- Berichten: 831
diameter nippel tbv klepdekselventilatie (?) b20
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
De aansluiting van de olievuldop gaat naar het spruitstukstuk (overdruk). nu vraag ik me af met welke diameter nippel ik dit dien aan te sluiten? Ik heb nog een nippel liggen met een binnendiameter van ongeveer 4mm. Zou ik deze kunnen gebruiken of groter/kleiner.
Hoor graag even dan kan ik de boel klaar maken voor de zeelandrit van a.s. zondag


Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
die nippel van 4 mm is voor de rembekrachtiging, als je die voor de afzuiging van de carterdampen gaat gebruiken kan er zoveel onderdruk ontstaan dat er motorolie wordt afgezogen via de olievuldop.
je moet een kleinere nippel hebben, 2mm max.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"rene Brandt" schreef:
Neem dan tijdens de zeelandrit maar een kannetje olie mee :mrgreen:
die nippel van 4 mm is voor de rembekrachtiging, als je die voor de afzuiging van de carterdampen gaat gebruiken kan er zoveel onderdruk ontstaan dat er motorolie wordt afgezogen via de olievuldop.
je moet een kleinere nippel hebben, 2mm max.
Dank! Ik ga opzoek naar een passend nippeltje. Iemand nog eentje liggen?? Het zou erg mooi zijn als ik hem tijdens de zeelandrit kan overnemen


Overigens heb ik nu de carterventilatie net zo gemaakt als bij mijn vorige b18 blok (naar de buitenlucht) maar ik "schrok" een beetje toen ik vernam dat deze onderdruk heeft en dus lucht aanzuigt. Op het luchtfilter is dan het beste maar ik vraag me af of ik niet het risico loopt dat hij ook lpg gaat aanzuigen (ik rij met een weber met zo'n open sportluchtfilter.
Zie linksboven het gaatje voor de aansluiting op de carterventilatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
geen gevaar dat je LPG aanzuigt én weer een rommelige slang minder in je motorruimte!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Hans Latenstein" schreef:
je kan ook gewoon een een klein luchtfiltertje op je eitje zetten.
geen gevaar dat je LPG aanzuigt én weer een rommelige slang minder in je motorruimte!
Dat lijkt mij ook het beste idd. Waar het niet dat ik net met het bijstellen van de motor merkte dat de cartervent. lichtelijk blaast ipv zuigt


Voor nu maar opzoek naar een geschikt nippel en iig de klepdekselvent. op de correcte manier aansluiten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
- Berichten: 427
Let op: Boven het eitje (dat bedoeld is om kleine hoeveelheden olie die met de damp meekomen af te vangen) moet!!! een terugslagklepje (met een stalen kogeltje) zitten om explosiegevaar, door onverhoopt toch aanzuigen van brandstofdampen, te voorkomen. Bij onderdruk in plaats van overdruk in het carter sluit het kogeltje de doorgang af. Terecht wijs je zelf al op het gevaar van deze vorm van backfire. Als die terugslagklep/vlamdover bij jouw auto inbreekt, zou ik hem beslist alsnog plaatsen. Onderdeelnummer is 419771. Hij staat in de prijslijst van de VKO voor € 4,57.
De vroege B18s hadden een 'open' carterventilatie met een buisje dat vanaf de olievanger (het 'eitje' de damp naar buiten, onder de motor, afvoerde. Verbranden is een betere, milieuvriendelijker, oplossing vond Volvo (terecht).
De latere B18 heeft een andere routing van de carterventilatie dan de B20. De carterventilatie is daar aangesloten op het spruitstuk en de dampen uit de olievuldop gaan naar het luchtfilter.
Rudolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Rudolf Kleyn" schreef:
Carterventilatie hoort iets te blazen, een beetje overdruk -niet te veel- in het carter is normaal. Bij een versleten motor kan de carterdruk oplopen en uiteindelijk zelfs olie naar buiten persen worden geperst. De nogal schadelijke damp uit het carter wordt in het geval van een B20 afgevoerd naar het luchtfilter om dan in de motor te verbranden.
Let op: Boven het eitje (dat bedoeld is om kleine hoeveelheden olie die met de damp meekomen af te vangen) moet!!! een terugslagklepje (met een stalen kogeltje) zitten om explosiegevaar, door onverhoopt toch aanzuigen van brandstofdampen, te voorkomen. Bij onderdruk in plaats van overdruk in het carter sluit het kogeltje de doorgang af. Terecht wijs je zelf al op het gevaar van deze vorm van backfire. Als die terugslagklep/vlamdover bij jouw auto inbreekt, zou ik hem beslist alsnog plaatsen. Onderdeelnummer is 419771. Hij staat in de prijslijst van de VKO voor € 4,57.
De vroege B18s hadden een 'open' carterventilatie met een buisje dat vanaf de olievanger (het 'eitje' de damp naar buiten, onder de motor, afvoerde. Verbranden is een betere, milieuvriendelijker, oplossing vond Volvo (terecht).
De latere B18 heeft een andere routing van de carterventilatie dan de B20. De carterventilatie is daar aangesloten op het spruitstuk en de dampen uit de olievuldop gaan naar het luchtfilter.
Rudolf
Dag Rudolf,
dank voor je reactie. Ik heb geen terugslagklepje, en heb het voor nu weer met een slang richting de straat gemonteerd. Ik kan helaas niet terug vinden waar ik gelezen heb dat de carter van een b20 onderdruk moet hebben. Wordt het luchtfilter niet erg smerig van die carterdampen?? En wat hoort er in het "eitje" te zitten om de olie van de lucht te scheiden? Ik heb het idee dat die van mij niet zoveel bevat (lees leeg is

Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
- Berichten: 303
Gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Bart Dirven" schreef:
in de aansluiting op het eitje hoort een vlamdover te zitten, zit eruit als een redelijk strak opgerold strookje dun messing. Pas op dat je de systemen van de B20 en B18 niet verward.
Gr Bart
Vlamdover... terugslagklep... er komt nogal wat bij kijken


Gelukkig maar dat het "eitje" van de b18 niet op de b20 past (diameter is anders) anders zou het helemaal verwarrend worden.
Ik neem aan dat het onderdelen magazijn ook het opgerolde stukje koper verkoopt en zal deze dan gelijk meebestellen.
Thanks!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.