Te hoge compressie schadelijk? B20E
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2012 12:56 #116786
door Boele Braaksma
Te hoge compressie schadelijk? B20E is gemaakt door Boele Braaksma
Vandaag heb ik de kleppen gesteld van mijn 1800. Een half uur rond gereden en vervolgens compressie gemeten:
Cilinder 1 15,3
Cilinder 2 15,0
Cilinder 3 15,0
Cilinder 4 14,8
Dit lijkt me erg hoog, heb ik nu kans dat mijn koppakking er eerder tussenuit gedrukt wordt? Ik rijd er veel mee op LPG, dus pingelen heb ik niet zo snel. Ontsteking staat op 12graden voorontsteking, TT5 nokkenas.
Als ik na een rondje flink doorrijden de motor uitzet, hoor ik altijd nog 1 plof in de uitlaat, wordt dat bedoeld met nadieselen?
Cilinder 1 15,3
Cilinder 2 15,0
Cilinder 3 15,0
Cilinder 4 14,8
Dit lijkt me erg hoog, heb ik nu kans dat mijn koppakking er eerder tussenuit gedrukt wordt? Ik rijd er veel mee op LPG, dus pingelen heb ik niet zo snel. Ontsteking staat op 12graden voorontsteking, TT5 nokkenas.
Als ik na een rondje flink doorrijden de motor uitzet, hoor ik altijd nog 1 plof in de uitlaat, wordt dat bedoeld met nadieselen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2012 19:33 #116796
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hallo Boele,
Als de verbranding goed is kan het geen kwaad denk ik hoe hoger de compressie hoe meer rendement uit een liter brandstof.
Of je koppakking er wel of niet tegenkan weet ik niet.
Alleen pas op met benzine rijden dan heb je gauw pingelen en vooral de high speed knock is gevaarlijk omdat je die haast niet hoort.
Bij nadieselen draait je motor bij het uitzetten nog een paar omwentelingen schokkend out of control door.
Als de verbranding goed is kan het geen kwaad denk ik hoe hoger de compressie hoe meer rendement uit een liter brandstof.
Of je koppakking er wel of niet tegenkan weet ik niet.
Alleen pas op met benzine rijden dan heb je gauw pingelen en vooral de high speed knock is gevaarlijk omdat je die haast niet hoort.
Bij nadieselen draait je motor bij het uitzetten nog een paar omwentelingen schokkend out of control door.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2012 20:17 #116798
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hi Boele,
Was de compressie dan anders voor het kleppen stellen?
Teun
Teun
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-08-2012 10:57 #116808
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Mijn motor B20E had na de revisie 15kg/cm² op de 4 cilinders. Met Euro 98 geen pingelen op benzine.
Na enkele duizenden kms naar Z-Amerika (16.000km) geweest en onder zeer slechte omstandigheden gereden o.a. heel heet, heel hoog en zeer slechte benzine soms 85 octaan, veel vapour lock. De (dunste) koppakking zit er nog steeds tussen dus...
Heeft ook nooit nagedieseld!
Na enkele duizenden kms naar Z-Amerika (16.000km) geweest en onder zeer slechte omstandigheden gereden o.a. heel heet, heel hoog en zeer slechte benzine soms 85 octaan, veel vapour lock. De (dunste) koppakking zit er nog steeds tussen dus...
Heeft ook nooit nagedieseld!
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-08-2012 11:22 #116809
door Boele Braaksma
Hoi Teun,
Dat weet ik niet, alleen door eerst kleppen te stellen, weet ik zeker dat alle vier cilinders gelijk zijn.
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
"Teun van Popta" schreef:
Hi Boele,
Teun
Hoi Teun,
Dat weet ik niet, alleen door eerst kleppen te stellen, weet ik zeker dat alle vier cilinders gelijk zijn.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-08-2012 14:42 #116818
door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hi Boele,
Ik denk dat je het al uit de post van Willy duidelijk is geworden dat je een motor hebt die in perfecte conditie verkeert.
Lekker rijden!
Teun
Ik denk dat je het al uit de post van Willy duidelijk is geworden dat je een motor hebt die in perfecte conditie verkeert.
Lekker rijden!
Teun
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-08-2012 21:29 #117061
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Ha Boele, mocht je het niet vertrouwen, dan wil hem wel verantwoord afvoeren...

28-08-2012 23:25 #117097
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Te hoge compressie schadelijk? B20E
Hoi Boele,
Sluit me aan bij de antwoorden tot nu toe, na revisie had ik vergelijkbare compressie
Ik heb nog nooit nadieselen gehad, tank wel zo veel mogelijk 98 octaan, heb zelfs nog nooit een E blok voor reparatie gehad met een lekke koppakking.
De kleppen zijn standaard in de E kop al groter, dus ook voor de hogere verbrandingstemperatuur op LPG is de E kop al aangepast.
In mijn E loopt de compressie nu iets terug, na revsie ca 60K km gereden, maar was een gewone kop, dus zonder geharde klepstoters etc, wel nog op loodhoudende benzine gereden.
Sluit me aan bij de antwoorden tot nu toe, na revisie had ik vergelijkbare compressie
Ik heb nog nooit nadieselen gehad, tank wel zo veel mogelijk 98 octaan, heb zelfs nog nooit een E blok voor reparatie gehad met een lekke koppakking.
De kleppen zijn standaard in de E kop al groter, dus ook voor de hogere verbrandingstemperatuur op LPG is de E kop al aangepast.
In mijn E loopt de compressie nu iets terug, na revsie ca 60K km gereden, maar was een gewone kop, dus zonder geharde klepstoters etc, wel nog op loodhoudende benzine gereden.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate