Nokkenas onderdelen
- Marc Schunck
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-08-2012 11:19 #117133
door Marc Schunck
Nokkenas onderdelen is gemaakt door Marc Schunck
Ik wik vandaag de nieuwe nokkenas (er staat op 25 L7 K-235-C LYD 5) gaan plaatsen in t blok. Ik heb t blok met nieuwe nokkenas in onderdelen gekregen en nu vraag ik me af of ik wel alle onderdelen heb. Ik zie op de tekeningen in diverse onderdeel catalogi een ring getekend die voor de grote moer komt. Maar er staat nooit een onderdeelnummer oid bij... In Haynes staat "bent tap washers over the bolt". ?? Bijgaand een foto vd onderdelen die ik heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-08-2012 13:22 #117141
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Nokkenas onderdelen
Er moet onder de grote moer een ring die je dan moet buigen tegen de moer aan. Dit dient als borging voor de moer.
Waarschijnlijk gaan ze ervan uit dat je de oude ring weer gebruikt en die heb je waarschijnlijk niet. Gewoon bij de bouwmarkt een grote platte ring halen en die gebruiken zou ik zeggen.
Waarschijnlijk gaan ze ervan uit dat je de oude ring weer gebruikt en die heb je waarschijnlijk niet. Gewoon bij de bouwmarkt een grote platte ring halen en die gebruiken zou ik zeggen.
164 - daily driver
31-08-2012 01:17 #117169
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Nokkenas onderdelen
Ok, geldt dat ook voor de 2 kleine boutjes, want ik zie daar op de tekening ook zoiets bij staan. Of zijn dit, in de nieuwe orginele volvo tandwielset (270690), zelfborgende boutjes (er zit een rode stip op de schroefdraad van elk boutje).
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-08-2012 12:40 #117176
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Nokkenas onderdelen
Zou kunnen, anders gewoon vastzetten met een druppel loctite?
164 - daily driver
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-08-2012 12:59 #117177
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Nokkenas onderdelen
De borgring die je om de moer wil slaan moet wel zelf ook geborgd zijn tegen meedraaien dmv een uitstulping die in de spiebaan past anders heeft het geen zin. Let erop dat de nokvolgers zuiver vlak zijn aan de onderkant anders zijn je nieuwe nokken zo weer versleten. Beter is altijd nieuwe nokvolgers te nemen bij een nieuwe nokkenas.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-08-2012 16:26 #117179
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Nokkenas onderdelen
Alfriedel heeft gelijk,
Nieuwe nokvolgers is verplicht bij een nieuwe nokkenas.
In de tweede plaats: die borgringen zijn inderdaad nergens te krijgen en een ring van de bouwmarkt, die de eigen borglip mist gaat het ook niet worden. Zijn er geinteresseerden als ik eens aan een vriendje met een waterstraalsnijtafel vraag wat het moet kosten om een serietje van zeg 20 stuks te maken?
In de derde plaats brengt dit me op een zaak die de club zich eigenlijk veel meer ter harte zou moeten nemen. Onderdelen die echt niet meer te krijgen zijn zouden bij voldoende vraag gemaakt moeten worden. Zo'n dertig jaar geleden waren de kosten van dit soort acties gigantisch, maar met de moderne productiemogelijkheden is het vaak voor een heel redelijke prijs te doen.
Iemand die zich aangesproken voelt? (ik zal dit laatste stukje nog even posten op een algemenere rubriek)
Teun
Nieuwe nokvolgers is verplicht bij een nieuwe nokkenas.
In de tweede plaats: die borgringen zijn inderdaad nergens te krijgen en een ring van de bouwmarkt, die de eigen borglip mist gaat het ook niet worden. Zijn er geinteresseerden als ik eens aan een vriendje met een waterstraalsnijtafel vraag wat het moet kosten om een serietje van zeg 20 stuks te maken?
In de derde plaats brengt dit me op een zaak die de club zich eigenlijk veel meer ter harte zou moeten nemen. Onderdelen die echt niet meer te krijgen zijn zouden bij voldoende vraag gemaakt moeten worden. Zo'n dertig jaar geleden waren de kosten van dit soort acties gigantisch, maar met de moderne productiemogelijkheden is het vaak voor een heel redelijke prijs te doen.
Iemand die zich aangesproken voelt? (ik zal dit laatste stukje nog even posten op een algemenere rubriek)
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
01-09-2012 01:57 #117192
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Nokkenas onderdelen
Ik heb zeker interesse in zo'n nieuw gemaakte borgring, maar ik vrees dat daar wel enige tijd overheen zal gaan. En ik wil graag het blok zsm dicht hebben. Kan ik de 2 kleine boutjes idd ook met loctite vastzetten ? En kan de grote moer ook zonder borgring worden vastgezet ? Iemand hier ervaring mee?
Verder nog en vraagje over het plaatsen van het kleine tandwiel op de krukas. Ik heb het speciale gereedschapje van volvo niet. Kan dit tandwiel and sleeve ook op een andere manier op de krukas worden gezet, ik krijg het met geen mogelijkheid over de krukas geduwd. Wellicht heeft iemand een foto van een zelfgemaakt/na te maken gereedschap wat de trick doet ?
Verder nog en vraagje over het plaatsen van het kleine tandwiel op de krukas. Ik heb het speciale gereedschapje van volvo niet. Kan dit tandwiel and sleeve ook op een andere manier op de krukas worden gezet, ik krijg het met geen mogelijkheid over de krukas geduwd. Wellicht heeft iemand een foto van een zelfgemaakt/na te maken gereedschap wat de trick doet ?
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-09-2012 18:32 #117200
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Nokkenas onderdelen
Marc,
Tandwiel dat op krukas moet kun je eerst goed warm stoken en vervolgens met een hamer er voorzichtig op tikken.
Alternatief is de bout waarmee de V-snaar poelie erop geklemd zit gebruiken om het tandwiel erop te drukken.
Gr Bart
Tandwiel dat op krukas moet kun je eerst goed warm stoken en vervolgens met een hamer er voorzichtig op tikken.
Alternatief is de bout waarmee de V-snaar poelie erop geklemd zit gebruiken om het tandwiel erop te drukken.
Gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001