TT5 nokkenas monteren.
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
ik ben vanplan om een tt5 nokkenas te kopen voor in de amazon(b18).
Nu vraag ik me af als je extra benodigdheden nodig hebt bij de montage.
Moet het motorblok er ook volledig uit?
Alvast bedankt.
mvg Dylan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Om de nokkenas te verwisselen hoef je de motor op zich niet uit te bouwen, op hoofdlijnen moet je de volgende stappen ondernemen;
- Cilinderkop met tuimelaaras en stoterstangen verwijderen
- Nokvolgers uit het blok vissen
- asje aandrijving verdeler verwijderen
- koelsysteem aftappen
- Radiator en gril verwijderen
- Distributiedeksel verwijderen
- Distributietandwiel verwijderen
En dan kan je de nokkenas eruit halen / verwisselen
Opbouw uiteraard in de omgekeerde volgorde met in ieder geval nieuwe pakkingen
De meningen zijn er over verdeeld, maar bij enige zichtbare slijtage kun je beter ook de nokvolgers vernieuwen
Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik zou voordat je de cilinderkop verwijdert het koelsysteem aftappen.
Anders wordt het zo'n rotzooi...
Grtz,
Roel
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
De volgers moeten er toch altijd uit? Dus dat lijkt me geen probleem"Tom Steverink" schreef:
Ja, en bij het verwijderen van de stoterstangen uitkijken dat je niet een nokvolger meetrekt, want die plakken eraan vast en als je hem dan stoot, duvelt hij onderin het blok en kun je je motor eruit gaan halen...
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- oDYLANo De Krijger
- Junior lid
-
Altijd leuk dat er zo vlug een reactie op de vraag komt.
Mvg Dylan. (oh en heb er terwijl de HD nokvolgers bij)
Dat begrijp ik niet helemaal, maar misschien denk ik verkeerd om."Tom Steverink" schreef:
Ja, maar als je niet voorzichtig doet, valt de volger van de stoterstang af en duvelt onderin het blok. Ik haal altijd eerst de stoterstang eruit en dan met een tangetje de volger..
Als je eerst je tuimelaaras eraf haalt, dan je stoterstangen eruit, dan je kop eraf, dan je nokvolgers eruit en dan je nokkenas er pas uit (uiteraard ook nog met de andere genoemde tussenstappen), dan is er nog niks aan de hand?
Zolang je je nokkenas er nog in hebt zitten op het moment dat je je volgers eruit vist (en stoterstangen verwijderd), loop je dat risico toch niet?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Dat begrijp ik niet helemaal, maar misschien denk ik verkeerd om."Tom Steverink" schreef:
Ja, maar als je niet voorzichtig doet, valt de volger van de stoterstang af en duvelt onderin het blok. Ik haal altijd eerst de stoterstang eruit en dan met een tangetje de volger..
Als je eerst je tuimelaaras eraf haalt, dan je stoterstangen eruit, dan je kop eraf, dan je nokvolgers eruit en dan je nokkenas er pas uit (uiteraard ook nog met de andere genoemde tussenstappen), dan is er nog niks aan de hand?
Zolang je je nokkenas er nog in hebt zitten op het moment dat je je volgers eruit vist (en stoterstangen verwijderd), loop je dat risico toch niet?
Zo denk ik er ook over, Lars.
"oDYLANo De Krijger" schreef:
Ok. Bedankt voor de goede uitleg allemaal.
Altijd leuk dat er zo vlug een reactie op de vraag komt.
Mvg Dylan. (oh en heb er terwijl de HD nokvolgers bij)
Als het om de TT5-nokkenas van Marktplaats gaat, houd er dan rekening mee dat je ook HD stoterstangen moet kopen! De HD nokvolgers zijn korter dan de originele van Volvo. Je hebt dus langere stoterstangen nodig.