- Berichten: 8
Nadieselen B20a motor
- jeroen de rooy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2012 13:57 #115739
door jeroen de rooy
Nadieselen B20a motor is gemaakt door jeroen de rooy
Beste forumleden,
In mijn Amazon zit een compleet gereviseerde B20a motor die blijft nadieselen (tank trouwens euro 95).
Hij doet het alleen als de motor warm is en heb inmiddels de ontsteking op 21 graden bdc gezet bij 1500 toeren (en vacuumslang los).Heb inmiddels ook al 2 soorten bougies (br7+ en 6 serie warmte) geprobeerd. De oude bougies hadden wel behoorlijk wat koolafzetting op de randen.
Heeft iemand tips? Ik zat zelf nog aan een brandstofsysteem reiniger te denken om de koolresten (indien aanwezig) in de verbrandingskamer te reinigen, maar durf dit niet zo goed aan omdat op de verpakkingen staat dat de motor tenminste 6000 km gereden moet hebben.
tnx
jeroen
In mijn Amazon zit een compleet gereviseerde B20a motor die blijft nadieselen (tank trouwens euro 95).
Hij doet het alleen als de motor warm is en heb inmiddels de ontsteking op 21 graden bdc gezet bij 1500 toeren (en vacuumslang los).Heb inmiddels ook al 2 soorten bougies (br7+ en 6 serie warmte) geprobeerd. De oude bougies hadden wel behoorlijk wat koolafzetting op de randen.
Heeft iemand tips? Ik zat zelf nog aan een brandstofsysteem reiniger te denken om de koolresten (indien aanwezig) in de verbrandingskamer te reinigen, maar durf dit niet zo goed aan omdat op de verpakkingen staat dat de motor tenminste 6000 km gereden moet hebben.
tnx
jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
15-07-2012 14:21 #115741
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Nadieselen B20a motor
octaan booster gebruiken, de motor is ontworpen voor 98.
95 kan je dit soort problemen krijgen, en staat je contacthoek van je ontsteking wel goed?
95 kan je dit soort problemen krijgen, en staat je contacthoek van je ontsteking wel goed?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 345
15-07-2012 18:31 #115744
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Nadieselen B20a motor
Als je een volledig gereviseerde motor hebt, is er toch geen koolafzetting. Mag eigenlijk al niet bij de bougies.Als je 98 tankt, zou het over moeten zijn. Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-07-2012 19:00 #115746
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nadieselen B20a motor
En is de afstelling van je carburateur wel goed? Met de juiste naald erin?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jeroen de rooy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
15-07-2012 20:00 #115747
door jeroen de rooy
Beantwoord door jeroen de rooy in topic Nadieselen B20a motor
Hoi,
Ja de carburateur is gewoon overgezet. Ik d8 dat de koolafzetting gekomen is door een tijdje te rijk rijden (er staat nu ong. 1500 km op de teller)
Ja de carburateur is gewoon overgezet. Ik d8 dat de koolafzetting gekomen is door een tijdje te rijk rijden (er staat nu ong. 1500 km op de teller)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
15-07-2012 21:59 #115751
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Nadieselen B20a motor
Hi Jeroen,
Even een rondje theorie: nadieselen (het woord zegt het al) betekent dat als de ontsteking uit staat er toch ontbranding plaats vindt. Het ontstekingstijdstip heeft hier dus niets mee te maken. Veel kool in de cylinder (op de zuiger) kan dit veroorzaken omdat kool gloeit en in extreme gevallen de compressie zelfs kan laten stijgen. Maar meestal is het gewoon een (te rijk) mengselkwestie en het niet goed sluiten van de gasklep. Langdurig een foute instelling van de verdeler kan verhoogde koolafzetting geven, maar daar is bij een nieuwe motor natuurlijk geen sprake van.
Check dus de afstelling van de carburateur en als je ooit weer een carb. overzet van een oud naar een nieuw blok bedenk dan dat je opnieuw moet beginnen met de basisafstelling omdat in de loop der jaren de carb. is aangepast aan de natuurlijke slijtage van de motor. Oh ja, en 98 please!
Om het nog wat lastiger te maken: toch kan je een oude motor beter aan de rijke dan aan de arme kant draaien omdat dit minder warmteontwikkeling geeft. Het verdampen van de benzine onttrekt warmte, dus een te arm mengsel kan leiden tot oververhitting. Verder is nadieselen storend, maar zo goed als onschadelijk.
Succes,
Teun
Even een rondje theorie: nadieselen (het woord zegt het al) betekent dat als de ontsteking uit staat er toch ontbranding plaats vindt. Het ontstekingstijdstip heeft hier dus niets mee te maken. Veel kool in de cylinder (op de zuiger) kan dit veroorzaken omdat kool gloeit en in extreme gevallen de compressie zelfs kan laten stijgen. Maar meestal is het gewoon een (te rijk) mengselkwestie en het niet goed sluiten van de gasklep. Langdurig een foute instelling van de verdeler kan verhoogde koolafzetting geven, maar daar is bij een nieuwe motor natuurlijk geen sprake van.
Check dus de afstelling van de carburateur en als je ooit weer een carb. overzet van een oud naar een nieuw blok bedenk dan dat je opnieuw moet beginnen met de basisafstelling omdat in de loop der jaren de carb. is aangepast aan de natuurlijke slijtage van de motor. Oh ja, en 98 please!
Om het nog wat lastiger te maken: toch kan je een oude motor beter aan de rijke dan aan de arme kant draaien omdat dit minder warmteontwikkeling geeft. Het verdampen van de benzine onttrekt warmte, dus een te arm mengsel kan leiden tot oververhitting. Verder is nadieselen storend, maar zo goed als onschadelijk.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 289
16-07-2012 11:55 #115759
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic Nadieselen B20a motor
Heb eens met een oude Volvo monteur gesproken. In de jaren 60 hadden ze ook dit probleem. De oplossing was een dikkere koppakking. Alleen vertelde ze dit niet aan de klant. Want je hebt een beetje vermogens verlies.
Ik heb zelf het probleem ook. Mijn gewoonte is als ik de motor uitzet gelijktijdig de koppeling loslaat terwijl de versnelling is de 2e staat.
Ik heb zelf het probleem ook. Mijn gewoonte is als ik de motor uitzet gelijktijdig de koppeling loslaat terwijl de versnelling is de 2e staat.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-07-2012 13:21 #115764
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Nadieselen B20a motor
En toch: als de carburateur goed staat afgesteld (en er geen valse lucht wordt aangezogen) en je gebruikt octaan 98, moet het niet voorkomen....Bovendien, als hij nadieselt, heb je ook kans op pingelen en/of highspeed knock: de pest voor je gereviseerde motor!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
16-07-2012 22:52 #115785
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Nadieselen B20a motor
En zo is het: goede afstelling van de carburateur en goede benzine geeft geen nadieselen bij een jonge revisiemotor.
De "silent knock" is overigens niet per definitie aan nadieselen gekoppeld. Het is het gevolg van de combinatie van een (te) hoge compressie en een te vroeg ontstekingstijdstip. Niet te horen, maar wel te merken aan de kosten die er uit voortvloeien.
Bij B18/20 eigenlijk geen issue.
Teun
De "silent knock" is overigens niet per definitie aan nadieselen gekoppeld. Het is het gevolg van de combinatie van een (te) hoge compressie en een te vroeg ontstekingstijdstip. Niet te horen, maar wel te merken aan de kosten die er uit voortvloeien.
Bij B18/20 eigenlijk geen issue.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jeroen de rooy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
17-07-2012 07:28 #115789
door jeroen de rooy
Beantwoord door jeroen de rooy in topic Nadieselen B20a motor
Hoi,
Heb inmiddels de carburateur (stromberg cd175) eruit om er een revisiesetje in te zetten. Ik kom er alleen nog niet helemaal uit of er nou wel of geen CO schroef op zit. Zoals ik het begrijp uit het boekje moet je vooral de gasklepafstelling goed zetten.
Is er een stappenplan? (carburateurs zijn niet mijn favo onderdelen :shock: )
p.s. zal ook even een flesje octaanbooster door de tank gooien of de euro eruit pompen
Alvast bedankt!
Heb inmiddels de carburateur (stromberg cd175) eruit om er een revisiesetje in te zetten. Ik kom er alleen nog niet helemaal uit of er nou wel of geen CO schroef op zit. Zoals ik het begrijp uit het boekje moet je vooral de gasklepafstelling goed zetten.
Is er een stappenplan? (carburateurs zijn niet mijn favo onderdelen :shock: )
p.s. zal ook even een flesje octaanbooster door de tank gooien of de euro eruit pompen
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.