Cilinderkop

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-05-2012 15:44 #113937 door Alfriedel Boelen
Cilinderkop is gemaakt door Alfriedel Boelen
Hallo medeforumleden, ik ben een motorblok aan het reviseren B20 uit 1974 dus met grote (44mm) inlaatkleppen.
Het onderblok is al klaar nu ben ik met de kop bezig,oude klepgeleiders eruitgeperst nieuwe erin maar als ik in de uitlaatpoort kijk aan de klepkant zie ik een vernauwing, het gat net onder de klepzitting wordt behoorlijk kleiner in diameter.
Kan ik dit groter dremelen? Ik heb altijd geleerd dat uitlaatgassen zo snel en makkelijk mogelijk moeten kunnen wegstromen dan loopt je motor koeler.
Wie heeft hier ervaring in en kan mij adviseren? Waarschijnlijk de rally-jongens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2012 23:22 #113979 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Cilinderkop
Dag Alfriedel,

Ik ben inderdaad een van de rallyejongens, maar vooral een motorjongen. Ik bedoel het absoluut vriendelijk maar soms is dit forum ook wat vermoeiend, alhoewel ik er enorm van geniet. Het is zo jammer dat er een hoop energie verloren gaat door onvoldoende kennis van zaken en misschien doen we het ook niet goed in de zin dat er naast dit forum een soort encyclopedie zou moeten zijn van kennis.
Concreet: als je serieuze plannen met een motor hebt neem dan gewoon eens een stuk papier en schrijf eens op wat je wilt. Je kan een B20 standaard houden en jarenlang plezier van hebben of gaan voor de natte droom van 180 PK of meer. Jouw onderblok is kennelijk oké. Als je daar een goede kop op wilt hebben neem dan een goede kop!
Ik bedoel daarmee: zorg dat je een exemplaar hebt waar geen scheuren (scheurtjes) in zitten. Als je de klepgeleiders er uitgeperst hebt, zet dan niet gelijk nieuwe er in, maar denk er over na of de klepzittingen ook niet vernieuwd moeten worden. Polijst zo nodig de kanalen hetgeen een tijdrovend proces is, dat de nodige ervaring vereist maar ook een diep inzicht in de anatomie van zo'n kop. Ik heb in het verleden menigmaal een kop in tweeën (of drieën) gezaagd om het verloop van de kanalen exact te kunnen vaststellen en te bepalen tot waar we konden gaan met het vergroten van de kanalen.
Na het polijsten moet je de kop "flowen". Dat wil zeggen dat je op een stromingstestbank kijkt of de luchtstroom door de inlaatpoorten echt efficiënt verloopt. Zo niet, dan mag je weer gaan schuren tot het goed is. Dit kan bij onervarenheid twee of drie koppen kosten. Dit zijn allemaal processen die je doet om het uiterste aan vermogen te krijgen.
Als ik eerlijk ben is dit allemaal zinloos voor dagelijks gebruikte Amazons en zelfs voor deelname aan klassieke rally's
Een B20 voelt zich het prettigst als de krukas echt rond en goed in balans is met nieuwe kapbouten. Een leuke nokkenas, iets grotere kleppen. Uitgewogen drijfstangen. Nieuwe stoters en volgers en "uitgeliterde" verbrandingsruimtes.
Onze auto, die wij in de staat van een echte zestiger jaren rallye Amazon teruggebracht hebben, kreeg een onderblok met 8-gats krukasflens, opgeboord voor B23 zuigers. Dikkere koppakking, vergrote verbrandingsruimtes om op een juiste compressieverhouding uit te komen. Gepolijste en geflowde kanalen. Niet origineel, maar wel aan te raden, is een B20E-kop.
Een zelf ontworpen nokkenas bleek zoveel te lijken op een exemplaar van "vintage performance parts" dat wij die maar besteld hebben. Oliepomp met vergrote opbrengst en nog een aantal details.
Als conclusie: zorg voor een fijne betrouwbare motor en doe geen dingen die zinloos zijn.

Succes,
Teun
(mocht je echt serieuze plannen hebben en tot het gaatje willen gaan mag je altijd bellen, 0624371144, of contacten via PB)

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2012 16:43 #113993 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Cilinderkop
Dank Teun voor de uiteenzetting, ik denk dat ik er maar niets aan doe want hij is alleen maar voor mooi weer rijden en niet eens dagelijks en ik heb al een Saab turbo van 200 pk, met de Amazon rij ik rustig.
De krukas is geslepen en de cilinders gehoond naar de derde overmaat door een revisiebedrijf en er zit een nieuwe K-nokkenas plus lagers en volgers in.
De oliepomp heb ik nagemeten en was nog binnen de fabriekstoleranties Ik heb de lagerkapbouten wel met de voorgeschreven aantrekkoppels aangedraaid maar niet vernieuwd is dat echt nodig?
De dikte van de kop is 86,2 mm en de koppakking die ik heb is 1 mm dik dus een hogere kompressie volgens mij ,ik ga er ook twee SU carburateurs op zetten en een Simons uitlaat dan vind ik hem snel genoeg.
Enige ervaring in revisie van motorblokken heb ik wel ik heb al heel wat Harley blokken gereviseerd en ook diverse autoblokken oa,Panhard,BMW 733i,Saab V4 en tweetakt.
Als je nog wat aanvulling hebt graag.
Groeten,Fred.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2012 17:29 #113996 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Cilinderkop
Als je de wagen gebruikt voor dagelijks vervoer en wat pittiger wil kunnen rijden, dan is een E blok met K-nokken as en een Weber 32valtroom carb een veel betere optie dan de SU's, revisie van de SU is duurder dan de aanschaf van een Weber.
Weber afstellen is stukken makkelijker en kan ik zefs...
Bovendien zijn de SU's alleen goed af te stellen als ze nieuw zijn, probleem is de valse lucht door de centrale as.
Denk er nog maar eens over na, wat die rallyjongens doen is echt voor circuit werk, gewone openbare weg vereist andere specs.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2012 19:44 #113999 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Cilinderkop
Hi Alfriedel,

Ik denk dat Ed wijze woorden heeft gesproken. De SU is een fantastische carburateur, maar eigenlijk moet je de nylonbusconversie voor de gasklepassen doen om t voorkomen dat ze daar valse lucht aanzuigen. En dat is een hele klus!
De Weber is heerlijk in zijn eenvoud en uiterst makkelijk af te stellen. Een E-kop mist de pasringen en geeft daardoor al een betere flow. De K-serie vind ik persoonlijk geen fijne as, maar smaken verschillen ook hier.
Een Amazon met 100-115 PK blijft een heerlijke rijdersauto met meer dan genoeg vermogen!

Teun
(ook vele Harley's door mijn handen zien gaan, leuk hè?)

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2012 23:58 #114007 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Cilinderkop
Ik heb nu eenmaal een dubbele SU-set en een dubbele Stromberg-set en heb in het verleden al eens een SU voorzien van nieuwe teflonlagers op de gasklepas maar toen had ik nog de beschikking over een freesbank nu heb ik alleen een draaibankje maar misschien gaat het hier ook op.
Ik heb nog steeds twee Harley's : Ironhead-Sportster '72 met trommelremmen en een Elektra-Glide '82 geweldige motoren,ik hou van sleutelen.
Fred.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD