Van B20a naar een B18b

  • Gerard Gerdez
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2012 23:30 #116407 door Gerard Gerdez
Van B20a naar een B18b is gemaakt door Gerard Gerdez
Past een B18b motor in mijn amazon waar nu een B20a in zit
Past dit op de versnellingsbak etc en heb ik veel vermorgens verlies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2012 08:50 #116418 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Van B20a naar een B18b
Mechanisch gezien is een B20A gelijk een een B18B; past dus zondermeer op de versnellingsbak etc.

Wat wel een groot verschil is, is het in / uitlaatspruitstuk. B20A heeft een nekel Stromberg carburateur; een B18B heeft een dubbele SU. Of je zou het spruitstuk ook om moeten zetten; maar dan krijg je een B18B blok met een Stromberg.....

Waar je verder ook nog op moet letten is de dynamosteun. Over het algemeen zijn de B20 blokken van huis uit al voorzien van een steun voor een wisselstroom dynamo; op veel vroege B18 blokken ontbreekt dit oor en past alleen een gelijkstroomdynamo. Er zijn conversiessteunen in de handel verkrijgbaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerard Gerdez
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2012 08:58 #116419 door Gerard Gerdez
Beantwoord door Gerard Gerdez in topic Van B20a naar een B18b
Zit er veel kracht verschil tussen een B20a en een B18b?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2012 16:00 #116427 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Van B20a naar een B18b
Volgens de Haynes manual
B20A Vermogen: 82pk @ 4700rpm Koppel 16kgm @ 2300rpm
B18B Vermogen: 100pk @ 5066rpm Koppel 14.8kgm @ 3600rpm

Oftewel wat zoek je?
Een B20A is lekker koppelrijk bij lage toeren; rijdt comfortabel en is een prima caravantrekker.
Een B18B is ook een heerlijke motor maar als je het vermogen wilt benutten dan moet je hem wat meer op zijn staart trappen. B18B verbruikt ook meer brandstof, maar dat zal wel aan mijn rijstijl liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-08-2012 16:42 #116428 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Van B20a naar een B18b
Maar de specificaties volgens het boekje haal je na verloop van tijd niet meer.
Je hebt denk ik meer aan een goede B18 dan een versleten B20.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2012 20:42 #116434 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Van B20a naar een B18b
Wat toch wel een beetje een teleurstelling voor je moet zijn, was dat de vraag enkele dagen geleden startte met een beetje olie op je kleppendeksel.... Succes met de klus. Maar heb je inmiddels al de compressie gemeten van je huidige blok?


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-08-2012 12:40 #116457 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Van B20a naar een B18b
de latere B18B`s hadden zelfs 105 of 115 pk, maar de B18D (ook met twee carburateurs maar met de tammere nokkenas) niet.
Ik vind de B18 motoren zowieso wat soepeler draaien en die hebbe dan ook mijn voorkeur. De twee carburateurs vergen meer onderhoud en zijn lastig af te stellen reden waarom veel B`s vaak zijn omgebouwd naar 1 carburateur.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD