Help er is iets vanaf gevallen!!!

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-07-2012 12:27 #115984 door Roel Jansen (GAST)
Help er is iets vanaf gevallen!!! is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hi,

Ik was afgelopen weekend de uitlaat van mijn Amazon (68) aan het vervangen en ineens hoorde ik "tik" en lag er een moer op de grond onder het motorblok. Het is een kleine kroonmoer en ik ben van boven en onder alles nagelopen maar kan niet vinden waar deze vandaan kan zijn gekomen. De enige plek waar ik deze moer heb kunnen terugvinden is bij de stuurinrichting, maar daar ontbreekt geen.

Weet iemand waar deze moer nog meer wordt gebuikt in het vooronder?

Grtz,
Roel
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2012 13:18 #115986 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Help er is iets vanaf gevallen!!!
Kroonmoeren zitten op de fusees en op alle kogels, verder wordt dit formaat niet gebruikt in de motorruimte voor zover ik me kan bedenken.

Als ik mag raden: tijdens het sleutelen heeft iemand de moer laten vallen, kon 'm niet meer vinden, en heeft een nieuwe gepakt. Favoriete verstopplekjes van moeren: tussen de twee uitlaatpijpen (in 't geval van een spruitstuk met dubbele uitgang), of in de richels van de draagarmen. Net de plekken waar je bezig bent als je een uitlaat vervangt.

Grote kans dat het dus gewoon een verdwaald moertje is...
De kans dat een kroonmoer ergens af loopt lijkt mij klein: ten eerste moet dan de splitpen al vergeten zijn en zelfs dan is de kans minimaal dat zo'n moer van de draad af loopt. Maar goed checken of er echt niks ontbreekt kan nooit kwaad natuurlijk.

[Hmm.. had jij niet ook last van een gekke ratel bij een bepaald toerental? Drie keer raden wat dat was :mrgreen: . Of was het nou de demper die rammelde.. nou ja.]

Toen ik afgelopen week iemand met pech hielp kwam ik een complete punttang tegen in z'n motorruimte :lol:

Update: ik lees net in je andere topic dat het geluid niet is verdwenen.. helaas! Dan was het toch niet een rammelend boutje.
Mooi dat je wel de uitlaat nu uit kunt sluiten, dan ben je in ieder geval weer een stapje verder. Uiteindelijk vind je 't wel.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-07-2012 13:44 #115987 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Help er is iets vanaf gevallen!!!
Hallo Erik,

Haha! Ja... Toen ik die losse voorpijp zag dacht ik ook meteen dat ik het gevonden had. Maar helaas...

De hele stuurinrichting en fusees zitten allemaal nog goed vast, dus ik denk dat je theorie wel eens zou kunnen kloppen. Als zo'n moer er al af loopt dan is de kans denk ik ook klein dat ie bij het sleutelen er ineens vanaf valt. Dan was ie waarschijnlijk ergens op straat beland...

Maar wilde het toch even controleren...
Thanx!

Grtz,
Roel

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-07-2012 14:00 #115988 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Help er is iets vanaf gevallen!!!
Als ik na de foto van de moer krijg is de schroefdraad aardig aangetast. Lijkt mij een extra bevestiging dat de moer al geruime tijd los in de motoruimte lag.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2012 16:47 #115991 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Help er is iets vanaf gevallen!!!
Deze moer is van de stuurinrichting, waarschijnlijk laten vallen en is op de vooras of waar dan ook blijven liggen.
In de motorruimte werden verder nergens dergelijke moeren gebruikt.
Tegenwoordig worden overigens zelfborgende moeren gebruikt.

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-07-2012 20:16 #115994 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Help er is iets vanaf gevallen!!!
Ok,

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben gerustgesteld!

Grtz,
Roel

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD