Inhouden motor / Ploffen uitlaat

Lees meer
10-08-2012 20:00 #116554 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
die waardes zijn zeer prima.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2012 21:07 #116556 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
Oké, dus dit is een prima blok. Als de bougies er goed uitzagen zou ik nu eerst het ontstekingstijdstip testen.
Als je dat nog nooit gedaan hebt is een beetje hulp wel lekker. Je moet de verdeler statisch en dynamisch (en soms nog een vacuumvervroeging) checken. Aan de andere kant is dit in een poep en een scheet klaar en dan kunnen we het serieuzere werk aanpakken.

Fijn weekend,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-08-2012 21:31 #116559 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
Hallo Temmink

Naar mijn ervaring is ploffen in de uitlaat, dus zachte plofjes en geen knallen, vaak een aanduiding voor een te arm mengsel. Meestal zul je dan bij meer dan half gas ook niet al te veel trekkracht meer hebben. En de rest van de verschijnselen die je noemt lijken ook in die richting te wijzen. Wanneer je de compressietest uitvoert, haal je vanzelf de bougies eruit. Hoe zien die eruit? Ongeveer melkchocoladebruin is goed; lichter duidt op erg warm worden of een arm mengsel, donkerder een rijk mengsel. Wanneer de motor warm is en hij ploft in de uitlaat, probeer dan eens een klein beetje met de choke te spelen. Gaat 'ie als je de choke uittrekt beter lopen? Dan is het mengsel te arm. Of, als je rijdt, trek een beetje de choke uit wanneer de auto inhoudt. Gaat het beter? Mengsel te arm. Als dat allemaal in de richting wijst van een arm mengsel, is de volgende stap kijken hoe dat komt. Sluit het luchtfilter wel goed aan op de pasvlakken? Zuigt de moter geen lucht aan door een versleten gasklepas? Dit kun je eenvoudig constateren. En dan de beschreven testen met remmenreiniger.
Ook het feit dat je schrijft de verschijnselen meer bij koude motor te ervaren doet mij in die richting denken; een koude motor heeft een iets rijker mengsel nodig.
Over het slecht starten bij warme motor: Is het hitteschildje achter de carburateur nog aanwezig? En de dikke isolatiepakking tussen carburateur en spruitstuk? Die zorgen ervoor dat de carburateur niet te warm wordt en zo de benzine uit de vlotterkamer kan verdampen. Waneer je luchtfilter en carburateur vol benzinedamp zitten en je start bij een warme motor met choke "verzuip" je de motor.

Succes met zoeken! Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-08-2012 13:47 #116577 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
Beste Temmink, zit er geen speling op de grondplaat van je ontsteking waar je contactpunten op zitten, kan ook nogal wat gerommel geven.
Je vacuumvervroeger van je onsteking (ik ga er van uit dat het een B20A is) zit daar geen speling op?
Bij mij was dat het geval, ik heb er toen een unit van Hot Sparks in gemonteerd zijn niet gevoelig op dat gebied en is de goedkoopste manier om je probleem met een onsteking op te lossen.
Ik heb er al een unit inzitten toe deze nog niet in Nederland verkrijgbaar waren heb deze toen uit de USA over laten komen.
Motor loopt sinsdien al een tierelier.
Vandaag de dag kun je deze units bij Tinus Techniek krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2012 21:11 #116623 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat

"Raf Soef" schreef:
Controleer even met een voelermaat de afstand tussen de contactpuntjes, check of de bougies niet gaar zijn, maak het kapje op de distributeur eens proper (die koperen contactjes oxideren vrij snel, de groene oxidatielaag kan je eraf schrapen met een mesje). Laat daarna het ontstekingstijdstip in een garage met de stroboscoop afstellen. Laat dan gelijk ook de carbu afstellen zodat het mengsel juist zit.


Na afstellen van mijn mengsel had ik ook "bokken" bij lage toeren en licht schokken ook bij hogere snelheid. Vandaag eens contactpuntafstand gecheckt, bleek 0.33mm. Versteld naar 0.45mm en loopt weer stuk regelmatiger en het schokken is er helemaal uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marijn Weststrate (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-08-2012 17:26 #116665 door Marijn Weststrate (GAST)
Beantwoord door Marijn Weststrate (GAST) in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
Net even met het makkelijkste begonnen. Heb de stroomverdeler even open gehad en alle contacten schoon gemaakt. Zo ook even licht met een schuurpapiertje over de contacten in de kap van de stroomverdeler. Even een testrondje gemaakt en een wereld van verschil in rijgedrag. De motor loopt naar mijn idee een stuk beter, het schokken bij hogere snelheden is nagenoeg weg. Optrekken gaat geleidelijker, afremmen op de motor ook. De motor schud minder en het ploffen is nog wel aanwezig maar veel minder hevig. (ipv af en toe een harde plof, ploft hij geregeld en zachtjes, ik denk zelfs dat dit normaal is)

Ik denk dus dat dat al een goede stap in de goede richting is. Straks maar even de contactpuntafstand checken. Deze moet tussen de 0,40 en de 0,50 zijn toch? als ik hem rond de 0,45 houd is het dan goed?

Groet

Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2012 20:19 #116669 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
De statische afstand tussen de contactpunten, is dat niet iets dat bij een nieuwe verdeler leuk te stellen is mbv de opgegeven contact afstand? Maar dat bij slijtage, dus bij ongeveer alle leden, de ideale/perfecte afstand over tijd heeeel langzaam afneemt? En dat dit fenomeen prachtig omzeild kan worden door gebruik te maken van een contacthoekmeter? Die meet immers waar het écht om draait; de tijd die de bobine heeft om op te laden alvorens te vonken. Mocht je die niet hebben, via de regio TC vast te lenen. Hiermee weet je zeker dat de contacthoek goed staat. Controleer hierna altijd de (voor)ontsteking voor optimaal resultaat mbv een stroboscoop, via dezelfde weg te leen.

voor B18A en B20A (Haynes):
contacthoek 59-65 graden bij 500rpm (overeenkomstig met 0.4-0.5mm)
voorontsteking 21-23 graden bij 1500rpm, vacuümvervroeger losgekoppeld


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2018 10:32 #177657 door FCW Freek (GAST)
Beantwoord door FCW Freek (GAST) in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat
Hoi, hierbij geef ik antwoord op een bijna 7 jaar oude pagina...

Dit voor andere mensen die een soortgelijk probleem hebben.
Een “poppende” uitlaat of een uitlaat waar een knal uitkomt kan wijzen op residu van benzine dat in de uitlaat ligt, dit is waarschijnlijk, omdat de carburateur te rijk afgesteld staat.
Bij een Stromberg CD2 kan je deze minder rijk afstellen aan de onderkant van de carburateur.

M.v.g Freek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-07-2018 11:39 #177718 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Inhouden motor / Ploffen uitlaat

FCW Freek (GAST) schreef : Hoi, hierbij geef ik antwoord op een bijna 7 jaar oude pagina...

Dit voor andere mensen die een soortgelijk probleem hebben.
Een “poppende” uitlaat of een uitlaat waar een knal uitkomt kan wijzen op residu van benzine dat in de uitlaat ligt, dit is waarschijnlijk, omdat de carburateur te rijk afgesteld staat.
Bij een Stromberg CD2 kan je deze minder rijk afstellen aan de onderkant van de carburateur.

M.v.g Freek


Hoi Freek,

Dit hoeft niet altijd waar te zijn.
Vaak is het omgekeerde juist aan de hand een te arm mengsel brand veel warmer waardoor de vlam soms doorslaat naar de uitlaat (back fire). Er bevind zich vaak een niet ontbrand mengsel een carburateur geeft niet altijd de gewenste hoeveelheid benzine. Vaak loopt een te rijk mengsel juist koud met een hoop kool afzetting als gevolg. Lees altijd de kleur van je bougies voor dat je aan je carburateur gaat sleutelen en check je ontsteking.

gr Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.