B20A kop op een B20E blok?

• Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-07-2012 03:08 #115309 door Raf Soef
B20A kop op een B20E blok? is gemaakt door Raf Soef
Dit weekend ben ik begonnen aan de revisie van de motor die in m'n Amazon zat toen ik deze een half jaar geleden kocht. De motor is eruit gegaan omdat er te weinig compressie was en olie lekte langs elk gat waar olie kon uit komen :) (desondanks had ie wel nog veel meer koppel dan de B18A waar ik nu mee rij) Het blok heeft code 496949 wat duidt op een B20E blok dat als reserve-onderdeel werd verkocht, met een D-nokkenas en hij zou goed zijn voor 130pk. Oorspronkelijk was het blok bedoeld voor injectiemotoren, dus het vermogen van 130pk zal er waarschijnlijk niet uitkomen met een enkele carbu. De kop hoort dus duidelijk niet bij het blok, en na opmeten heb ik gevonden dat dit een B20A kop is (eentje met 44mm inlaatkleppen, wat volgens de Haynes manual duidt op een 'later' type). Nu vraag ik mij af, een B20A heeft normaal een compressie van 11, terwijl de B20E een vrij hoge compressie heeft van 12-14, zit het verschil in compressie dan enkel in het hoogteverschil van de kop? Is voor de rest alles hetzelfde aan het blok? En is het een goed idee om de revisie uit te voeren zoals het blok in elkaar zat, dus de B20A kop terug op het E blok? Wat me ook opviel is dat de blok een vliegwiel heeft met 8 bouten in plaats van de gebruikelijke zes, is dit er achteraf bij gezet of kwam het zo vanuit de fabriek? Nog een detail dat me opviel, is dat de achterste krukaskeerring een rubberen ring is, en op de behuizing van de keerring staat zelfs Volvo en een partnumber, ik dacht dat de rubberen keerringen niet door Volvo werden gemaakt en Volvo alleen maar vilten keerringen maakte?

En by the way, is het iemand anders al eens opgevallen bij het ontmantelen van een onderblok, dat de carterruimte de geur van gebakken lamsburgers heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-07-2012 08:32 #115310 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic B20A kop op een B20E blok?
De B20 onderblokken zijn allemaal gelijk, alleen de nokkenas verschilt. Je kunt daar dus inderdaad een B20A kop op monteren. Het 8-gaten vliegwiel duidt op een laat productiemodel van het onderblok. Die zijn gewild, omdat er dan andere, modernere versnellingsbakken op gemonteerd kunnen worden. (Als ik het goed heb).
Compressieverschil komt inderdaad uit hoogteverschil van de kop, ook de koppakkingen hebben verschillende diktes.
Ik weet niet zeker of alle B20's rubber keerringen hebben.

Lamsburgers? Verbrand vet? :shock:

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-07-2012 08:43 #115311 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20A kop op een B20E blok?

"Rob Spoon" schreef:
Die zijn gewild, omdat er dan andere, modernere versnellingsbakken op gemonteerd kunnen worden.

Die zijn inderdaad gewild, maar dat zit hem meer in het feit dat er zonder aanpassingen drijfstangen (en dus zuigers) van een B21 op de krukas passen. Daardoor kun je deze blokken makkelijker opvoeren naar 2,1 liter dan de oudere B20 blokken.

• Raf Soef
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-07-2012 12:21 #115315 door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic B20A kop op een B20E blok?
Dat is een van de opties die ik nu overweeg, laten uitboren tot een B21 en er B21 zuigers in zetten. De B20 pistons hebben hun beste tijd gehad (veel krassen op de zuigers) en de cilinderwanden waren erg glad met hier en daar wat kleine krassen in. Moeten de drijfstangen dan ook vervangen worden?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-07-2012 17:00 #115319 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B20A kop op een B20E blok?
In mijn voorbereidende zoektocht leerde ik van Marc het volgende:

De drijfstanglagers zijn hetzelfde, volvoklassiekeronderdelen.nl/sho ... cts_id=692
De zuigerpennen zijn hetzelfde, 24 mm. De lengte vd drijfstangen is ws. hetzelfde, afstand zuigertop-zuigerpenhart is voor beide motoren 46 mm.
Volgens mij kan je dus in elk geval vanaf de krukas en waarschijnlijk ook vanaf de zuigerpen de B21 onderdelen gebruiken.

Omgekeerd kun je dan dus ook tot en met de zuigerpen de late B20 onderdelen gebruiken.
Ik kies uiteindelijk toch voor nieuwe zuigers. De B21 zuigers met 160.000km zie ik al had gekocht, zijn dus eventueel te koop. Stuur maar een PB of e-mail als je interesse hebt.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-07-2012 17:50 #115321 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20A kop op een B20E blok?
Standaard hebben de B20's vilten oliekeerringen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD