- Berichten: 880
Inhouden motor / Ploffen uitlaat
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 909
Als je dat nog nooit gedaan hebt is een beetje hulp wel lekker. Je moet de verdeler statisch en dynamisch (en soms nog een vacuumvervroeging) checken. Aan de andere kant is dit in een poep en een scheet klaar en dan kunnen we het serieuzere werk aanpakken.
Fijn weekend,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Naar mijn ervaring is ploffen in de uitlaat, dus zachte plofjes en geen knallen, vaak een aanduiding voor een te arm mengsel. Meestal zul je dan bij meer dan half gas ook niet al te veel trekkracht meer hebben. En de rest van de verschijnselen die je noemt lijken ook in die richting te wijzen. Wanneer je de compressietest uitvoert, haal je vanzelf de bougies eruit. Hoe zien die eruit? Ongeveer melkchocoladebruin is goed; lichter duidt op erg warm worden of een arm mengsel, donkerder een rijk mengsel. Wanneer de motor warm is en hij ploft in de uitlaat, probeer dan eens een klein beetje met de choke te spelen. Gaat 'ie als je de choke uittrekt beter lopen? Dan is het mengsel te arm. Of, als je rijdt, trek een beetje de choke uit wanneer de auto inhoudt. Gaat het beter? Mengsel te arm. Als dat allemaal in de richting wijst van een arm mengsel, is de volgende stap kijken hoe dat komt. Sluit het luchtfilter wel goed aan op de pasvlakken? Zuigt de moter geen lucht aan door een versleten gasklepas? Dit kun je eenvoudig constateren. En dan de beschreven testen met remmenreiniger.
Ook het feit dat je schrijft de verschijnselen meer bij koude motor te ervaren doet mij in die richting denken; een koude motor heeft een iets rijker mengsel nodig.
Over het slecht starten bij warme motor: Is het hitteschildje achter de carburateur nog aanwezig? En de dikke isolatiepakking tussen carburateur en spruitstuk? Die zorgen ervoor dat de carburateur niet te warm wordt en zo de benzine uit de vlotterkamer kan verdampen. Waneer je luchtfilter en carburateur vol benzinedamp zitten en je start bij een warme motor met choke "verzuip" je de motor.
Succes met zoeken! Sven
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Je vacuumvervroeger van je onsteking (ik ga er van uit dat het een B20A is) zit daar geen speling op?
Bij mij was dat het geval, ik heb er toen een unit van Hot Sparks in gemonteerd zijn niet gevoelig op dat gebied en is de goedkoopste manier om je probleem met een onsteking op te lossen.
Ik heb er al een unit inzitten toe deze nog niet in Nederland verkrijgbaar waren heb deze toen uit de USA over laten komen.
Motor loopt sinsdien al een tierelier.
Vandaag de dag kun je deze units bij Tinus Techniek krijgen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Laurens Camfferman
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 52
"Raf Soef" schreef:
Controleer even met een voelermaat de afstand tussen de contactpuntjes, check of de bougies niet gaar zijn, maak het kapje op de distributeur eens proper (die koperen contactjes oxideren vrij snel, de groene oxidatielaag kan je eraf schrapen met een mesje). Laat daarna het ontstekingstijdstip in een garage met de stroboscoop afstellen. Laat dan gelijk ook de carbu afstellen zodat het mengsel juist zit.
Na afstellen van mijn mengsel had ik ook "bokken" bij lage toeren en licht schokken ook bij hogere snelheid. Vandaag eens contactpuntafstand gecheckt, bleek 0.33mm. Versteld naar 0.45mm en loopt weer stuk regelmatiger en het schokken is er helemaal uit.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn Weststrate (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Ik denk dus dat dat al een goede stap in de goede richting is. Straks maar even de contactpuntafstand checken. Deze moet tussen de 0,40 en de 0,50 zijn toch? als ik hem rond de 0,45 houd is het dan goed?
Groet
Volvo Amazon 1966
5651au.blog.com
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
voor B18A en B20A (Haynes):
contacthoek 59-65 graden bij 500rpm (overeenkomstig met 0.4-0.5mm)
voorontsteking 21-23 graden bij 1500rpm, vacuümvervroeger losgekoppeld
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- FCW Freek (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Dit voor andere mensen die een soortgelijk probleem hebben.
Een “poppende” uitlaat of een uitlaat waar een knal uitkomt kan wijzen op residu van benzine dat in de uitlaat ligt, dit is waarschijnlijk, omdat de carburateur te rijk afgesteld staat.
Bij een Stromberg CD2 kan je deze minder rijk afstellen aan de onderkant van de carburateur.
M.v.g Freek
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 130
FCW Freek (GAST) schreef : Hoi, hierbij geef ik antwoord op een bijna 7 jaar oude pagina...
Dit voor andere mensen die een soortgelijk probleem hebben.
Een “poppende” uitlaat of een uitlaat waar een knal uitkomt kan wijzen op residu van benzine dat in de uitlaat ligt, dit is waarschijnlijk, omdat de carburateur te rijk afgesteld staat.
Bij een Stromberg CD2 kan je deze minder rijk afstellen aan de onderkant van de carburateur.
M.v.g Freek
Hoi Freek,
Dit hoeft niet altijd waar te zijn.
Vaak is het omgekeerde juist aan de hand een te arm mengsel brand veel warmer waardoor de vlam soms doorslaat naar de uitlaat (back fire). Er bevind zich vaak een niet ontbrand mengsel een carburateur geeft niet altijd de gewenste hoeveelheid benzine. Vaak loopt een te rijk mengsel juist koud met een hoop kool afzetting als gevolg. Lees altijd de kleur van je bougies voor dat je aan je carburateur gaat sleutelen en check je ontsteking.
gr Jacob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.