motor conserveren?
- 13737-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 22:27 #114298
door 13737-dummy
motor conserveren? is gemaakt door 13737-dummy
ik heb onlangs een duett aangeschaft, en heb de motor incl versnellingsbak eruit gehaald om diverse slechte plekken in de zijschermen en voorkant aan te pakken...tevens wordt hij helemaal overgespoten.
dit project duurt wel een aantal jaartjes, voordat de motot er weer in komt.
vraagje: wat is de beste manier en wijze om de motor op te slaan om deze goed te houden?
ik heb verhalen gehoord: wel of niet volledig motor olie aftappen, beetje motor olie in de bougie gaten laten lopen.....koelwater eruit, of juist niet ivm roestvorming?
dit project duurt wel een aantal jaartjes, voordat de motot er weer in komt.
vraagje: wat is de beste manier en wijze om de motor op te slaan om deze goed te houden?
ik heb verhalen gehoord: wel of niet volledig motor olie aftappen, beetje motor olie in de bougie gaten laten lopen.....koelwater eruit, of juist niet ivm roestvorming?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-06-2012 22:58 #114300
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic motor conserveren?
Blijft altijd lastig zoiets. Zelf heb ik een opel admiral die ook 12 jaar had stil gestaan maar de eigenaar liet geregeld wel de motor stationair warm draaien. Daardoor bleef de motor wel in beweging. Je kan ook een opstelling maken waar je het blok in hangt incl radiateur en een stukje uitlaat. Dat lijkt me de enige manier volgens mij.
05-06-2012 23:04 #114301
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic motor conserveren?
Ik zou zeggen, oude olie aftappen en verversen. Dan zit er in elk geval geen zure troep meer in.
Verder inderdaad een scheutje olie op de zuigers.
Koelsysteem vullen met koelvloeistof tegen corrosie is ook nog wel een idee, maar ik heb dat zelf met een blok nooit gedaan.
(Zelf doe ik het voor/met radiators wel.)
Ik zou het blok daarna eens in de zoveel tijd met de hand wat ronddraaien zodat de olie zich weer verspreid.
Een stellage zodat je hem kunt starten lijkt mij persoonlijk teveel nadelen hebben.
Bovendien vraag ik me af of dat echt beter is. Dan krijg je weer afvalstoffen in je olie en echt goed warm laten worden zodat de olie echt overal komt wil denk ik toch niet.
Verder inderdaad een scheutje olie op de zuigers.
Koelsysteem vullen met koelvloeistof tegen corrosie is ook nog wel een idee, maar ik heb dat zelf met een blok nooit gedaan.
(Zelf doe ik het voor/met radiators wel.)
Ik zou het blok daarna eens in de zoveel tijd met de hand wat ronddraaien zodat de olie zich weer verspreid.
Een stellage zodat je hem kunt starten lijkt mij persoonlijk teveel nadelen hebben.
Bovendien vraag ik me af of dat echt beter is. Dan krijg je weer afvalstoffen in je olie en echt goed warm laten worden zodat de olie echt overal komt wil denk ik toch niet.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-06-2012 20:06 #114322
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic motor conserveren?
Het belangrijkste is dat de motor bij de laatste keer lopen goed op temperatuur geweest is en dus alle vocht eruit is. Verder hooguit zo nu en dan met de hand ronddraaien. Ik ken diverse motoren die op deze manier tientallen jaren gelegen of in een auto gezeten hebben en daarna zonder problemen weer liepen. Korte tijdjes laten lopen is de slechtste variant. Nieuwe olie op diverse plekken zal zeker geen kwaad kunnen, er bestaan ook diverse speciale conserveringsmiddeltjes. Als het koelsysteem helemaal leeg is verwacht ik hier geen problemen.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.