Hulp gevraagd .
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-06-2012 14:57 #114662
door Wouter Stoop
Hulp gevraagd . is gemaakt door Wouter Stoop
Wie heeft er zin om met mij de achterste krukaskeering te vervangen ? De motor is een B16 . Nog nooit gedaan en ik wil dit graag doen met iemand die dit vaker heeft gedaan . Leer ik weer van , nietwaar ? Heb de beschikking over een brug en ik zit in Den Haag . Ik hoor het graag !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-06-2012 08:38 #114720
door Vilmar Dijkstra
Amazon 1960 two tone 6 volt
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Hulp gevraagd .
Hallo Wouter,
Dus daar zat het probleem. Hoop dat je het snel kunt oplossen.
Succes en groet, Vilmar
Dus daar zat het probleem. Hoop dat je het snel kunt oplossen.
Succes en groet, Vilmar
Amazon 1960 two tone 6 volt
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-06-2012 10:01 #114723
door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Hulp gevraagd .
Hoi Vilmar , vorige week de koppakking vervangen . Nu is de keerring aan de beurt . Olie gutst eruit . We blijven lekker bezig !
- Maurice Bastin
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2012 21:21 #114739
door Maurice Bastin
Beantwoord door Maurice Bastin in topic Hulp gevraagd .
Als je een koppakking kunt vervangen moet dit ook lukken toch. Alles er in ordelijke volgorde eraf ( versnellingspook los, cardan los, bak eraf,belhouse eraf drukgroep en dan vliegwiel) hoop dat ik niets vergeet. Wel even kijken of je een moderne uitgedraaide deksel kunt krijgen met rubber keerring ( weet niet zeker of dat dezelfde zijn als een 1800) wel bij montage zorgen dat je koppelingsplaat mooi gecentreerd staat met de drukgroep anders gaat de bak er moeilijk op. Ik zou je graag helpen maar woon in het zuiden Groet maurice
- Rens Winnubst
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-06-2012 23:42 #114743
door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Hulp gevraagd .
Hoi Wouter, ik heb geen ervaring met het vervangen van een krukaskeerring, maar wil je wel graag komen helpen. Twee zien immers meer dan een. Ik woon ook in den haag.
19-06-2012 11:52 #114785
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hulp gevraagd .
Wouter, ik zou gaan voor het vervangen van de originele vilten ring.
Als de motor al flink wat km heeft gelopen, dan is de krukas al ietsje (hoeft maar heel weinig te zijn) afgesleten.
Wij hebben al 2 keer een moderne rubberoliekeerring om die reden moeten vervangen.
Als je in Den Haag woont, zou Jan Ooms in Montfoort een optie zijn 06-14740989.
Natuurlijk ben je in Arnhem welkom, we hebben een tandemasser...maar dat is effe rijden.
Kan hem natuurlijk ook komen ophalen...zie www.sbka.nl
Ik hoor het wel.
Groeten,
Ed van der Zee
Als de motor al flink wat km heeft gelopen, dan is de krukas al ietsje (hoeft maar heel weinig te zijn) afgesleten.
Wij hebben al 2 keer een moderne rubberoliekeerring om die reden moeten vervangen.
Als je in Den Haag woont, zou Jan Ooms in Montfoort een optie zijn 06-14740989.
Natuurlijk ben je in Arnhem welkom, we hebben een tandemasser...maar dat is effe rijden.
Kan hem natuurlijk ook komen ophalen...zie www.sbka.nl
Ik hoor het wel.
Groeten,
Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-06-2012 16:37 #114791
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Hulp gevraagd .
Wouter,
De achterste keering van een B16 is niet het zelfde als van een B18, enige ervaring op sleutel gebied is dan gewenst.
Misschien zijn er mensen die al een keer een keering vervangen hebben, deze zouden je beter kunnen informeren.
De achterste keering van een B16 is niet het zelfde als van een B18, enige ervaring op sleutel gebied is dan gewenst.
Misschien zijn er mensen die al een keer een keering vervangen hebben, deze zouden je beter kunnen informeren.
- Raf Soef
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-06-2012 17:09 #114793
door Raf Soef
Beantwoord door Raf Soef in topic Hulp gevraagd .
Let erop dat je bij het plaasten van een nieuwe ring (ongeacht of het een rubberen of vilten ring is), dat je de ring goed insmeert met motorolie, anders is er een kans dat de ring verbrandt bij het starten van de motor. Dan kan je weer opnieuw beginnen

- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-06-2012 18:09 #114842
door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Hulp gevraagd .
Iedereen bedankt voor de reacties ! Heb de auto weggebracht naar de garage .
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-06-2012 20:33 #115012
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Hulp gevraagd .
Hallo Wouter,
Je auto staat inmiddels dus bij de garage. Misschien wel zo verstandig (als het een goeie is).
Toch nog een verhaaltje over de achterste krukaskeerring: Oude vilten keerringen gingen na verloop van tijd altijd lekken.
Vroeger vond niemand dat erg, maar tegenwoordig (milieu, milieu) is dat niet zo leuk en dus kwam er ook voor onze auto's een moderne conversie. Deze zijn fantastisch en ik begrijp totaal, maar dan ook totaal niet waarom deze een slechte naam hebben. Maar eigenlijk begrijp ik het wel:
Als je een nieuwe keerring monteert, doe er dan eerst wat olie of vet op (is al gezegd geloof ik). Duw het ding zeer voorzichtig in het huis en zet het dan over de krukas. Altijd nieuwe pakking. Vloeibare pakking (ook als extraatje) is verboden.
Maar dan: draai de bouten handvast terwijl een assistent de krukas ronddraait. Zo kan de keerring zich precies centreren. Om dit mogelijk te maken is het absoluut noodzakelijk dat de oliepan loszit. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit de oorzaak is dat bij een aantal mensen lekkage opgetreden is. Zet de bouten dan stervormig op draaimoment vast terwijl de krukas nog steeds rondgedraaid wordt. Dit lekt echt niet guys!
Je auto staat inmiddels dus bij de garage. Misschien wel zo verstandig (als het een goeie is).
Toch nog een verhaaltje over de achterste krukaskeerring: Oude vilten keerringen gingen na verloop van tijd altijd lekken.
Vroeger vond niemand dat erg, maar tegenwoordig (milieu, milieu) is dat niet zo leuk en dus kwam er ook voor onze auto's een moderne conversie. Deze zijn fantastisch en ik begrijp totaal, maar dan ook totaal niet waarom deze een slechte naam hebben. Maar eigenlijk begrijp ik het wel:
Als je een nieuwe keerring monteert, doe er dan eerst wat olie of vet op (is al gezegd geloof ik). Duw het ding zeer voorzichtig in het huis en zet het dan over de krukas. Altijd nieuwe pakking. Vloeibare pakking (ook als extraatje) is verboden.
Maar dan: draai de bouten handvast terwijl een assistent de krukas ronddraait. Zo kan de keerring zich precies centreren. Om dit mogelijk te maken is het absoluut noodzakelijk dat de oliepan loszit. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit de oorzaak is dat bij een aantal mensen lekkage opgetreden is. Zet de bouten dan stervormig op draaimoment vast terwijl de krukas nog steeds rondgedraaid wordt. Dit lekt echt niet guys!
"a restoration is a triumph of vision over economics"