- Berichten: 29
aantal vragen 144 b20a
- rene heersink
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-06-2012 11:04 #114829
door rene heersink
aantal vragen 144 b20a is gemaakt door rene heersink
Hoi, ik heb nu sinds een maand of 2 mijn volvo 144 uit 1968 op lpg. (215.000 km) Hele fijne auto alleen zit ik toch met een paar vragen. Ik post ze allemaal hier in dit topic (niet allemaal motor gerelateerd :oops: )en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
1: Weinig vermogen,
Ik vind dat de auto wat weinig vermogen heeft. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus wil ik het hier voor leggen. Op de autobaan rijdt de auto het prettigste ronde de 100/ 110. harder dan 130 wil hij niet. Is dit normaal? Ik kan me voorstellen dat een oltimer het wat rustiger aan doet dan een moderne auto maar toch. Het zou prettig zijn om gewoon 120 te kunnen rijden met hem. Met lpg gaat het vermogen wel wat achteruit heb ik gelezen. Heeft een open luchtfilter misschien wat voordeel? of zijn er nog andere simpele dingen om het vermogen iets op te krikken.
2: roest vanuit de kofferbak naar de bovenkant van de achterste wielkasten:
Is dit een veel voorkomende plek qua roest? Ik heb net de ontwateringsdoppen eruit geslepen en deze dicht gemaakt. nu zag ik per toeval bovenstaande plekken. het betreft beide kanten. Naast de lpg tank zeg maar.
3: Olie uit de uitlaat:
vorige week het luchtfilter vervangen. De slang van de carterontluchting (van het luchtfilterhuis naar de oliedop) even losgehad. Met starten kwam er wat olie via de uitlaat mee naar buiten. niet veel maar genoeg om mijn vrouw boos te krijgen. :shock: Dit probleem verder niet meer gehad maar schrok er wel van......
4: Rolgordels voor plaatsen:
Kan ik zonder probleem rolgordels in de auto zetten? aangezien ik de huidige (orginele) golders niet echt veilig en comfortabel vind wil ik toch een setje rolgordels monteren.
5: extra koelventilator monteren:
Is het nodig om een extra ventilator te monteren? De temperatuurmeter zie ik tot nu toe amper omhoog komen maar ik lees toch regelmatig dat mensen een extra ventilator plaatsen. Wat vinden jullie ervan? Staan de oudere volvo's bekend om problemen met het koelvermogen?
6: deur en raamrubbers vervangen:
Aangezien de auto niet helemaal waterdicht is (Wat niet in het voordeel is van roest) wil ik eigelijk alle deur en raamrubbers vernieuwen. Waar is dit nog uit te halen? of zijn er andere modellen die de zelfde rubbers hebben? Het gaat met name om de deurrubbers en de afdichting van de kofferbak.
7: Remklauw recht achter maakt geluid:
Afgelopen weekend de remblokken en bussen in het kopervet gezet omdat de remmen piepten. ze waren helemaal droog. Het probleem is opgelost behalve: Als ik ren hoor ik de rem rechts achter een geluid maken. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven maar na inspectie lijkt het erop dat de remblokken speling hebben in de klauw. Het gaat om een millimeter of 3. de gaten waar de bussen in zitten zijn ovaal.( van de blokken en van de klauw) de bussen zelf zijn rond. Zouden de bussen verkeerd zijn of is hier een ander probleem?
Veel vragen maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Het zou ook fijn zijn om in contact te komen met een 140/ 160 eigenaar in de buurt met een beetje technische kennis. Wie weet?!?!
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met mijn vragen. Verder wil ik zeker nog een keer naar een meeting komen dus als er in het zuiden weer eens wat te doen is ben ik van de partij..... (ik woon in beek, zuid-limburg)
Bedankt!
groetjes rene
1: Weinig vermogen,
Ik vind dat de auto wat weinig vermogen heeft. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus wil ik het hier voor leggen. Op de autobaan rijdt de auto het prettigste ronde de 100/ 110. harder dan 130 wil hij niet. Is dit normaal? Ik kan me voorstellen dat een oltimer het wat rustiger aan doet dan een moderne auto maar toch. Het zou prettig zijn om gewoon 120 te kunnen rijden met hem. Met lpg gaat het vermogen wel wat achteruit heb ik gelezen. Heeft een open luchtfilter misschien wat voordeel? of zijn er nog andere simpele dingen om het vermogen iets op te krikken.
2: roest vanuit de kofferbak naar de bovenkant van de achterste wielkasten:
Is dit een veel voorkomende plek qua roest? Ik heb net de ontwateringsdoppen eruit geslepen en deze dicht gemaakt. nu zag ik per toeval bovenstaande plekken. het betreft beide kanten. Naast de lpg tank zeg maar.
3: Olie uit de uitlaat:
vorige week het luchtfilter vervangen. De slang van de carterontluchting (van het luchtfilterhuis naar de oliedop) even losgehad. Met starten kwam er wat olie via de uitlaat mee naar buiten. niet veel maar genoeg om mijn vrouw boos te krijgen. :shock: Dit probleem verder niet meer gehad maar schrok er wel van......
