstofdampen, te voorkomen. Bij onderdruk in plaats van overdruk in het carter sluit het kogeltje de doorgang af. Terecht wijs je zelf al op het gevaar van deze vorm van backfire. Als die terugslagklep/vlamdover bij jouw auto inbreekt, zou ik hem beslist alsnog plaatsen. Onderdeelnummer is 419771. Hij staat in de prijslijst van de VKO voor € 4,57.

De vroege B18s hadden een 'open' carterventilatie met een buisje dat vanaf de olievanger (het 'eitje' de damp naar buiten, onder de motor, afvoerde. Verbranden is een betere, milieuvriendelijker, oplossing vond Volvo (terecht).
De latere B18 heeft een andere routing van de carterventilatie dan de B20. De carterventilatie is daar aangesloten op het spruitstuk en de dampen uit de olievuldop gaan naar het luchtfilter.

Rudolf

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 18:40 #118006 door Jeroen Visser (GAST)

"Rudolf Kleyn" schreef:
Carterventilatie hoort iets te blazen, een beetje overdruk -niet te veel- in het carter is normaal. Bij een versleten motor kan de carterdruk oplopen en uiteindelijk zelfs olie naar buiten persen worden geperst. De nogal schadelijke damp uit het carter wordt in het geval van een B20 afgevoerd naar het luchtfilter om dan in de motor te verbranden.

Let op: Boven het eitje (dat bedoeld is om kleine hoeveelheden olie die met de damp meekomen af te vangen) moet!!! een terugslagklepje (met een stalen kogeltje) zitten om explosiegevaar, door onverhoopt toch aanzuigen van brandstofdampen, te voorkomen. Bij onderdruk in plaats van overdruk in het carter sluit het kogeltje de doorgang af. Terecht wijs je zelf al op het gevaar van deze vorm van backfire. Als die terugslagklep/vlamdover bij jouw auto inbreekt, zou ik hem beslist alsnog plaatsen. Onderdeelnummer is 419771. Hij staat in de prijslijst van de VKO voor € 4,57.

De vroege B18s hadden een 'open' carterventilatie met een buisje dat vanaf de olievanger (het 'eitje' de damp naar buiten, onder de motor, afvoerde. Verbranden is een betere, milieuvriendelijker, oplossing vond Volvo (terecht).
De latere B18 heeft een andere routing van de carterventilatie dan de B20. De carterventilatie is daar aangesloten op het spruitstuk en de dampen uit de olievuldop gaan naar het luchtfilter.

Rudolf

Dag Rudolf,

dank voor je reactie. Ik heb geen terugslagklepje, en heb het voor nu weer met een slang richting de straat gemonteerd. Ik kan helaas niet terug vinden waar ik gelezen heb dat de carter van een b20 onderdruk moet hebben. Wordt het luchtfilter niet erg smerig van die carterdampen?? En wat hoort er in het "eitje" te zitten om de olie van de lucht te scheiden? Ik heb het idee dat die van mij niet zoveel bevat (lees leeg is ;-)

Groet Jeroen

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-09-2012 19:27 #118008 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20
in de aansluiting op het eitje hoort een vlamdover te zitten, zit eruit als een redelijk strak opgerold strookje dun messing. Pas op dat je de systemen van de B20 en B18 niet verward.

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2012 19:30 #118010 door Jeroen Visser (GAST)

"Bart Dirven" schreef:
in de aansluiting op het eitje hoort een vlamdover te zitten, zit eruit als een redelijk strak opgerold strookje dun messing. Pas op dat je de systemen van de B20 en B18 niet verward.

Gr Bart

Vlamdover... terugslagklep... er komt nogal wat bij kijken ;) ;)

Gelukkig maar dat het "eitje" van de b18 niet op de b20 past (diameter is anders) anders zou het helemaal verwarrend worden.

Ik neem aan dat het onderdelen magazijn ook het opgerolde stukje koper verkoopt en zal deze dan gelijk meebestellen.

Thanks!

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-09-2012 23:23 #118024 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20
Wanneer je vlamdover/breather verstopt is krijg je overdruk op je olie, als je geluk hebt wordt de olie uit je carterdop geperst, maar als je toevallig een nieuwe pakking in je carterdop hebt kan t echt problemen geven, bv vriesplug nokkenas oid.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD