Ondermaat glijlagers Krukas

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-08-2012 06:13 #116600 door Marc Schunck
Ondermaat glijlagers Krukas is gemaakt door Marc Schunck
Hallo,

Ik heb onlangs de krukas opnieuw laten schuren/afdraaien naar ondermaat 0.254. Vandaag begonnen met het installeren van de nieuwe ondermaat glijlagers maar toen ik de krukas erop wilde plaatsen bleek de grote glijlager niet in de opening te passen. Of de glijlager is te breed of de opening te small.Ik neem niet aan dat dit met geweld erin moet worden gedrukt? Wanneer je de krukas laat afdraaien moeten dan ook de zijkanten van de krukas waar deze grote glijlager komt worden afgedraaid ?
(btw: De nieuwe Std glijlager die ik ook nog had liggen past wel precies in de opening).
Op het doosje van de ondermaat Glijlagers (Glyco) staat dat t voor een volvo 1800cc blok is, maar volgens mij zijn die gelijk aan die voor de 2 liter?
Wat moet er gebeuren om dit probleem op te lossen?
Bijgaand een aantal foto's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2012 10:59 #116604 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Ondermaat glijlagers Krukas
Hallo Marc,

Voor de hoofdlagers is er geen verschil tussen B18 en B20. Je moet terug naar het bedrijf dat jouw krukas heeft geslepen.
Krukassen hebben iets nodig dat de axiale speling opneemt en dat zit bij jouw krukas in het vijfde lager. Omdat daar ook slijtage optreed moet bij het slijpen naar een ondermaat ook de passing van de axiale speling in de revisie opgenomen worden.
Daarom past het standaard lager wel. Foutje bedankt dus. Misschien kan je ons de naam van het bedrijf laten weten waar het werk gedaan is, dan kunnen we daar met een grote boog omheen.
Ik weet niet waar je woont, maar voor mij is er in vele jaren voor krukassen maar één bedrijf en dat is van Geffen in Den Bosch. Daar kunnen ze ook de as balanceren hetgeen na slijpen een absolute noodzaak is. Bedenkt dat half werk altijd geld kost!

Toch nog een prettige zondag,
Teun

www.geffen-ams.nl

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2012 11:51 #116606 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Ondermaat glijlagers Krukas
Hij woont in autsralie als ik het goe dheb :D

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-08-2012 12:08 #116608 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Ondermaat glijlagers Krukas
Bedankt Teun, ik ga morgen ff terug naar dat bedrijf, ik had de nieuwe glijlagers ook bij hen gehaald. Is het gebruikelijk dat ze iets van de krukas randen afslijpen of van het nieuwe lager? En moet daarna de hele boel opnieuw gebalanceerd worden ? Dat hadden ze namelijk ook al gedaan voor krukas, vliegwiel en drijfstangen.
Ik woon idd in Australia Kevin :D

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2012 23:30 #116634 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Ondermaat glijlagers Krukas
Hi Marc,

Ik was even vergeten dat je "ver weg zit". De naam van het bedrijf is dus niet meer zo interessant denk ik.
Er moet iets van de krukas afgeslepen worden, hetgeen dynamisch balanceren weer nodig maakt. Het beste is om het als een unit, dus met vliegwiel en drukgroep te doen. Je krijgt dan wel een zijdezachte loop van de motor.
Overigens nog mijn complimenten met de mooie fotoserie die je elders op dit forum geplaatst hebt.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD