compressie b20

  • rick oppenhuis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2012 23:30 #112675 door rick oppenhuis
compressie b20 is gemaakt door rick oppenhuis
hallo, weet iemand wat ongeveer de goede waarden zijn van de compressie van een b20 blok?
Er wordt een b20 aangeboden voor 150 euro met de volgende waarde per cylinder;
1 - 10,2
2 - 10,5
3 - 10,2
4 - 9,8

hep ik hier wat aan of klinkt t gammel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-04-2012 19:40 #112711 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic compressie b20
Lijkt me wat weinig, ik zou een betere zoeken.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2012 01:27 #112725 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic compressie b20
Beste Rick, wat je ook koopt tweede hands het is altijd een gok, maar als je een tweede hands motor koopt, koop er een die je kan laten lopen. Een uit een auto die nog rijdt of een wrak waar de motor nog van loopt. Laat de motor eerst warm lopen en meet dan de compressie. Er zijn ook sloperijen die tweede hands motoren verkopen met garantie kun je daar beter naar toe gaan. Een motor kopen waar alleen de compressie van bekend is???? Er kunnen wel lagers uit liggen heb je nog steeds een goede compressie.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2012 08:09 #112731 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic compressie b20
Het hangt natuurlijk ook van je budget af en of je het uitbouwen en inbouwen van de motor zelf kunt.
Als dat het geval is, kun je natuurlijk gewoon een gokje nemen.
150 euro voor een B20 is niet veel als hij in principe goed zou moeten zijn.
Voor een blok met wat meer info/garantie betaal je eerder 300 a 600 euro.

Of zoals deze ( link.marktplaats.nl/549905942 ) met een auto er omheen voor 650 euro voor een blok met een kop met geharde zittingen. Is wel de vraag of er in 2007 een nieuw blok in is gekomen, zo te zien niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-04-2012 20:24 #112755 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic compressie b20
Hallo Rick
Een blok (B20) met een compressie van rond de tien is netjes.
iets onder de tien heb je benzine met een lager octaan nodig.
De vraag is hoe zit het met de pakkingen en de lagerafdichtingen.
Dus is het blok baggervet of voor verkoop vetvrij gemaakt.

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2012 23:30 #112762 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic compressie b20
Een prijs van rond de tien is beter, dan kan je best een gokje wagen. 150 euro vind ik nog serieus geld voor een ongewisse B20A.
Tijdje met een blok met 9,5-11 bar compressie rondgereden, geen probleem. Hij verbrandde een beetje olie boven de 120 km/h maar daar merk je niks van met die snelheid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2012 23:37 #112763 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic compressie b20
In de boekjes heeft de B20A een compressie (warm gemeten) van 11-13 bar, dus dit blok is eigenlijk net begonnen met slijten. Behalve overduidelijke olielekkages (wat voor niet al te veul geld te repareren is) kan je nog eens kijken naar de nokkenas en de kleppen, kijk of alle kleppen even ver boven de kop uitsteken en of ze allemaal even ver ingedrukt worden.

Slijtage aan drijfstang- en krukaslagers is lastig te zien. Het blijft een gokje.

Verder is het nog de moeite of alle randapparatuur eraan hangt (vliegwiel, verdeler, dynamo, fan, motorsteunen, slangen, carburateur, benz.pompje) of dat het een kaalgeplukt blok is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2012 10:03 #112770 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic compressie b20
Een compressiewaarde van 4*10 is best netjes, zeker voor 150euro.
het zegt echter niet alles, het kan wel een olieverbruiker zijn.
je moet hem horen, maar vooral ook voelen :)
Die optie van lars lijkt mij aantrekkelijk, de motor is draaiend te bekijken en de rest van de onderdelen zet je weer op marktplaats.
Heb je hier geen ruimte voor probeer dan alleen de motor te kopen.
een los blok geeft meer risico, dit koop je slechts op goed vertrouwen.
Vaak hebben de losse blokken jaren in een vochtige schuur gestaan, ze komen zelfs langs op marktplaats dat op de foto te zien is dat ze gewoon in de tuin staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2012 22:23 #112831 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic compressie b20
Hallo Rick,

Niet doen!

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2012 08:56 #112838 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic compressie b20

"Teun van Popta" schreef:
Hallo Rick,

Niet doen!

Groet,
Teun


Hallo Rick,

Doen!

Groet,
Erik

Ja, de compressie is niet als nieuw. Maar als je een compleet gereviseerde B20 in nieuwstaat zoekt dan heb je het niet meer over 150 euro. Het blijft een gok, maar het enige risico dat je loopt is dat je straks opnieuw de motor moet vervangen. Dat kost niks, behalve tijd. Als je daarna dat blok weer te koop zet als 'blok wat gereviseerd moet worden' kun je 'm voor (ongeveer) hetzelfde bedrag weer kwijt. Risico lijkt me dus minimaal.

Ik heb ook een keer de gok genomen (B18 die onder een werkbank in een schuurtje stond, waarvan ik alleen de compressie wist) en dat heeft goed uitgepakt, dus het kan absoluut.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD