kopzorgen B20A
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Sinds kort begint de motor van mijn 144 rare geluiden te maken. Zelf vermoed ik dat het aan de kop ligt. Deze is 120000 km geleden geflakt door de vorige eigenaar. De oude kleppen zijn er weer in terug gegaan. Het geluid veranderd alleen bij het rijden op LPG en benzine (met loodvervanger). Op LPG is de ratel zachter maar vaker in hoge toeren, en bij benzine is harder maar minder frequent. Bij benzine had ik ook de laatste twee keer dat hij na dieselde. Hij bleef dus nog lopen na het contact te hebben uitgezet. Dit gebeurt alleen als ik een lang stuk heb gereden. Compressie heb ik nog niet getest maar ik ga maandag een set halen. Olie verbruik is laag en koelvloeistof blijft netjes op niveau. Erg heet wordt de motor ook niet. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Eventueel de distributie riem? Oude eigenaar wist niet meer wanneer die vervangen was. Misschien dat er al wat dingen op het forum te vinden zijn die ik nog niet gelezen heb over dit onderwerp.
Stel dat het probleem alleen bij de kop ligt of de pakking. Kan ik de huidige kop nogmaals laten vlakken als deze niet meer recht is, of krijg de motor dan een te hoge compressie?
Alvast bedankt,
Stef Ekkes
Leiden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Alleen op jouw beschrijving is het lastig om een probleemanalyse te maken. Geluiden zijn notoir moeilijk te localiseren en ik zou je in ieder geval willen aanraden om geen gekke dingen te doen voor je 100% zeker weet waar het vandaan komt cq aan ligt.
Start, zoals altijd, met het controleren van de klepspeling, de compressie en het onstekingstijdstip. Dat is eigenlijk vaste prik.
Om je gerust te stellen: ik heb ook eens zo'n geval onder handen gehad van iemand die dacht aan een motorrevisie toe te zijn, maar het bleek een los zittende accu te zijn.
Als je de klepspeling nakijkt, let dan ook op de bouten waarmee de tuimelaaras vastzit.
Laat weten hoe het gaat en we helpen je om de oplossing boven water te krijgen.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Overigens hoef je je over de distributieriem geen zorgen te maken, want die zit er bij de B20 niet op.
Bij het vlakken van een kop wordt er overigens een minimaal beetje metaal weggehaald, zeker bij gietijzeren koppen zoals een B20. Een kop kan makkelijk meerdere keren gevlakt worden voordat je echt iets gaat merken qua compressie.
grtz!
Dennis
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Ik heb misschien nog een andere oorzaak bedacht. Zou het misschien aan de sproeier naald liggen? Misschien is die te veel versleten en sluit deze niet goed af bij het uitzetten van de motor. Gaat dat ook geluid maken naar verloop van tijd? De vorige eigenaar heeft de auto voorzien van een 123 ontsteking dus daar zal het denk niet aan liggen. Blij om te horen dat er geen distributie op zit. Was 1 van de redenen dat ik die auto gekocht had. Maar volgens een monteur zat er wel een distributie in. Maar ik kon hem al nergens in de boeken vinden. Heb al veel klussen gedaan maar hou niet van de distributie riemen. 1 klein foutje en je motor ligt in puin. Is gelukkig nooit gebeurt. Ga morgen compressie testen van de motor. Moet nog wel een tester halen. Is er nog een bepaalde compressie tester die bij mensen een voorkeur heeft?
Nog even over het reviseren van de kop (moet ooit een keer gebeuren). Welke materialen moet ik gebruiken om hem zo lang mogelijk mee te laten gaan. Geharde kleppen, klepzittingen? LPG bougies? De meningen verschillen onder de mensen die ik het gevraagd heb. De 1 vind dat originele onderdelen goed zijn en, de ander adviseert er een olie druppel systeem voor de kleppen in te bouwen. (technische naam van het systeem weet ik niet).
Gr stef
Bedankt
stef
Zie voorbeeldfoto .
Origineel is het grote tandwiel van kunststof en deze wil nog wel eens stuk gaan. Die is echter niet erg (hooguit onhandig afhankelijk van het moment) omdat het vrijlopers zijn. De zuigers kunnen de kleppen niet raken als de distributie stuk gaat.
Wat betreft de kop zou ik zeggen:
- Eerst gewoon je kop zonder geharde klepzittingen oprijden. Zeker met regelmatig kleppenstellen en normaal rijgedrag gaat ook een kop zonder geharde zittingen lang mee.
Daarna heb je de keuze:
a) Laat geharde klepzittingen plaatsen
b) Past het flashlube systeem toe (wat zorgt voor smering)
Als je toch gaat voor een gereviseerde kop zou ik optie a kiezen.
Overigens kun je ook nu al het flashlube systeem plaatsen om te zorgen dat je kop langer meegaat.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
het feit dat er een 123-ignition in zit wil nog niet zeggen dat de ontsteking goed "op tijd" staat. daarnaast kan er ook nog een verkeerde ontstekingscurve op de 123 zijn ingesteld (evt. 123 eruithalen; aan de onderzijde zit achter een dopje een soort instellingswieltje dat met een klein schroevendraaiertje ingesteld kan worden).De vorige eigenaar heeft de auto voorzien van een 123 ontsteking dus daar zal het denk niet aan liggen.
sproeiernaald sluit de benzinetoevoer nooit helemaal af; je motor stopt omdat je de onsteking uitzet, niet omdat hij geen benzine meer krijgt. er zijn wel carburateurs met een electrisch klepje waardoor de benzinetoevoer direct wordt afgesloten bij het uitzetten van het contact, maar deze luxe hebben onze auto's (meestal) niet...Misschien is die te veel versleten en sluit deze niet goed af bij het uitzetten van de motor.
nadieselen kan je voor een groot deel ook voorkomen door 98 oktaan te tanken (indien verkrijgbaar).
Groet, Hans
- Stef Ekkes (GAST)
- Senior lid
-
Heb ook nog eens goed geluisterd naar de motor en het lijkt of het geluid dieper uit de motor komt. Is er misschien iemand in de buurt van leiden die naar de wagen kan kijken, en luisteren?
- Kees-Jan Wentzel
- Nieuw lid
-