Te hoge compressie schadelijk? B20E

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2012 12:56 #116786 door Boele Braaksma
Te hoge compressie schadelijk? B20E is gemaakt door Boele Braaksma
Vandaag heb ik de kleppen gesteld van mijn 1800. Een half uur rond gereden en vervolgens compressie gemeten:

Cilinder 1 15,3
Cilinder 2 15,0
Cilinder 3 15,0
Cilinder 4 14,8

Dit lijkt me erg hoog, heb ik nu kans dat mijn koppakking er eerder tussenuit gedrukt wordt? Ik rijd er veel mee op LPG, dus pingelen heb ik niet zo snel. Ontsteking staat op 12graden voorontsteking, TT5 nokkenas.

Als ik na een rondje flink doorrijden de motor uitzet, hoor ik altijd nog 1 plof in de uitlaat, wordt dat bedoeld met nadieselen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2012 19:33 #116796 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hallo Boele,

Als de verbranding goed is kan het geen kwaad denk ik hoe hoger de compressie hoe meer rendement uit een liter brandstof.
Of je koppakking er wel of niet tegenkan weet ik niet.
Alleen pas op met benzine rijden dan heb je gauw pingelen en vooral de high speed knock is gevaarlijk omdat je die haast niet hoort.
Bij nadieselen draait je motor bij het uitzetten nog een paar omwentelingen schokkend out of control door.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2012 20:17 #116798 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hi Boele,

Was de compressie dan anders voor het kleppen stellen?

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-08-2012 10:57 #116808 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Mijn motor B20E had na de revisie 15kg/cm² op de 4 cilinders. Met Euro 98 geen pingelen op benzine.
Na enkele duizenden kms naar Z-Amerika (16.000km) geweest en onder zeer slechte omstandigheden gereden o.a. heel heet, heel hoog en zeer slechte benzine soms 85 octaan, veel vapour lock. De (dunste) koppakking zit er nog steeds tussen dus...
Heeft ook nooit nagedieseld!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2012 11:22 #116809 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E

"Teun van Popta" schreef:
Hi Boele,

Was de compressie dan anders voor het kleppen stellen?

Teun


Hoi Teun,

Dat weet ik niet, alleen door eerst kleppen te stellen, weet ik zeker dat alle vier cilinders gelijk zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2012 14:42 #116818 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hi Boele,

Ik denk dat je het al uit de post van Willy duidelijk is geworden dat je een motor hebt die in perfecte conditie verkeert.
Lekker rijden!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2012 21:29 #117061 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Ha Boele, mocht je het niet vertrouwen, dan wil hem wel verantwoord afvoeren... ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2012 23:25 #117097 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hoi Boele,
Sluit me aan bij de antwoorden tot nu toe, na revisie had ik vergelijkbare compressie
Ik heb nog nooit nadieselen gehad, tank wel zo veel mogelijk 98 octaan, heb zelfs nog nooit een E blok voor reparatie gehad met een lekke koppakking.
De kleppen zijn standaard in de E kop al groter, dus ook voor de hogere verbrandingstemperatuur op LPG is de E kop al aangepast.
In mijn E loopt de compressie nu iets terug, na revsie ca 60K km gereden, maar was een gewone kop, dus zonder geharde klepstoters etc, wel nog op loodhoudende benzine gereden.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD