B30 in een amazon
- Thom Siebelink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2012 22:15 #116655
door Thom Siebelink
B30 in een amazon is gemaakt door Thom Siebelink
Hallo,
Ik kan er vrij weinig over vinden, een b30 in een amazon.
Alles is mogelijk natuurlijk, maar nu was ik benieuwd wat er aangepast moet worden, want een b30 is in principe een verlengde b20 als ik het goed heb.
De motorsteunen lijken vrijwel hetzelfde als die van een b20 en de versnellingsbak is net als een 164 een m40/m41.
nu zal deze iets opschuiven door de lengte van het blok, waardoor de aandrijfas ook aangepast zal moeten worden.
Nu lijkt het in principe niet zo heel moeilijk, maar ik kan er ook helemaal naast zitten?
Ik hoor het graag
Ik kan er vrij weinig over vinden, een b30 in een amazon.
Alles is mogelijk natuurlijk, maar nu was ik benieuwd wat er aangepast moet worden, want een b30 is in principe een verlengde b20 als ik het goed heb.
De motorsteunen lijken vrijwel hetzelfde als die van een b20 en de versnellingsbak is net als een 164 een m40/m41.
nu zal deze iets opschuiven door de lengte van het blok, waardoor de aandrijfas ook aangepast zal moeten worden.
Nu lijkt het in principe niet zo heel moeilijk, maar ik kan er ook helemaal naast zitten?
Ik hoor het graag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-08-2012 23:55 #116657
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic B30 in een amazon
je weet dat je je chassis ermee krom gaat trekken en je evenveel vermogen uit een goede b20 kan halen?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Thom Siebelink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 00:27 #116658
door Thom Siebelink
Beantwoord door Thom Siebelink in topic B30 in een amazon
Dat weet ik, maar ik zocht naar een leuk/uitdagend project en hou van het geluid van 6-cilinders.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 21:54 #116676
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B30 in een amazon
Op De site van Ben staat een foto,
www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html
. Hij ligt erin maar volgens mij moet het met beleid toch nog netter kunnen.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 22:07 #116678
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B30 in een amazon
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-08-2012 22:09 #116679
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B30 in een amazon
- Thom Siebelink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2012 13:35 #116698
door Thom Siebelink
Beantwoord door Thom Siebelink in topic B30 in een amazon
Dit zijn inderdaad één van de weinige plaatsjes van een b30 in een amazon.
Maar waar ik naar benieuwd was waren de motorsteunen van de b30, zijn deze hetzelfde als een b20?
Maar waar ik naar benieuwd was waren de motorsteunen van de b30, zijn deze hetzelfde als een b20?
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2012 21:48 #116716
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic B30 in een amazon
Heren,
Van de tekening van de B30 inhoud klopt geen moer en van de B20(18) ook niet echt. Ga hier dus niet op af.
Zoals gezegd: alles is te maken. The question to a good story is the why (James Bond, tomorrow never dies).
Waarom wil je een Amazon dusdanig verbouwen zodat er niets origineels meer aan is?
Wil je hard gaan? Neem een B20, boor hem op naar 2,5 liter en doe er dikke Weber's op. Als je goed bent krijg je 200 PK.
Wil je meer? Schroef er een Turbo op (gaat allen leuk met een injectiemotor, al het andere is bagger).
Nog meer? neem een moderne T5 met 220 PK standaard. Te kietelen tot 300PK met gemak.
Nog meer? Neem een T6, gaat ook over de 300PK
Nog meer? Neem een F15 gasturbine (vereist wel meer aanpassingen en kost circa € 350.000)
Nog meer? Bel NASA.
Tip: leer tevreden zijn met wat je hebt en bedenk dat de Amazon ontworpen is voor een bepaald topvermogen.
Iets toevoegen voor sportieve doeleinden is prima. Al het andere is waanzin tenzij je geld teveel hebt.
Teun
Van de tekening van de B30 inhoud klopt geen moer en van de B20(18) ook niet echt. Ga hier dus niet op af.
Zoals gezegd: alles is te maken. The question to a good story is the why (James Bond, tomorrow never dies).
Waarom wil je een Amazon dusdanig verbouwen zodat er niets origineels meer aan is?
Wil je hard gaan? Neem een B20, boor hem op naar 2,5 liter en doe er dikke Weber's op. Als je goed bent krijg je 200 PK.
Wil je meer? Schroef er een Turbo op (gaat allen leuk met een injectiemotor, al het andere is bagger).
Nog meer? neem een moderne T5 met 220 PK standaard. Te kietelen tot 300PK met gemak.
Nog meer? Neem een T6, gaat ook over de 300PK
Nog meer? Neem een F15 gasturbine (vereist wel meer aanpassingen en kost circa € 350.000)
Nog meer? Bel NASA.
Tip: leer tevreden zijn met wat je hebt en bedenk dat de Amazon ontworpen is voor een bepaald topvermogen.
Iets toevoegen voor sportieve doeleinden is prima. Al het andere is waanzin tenzij je geld teveel hebt.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2012 03:06 #116728
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B30 in een amazon
Om een B30 in een amazon te krijgen zal je flink moeten gaan snijden in het shutbord. Ik weet niet of de steunen en de bevestigingspunten overeenkomen, maar het shutboard aanpassen zal veel meer werk zijn dan motorsteunen pas maken. De kachel en al het andere wat er aan hangt en in de weg zit moet een nieuwe plaats krijgen. Ook binnen in het interieur zal je alles weer moeten opbouwen. Er rijden inderdaad wel degelijk amazones rond met een T5 of T6, google maar eens op 'volvo amazon T5', vooral de combi 'vox' is heel mooi gemaakt, maar dit zijn wagens waar waanzinnig veel geld is aan besteed. Wil je het haalbaar houden, neem een B20 als basis, daar valt heel wat mee te doen om er extra vermogen uit te puren. Wil je meer uitdaging, probeer een redblock (B21.23.230.200...) met turbo, tal van aanpassingen maar nog doenbaar. Een B30 is denkelijk ook wel redelijk te doen maar heeft de reputatie geen motor te zijn om hoge toeren te draaien, en zal dus vooral onderin het verschil moeten maken.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2012 09:24 #116735
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B30 in een amazon
Thom,
Heb net even wat voor je gemeten aan een B30. Vanaf de achterflens tot aan de flens waar het distributie deksel zit meet de B18/20 49 cm, de B30 70 cm. De motor steunen zijn anders, ook de bevestiging bouten zijn anders geplaatst. Bij de B18 zitten ze op ongeveer 37 cm van achter gemeten en de B30 op 47 cm.
Genoeg verschil maar aanpassen zul je zo wie zo moeten doen. Zo op het eerste oog zou de carterpan wel achter de voorbrug passen zoals bij de B18/20. Het zal inderdaad een uitdaging zijn om zo'n lang blok erin te laten zakken, vrijwel zeker zul je ook de radiator balk moeten aanpassen. Dan is er verder nog een legaal vehaal waar je mogelijk rekening mee moet houden. Er is al eens eerder op dit onderwerp gereageerd, als ik me niet vergis weet Lars Rengersen hier meer over te vertellen. De APK keurmeester kan problemen maken over het feit dat er een 4 cylinder op het kenteken staat en jij zou dan met 2 cylinders te veel aankomen.
Succes, k'ben benieuwd
Groeten, Rob
Heb net even wat voor je gemeten aan een B30. Vanaf de achterflens tot aan de flens waar het distributie deksel zit meet de B18/20 49 cm, de B30 70 cm. De motor steunen zijn anders, ook de bevestiging bouten zijn anders geplaatst. Bij de B18 zitten ze op ongeveer 37 cm van achter gemeten en de B30 op 47 cm.
Genoeg verschil maar aanpassen zul je zo wie zo moeten doen. Zo op het eerste oog zou de carterpan wel achter de voorbrug passen zoals bij de B18/20. Het zal inderdaad een uitdaging zijn om zo'n lang blok erin te laten zakken, vrijwel zeker zul je ook de radiator balk moeten aanpassen. Dan is er verder nog een legaal vehaal waar je mogelijk rekening mee moet houden. Er is al eens eerder op dit onderwerp gereageerd, als ik me niet vergis weet Lars Rengersen hier meer over te vertellen. De APK keurmeester kan problemen maken over het feit dat er een 4 cylinder op het kenteken staat en jij zou dan met 2 cylinders te veel aankomen.
Succes, k'ben benieuwd
Groeten, Rob