4: Rolgordels voor plaatsen:
Kan ik zonder probleem rolgordels in de auto zetten? aangezien ik de huidige (orginele) golders niet echt veilig en comfortabel vind wil ik toch een setje rolgordels monteren.
5: extra koelventilator monteren:
Is het nodig om een extra ventilator te monteren? De temperatuurmeter zie ik tot nu toe amper omhoog komen maar ik lees toch regelmatig dat mensen een extra ventilator plaatsen. Wat vinden jullie ervan? Staan de oudere volvo's bekend om problemen met het koelvermogen?
6: deur en raamrubbers vervangen:
Aangezien de auto niet helemaal waterdicht is (Wat niet in het voordeel is van roest) wil ik eigelijk alle deur en raamrubbers vernieuwen. Waar is dit nog uit te halen? of zijn er andere modellen die de zelfde rubbers hebben? Het gaat met name om de deurrubbers en de afdichting van de kofferbak.
7: Remklauw recht achter maakt geluid:
Afgelopen weekend de remblokken en bussen in het kopervet gezet omdat de remmen piepten. ze waren helemaal droog. Het probleem is opgelost behalve: Als ik ren hoor ik de rem rechts achter een geluid maken. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven maar na inspectie lijkt het erop dat de remblokken speling hebben in de klauw. Het gaat om een millimeter of 3. de gaten waar de bussen in zitten zijn ovaal.( van de blokken en van de klauw) de bussen zelf zijn rond. Zouden de bussen verkeerd zijn of is hier een ander probleem?
Veel vragen maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Het zou ook fijn zijn om in contact te komen met een 140/ 160 eigenaar in de buurt met een beetje technische kennis. Wie weet?!?!
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met mijn vragen. Verder wil ik zeker nog een keer naar een meeting komen dus als er in het zuiden weer eens wat te doen is ben ik van de partij..... (ik woon in beek, zuid-limburg)
Bedankt!
groetjes rene
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
20-06-2012 14:29 #114835
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic aantal vragen 144 b20a
Hallo Rene,
1: Weinig vermogen,
> hoe is: toestand van de motor? olieverbruik? compressie? afstelling ontsteking en LPG? kleppen gesteld? enz.
Hopelijk is er al heel wat verbetering uit het goed afstellen etc. te halen (als de motor niet op is).
2: roest vanuit de kofferbak naar de bovenkant van de achterste wielkasten:
> afwateringsgaten dicht maken is geen goed idee, ze doen in de fabriek echt geen moeite om ze erin te maken als ze niet zinvol zijn. Afwateringsgaten moeten altijd gecontroleerd worden dat ze open zijn, anders krijg je roest.
Met de roest: gelukkig heb ik hier geen problemen mee gehad, maar ik zou ook eens de andere kant van de plaat bekijken, als ik het me goed herinner is hier onlangs nog over geschreven dat hier een plaat ertegenop gelast zit en door het dubbele plaatwerk problemen geeft. Wordt hoogstwaarschijnlijk nieuwe plaat erin lassen.
3: Olie uit de uitlaat:
> vreemd, of je motor moet veel olie door de carterontluchting drukken (niets opgevallen toen je het luchtfilter eraf had?). Maar dan zou je altijd olieproblemen verwachten (hoog olieverbruik, blauwe rookwolken uit uitlaat), kan dan klepsteelrubbers zijn (relatief makkelijk te vervangen) of dieper in het blok zijn oorzaak hebben (duur).
4: Rolgordels voor plaatsen:
> ik dacht dat rolgordels origineel bij de 140 serie waren, die wat ik gehad heb hadden dit allemaal. Rolgordels plaatsen zal echter geen probleem zijn (ik weet niet of de originele die ik ken bij jou passen, daarvan zit de trommel onderin de B-zuil).
5: extra koelventilator monteren:
> als alles in orde en origineel is heb je die niet nodig, gewoon opletten of de temperatuur te hoog oploopt en indien dit het geval is beter de oorzaak zoeken dan een extra ventilator inbouwen.
6: deur en raamrubbers vervangen:
> kijk maar eens in de verenigings webshop en/of de bekende onderdelenleveranciers. Alle rubbers vervangen is zinvol als ze op zijn, maar nogal wat werk (en kosten lopen ook op).
7: Remklauw recht achter maakt geluid:
> ik neem aan dat je met bussen de pennen bedoeld die de remblokken op zijn plaats houden (en dat je alleen koperpasta aan de achterkant gebruikt hebt). De gaten in de remblokken voor de pennen zijn ovaal, die in de remklauwen horen dat niet te zijn. Bij Girling remmen (meestal bij 140 serie, grote G ingegoten in remklauwhuis) horen er draadklemmen aanwezig te zijn die de remblokken tegen de pennen klemmen waardoor deze niet rammelen en op hun plaats blijven (bij ATE remklauwen zorgen speciaal gevormde veerplaatjes hiervoor, niet te verwisselen met de soms aanwezige vlakke anti-piep plaatjes die zo groot als de remblokken zijn en tussen de remcylinders en de remblokken zitten). De speling tussen de remcylinders en de blokken en tussen de blokken en de remschijf is als alles in orde is maar gering (anders is niet alles meer gangbaar genoeg, waarschijnlijk dan vastzittende remcylinders).
Ik woon trouwens redelijk vlak in de buurt van jou en sleutel al langere tijd en veel (en vergaand), maar zit zeker komend weekend te krap in mijn tijd.
groeten en succes, Rudi
1: Weinig vermogen,
> hoe is: toestand van de motor? olieverbruik? compressie? afstelling ontsteking en LPG? kleppen gesteld? enz.
Hopelijk is er al heel wat verbetering uit het goed afstellen etc. te halen (als de motor niet op is).
2: roest vanuit de kofferbak naar de bovenkant van de achterste wielkasten:
> afwateringsgaten dicht maken is geen goed idee, ze doen in de fabriek echt geen moeite om ze erin te maken als ze niet zinvol zijn. Afwateringsgaten moeten altijd gecontroleerd worden dat ze open zijn, anders krijg je roest.
Met de roest: gelukkig heb ik hier geen problemen mee gehad, maar ik zou ook eens de andere kant van de plaat bekijken, als ik het me goed herinner is hier onlangs nog over geschreven dat hier een plaat ertegenop gelast zit en door het dubbele plaatwerk problemen geeft. Wordt hoogstwaarschijnlijk nieuwe plaat erin lassen.
3: Olie uit de uitlaat:
> vreemd, of je motor moet veel olie door de carterontluchting drukken (niets opgevallen toen je het luchtfilter eraf had?). Maar dan zou je altijd olieproblemen verwachten (hoog olieverbruik, blauwe rookwolken uit uitlaat), kan dan klepsteelrubbers zijn (relatief makkelijk te vervangen) of dieper in het blok zijn oorzaak hebben (duur).
4: Rolgordels voor plaatsen:
> ik dacht dat rolgordels origineel bij de 140 serie waren, die wat ik gehad heb hadden dit allemaal. Rolgordels plaatsen zal echter geen probleem zijn (ik weet niet of de originele die ik ken bij jou passen, daarvan zit de trommel onderin de B-zuil).
5: extra koelventilator monteren:
> als alles in orde en origineel is heb je die niet nodig, gewoon opletten of de temperatuur te hoog oploopt en indien dit het geval is beter de oorzaak zoeken dan een extra ventilator inbouwen.
6: deur en raamrubbers vervangen:
> kijk maar eens in de verenigings webshop en/of de bekende onderdelenleveranciers. Alle rubbers vervangen is zinvol als ze op zijn, maar nogal wat werk (en kosten lopen ook op).
7: Remklauw recht achter maakt geluid:
> ik neem aan dat je met bussen de pennen bedoeld die de remblokken op zijn plaats houden (en dat je alleen koperpasta aan de achterkant gebruikt hebt). De gaten in de remblokken voor de pennen zijn ovaal, die in de remklauwen horen dat niet te zijn. Bij Girling remmen (meestal bij 140 serie, grote G ingegoten in remklauwhuis) horen er draadklemmen aanwezig te zijn die de remblokken tegen de pennen klemmen waardoor deze niet rammelen en op hun plaats blijven (bij ATE remklauwen zorgen speciaal gevormde veerplaatjes hiervoor, niet te verwisselen met de soms aanwezige vlakke anti-piep plaatjes die zo groot als de remblokken zijn en tussen de remcylinders en de remblokken zitten). De speling tussen de remcylinders en de blokken en tussen de blokken en de remschijf is als alles in orde is maar gering (anders is niet alles meer gangbaar genoeg, waarschijnlijk dan vastzittende remcylinders).
Ik woon trouwens redelijk vlak in de buurt van jou en sleutel al langere tijd en veel (en vergaand), maar zit zeker komend weekend te krap in mijn tijd.
groeten en succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rene heersink
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 29
22-06-2012 09:06 #114909
door rene heersink
Beantwoord door rene heersink in topic aantal vragen 144 b20a
Hallo rudi,
Bedankt dat je de tijd genomen hebt om een uitgebreide reactie te schrijven. Hier kan ik zeker wat mee. Je geeft aan dat je redelijk in de buurt woont. Wellicht stuur ik je (indien je daar geen probleem mee hebt) binnekort een pb'tje om eens bij je langs te komen. Ik ben een leek betreft oltimers en kan / wil nog veel leren wat dat betreft. Tips en ideeen zijn ook altijd welkom.
Bedankt in ieder geval!
Groetjes rene
Bedankt dat je de tijd genomen hebt om een uitgebreide reactie te schrijven. Hier kan ik zeker wat mee. Je geeft aan dat je redelijk in de buurt woont. Wellicht stuur ik je (indien je daar geen probleem mee hebt) binnekort een pb'tje om eens bij je langs te komen. Ik ben een leek betreft oltimers en kan / wil nog veel leren wat dat betreft. Tips en ideeen zijn ook altijd welkom.
Bedankt in ieder geval!
Groetjes rene
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.