- Berichten: 8
motor pv544
- rick oppenhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2012 19:02 #112382
door rick oppenhuis
motor pv544 is gemaakt door rick oppenhuis
weet iemand welke motorblok typen er allemaal in mijn kattenrug passen? er zat ooit een b16 in , nu heb ik een b18...maar past b20 of b21 of iets zwaarders eigelijk ook?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-04-2012 19:23 #112383
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic motor pv544
Tot en met de B20 gaat het redelijk makkelijk. Die blokken staan rechtop en zijn even groot. Daarna wordt het lastiger. Dan staan de blokken gekanteld, moet je de tunnel aanpassen enzo.
Welkom trouwens!
Welkom trouwens!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 491
06-04-2012 02:43 #112417
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic motor pv544
Ligt eraan hoeveel werk je wil doen. Een V8 is ook al gedaan (zou ik nooit doen, hou het volvo).
B21 gaat ook al wel wat inspanning vragen, en wat je er extra voor krijgt haal je zonder veel moeite ook uit een B20
B20 past een op een, die is identiek aan de B18 alleen met grotere boring.
B21 gaat ook al wel wat inspanning vragen, en wat je er extra voor krijgt haal je zonder veel moeite ook uit een B20
B20 past een op een, die is identiek aan de B18 alleen met grotere boring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-04-2012 12:10 #112422
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor pv544
Precies, maar of de waarde van je auto ermee vooruit gaat staat zeer te bezien!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Staats
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 133
09-04-2012 12:54 #112526
door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic motor pv544
Wat wil je bereiken met een motor met meer vermogen? Sneller rijden vereist betere remmen en wielophanging.
Voor normaal gebruik is een B18 of B20 ruim voldoende. Ik zou eerder het toevoegen van een overdrive, of andere achteras overbrenging overwegen om het toerental en daarmee het geluid niveau te reduceren.
Door de in verhouding slechtere wegligging ten opzichte van moderne auto's en het hogere geluid niveau heb je bij een standaard 544 of Amazone al het gevoel van grotere snelheid!
Groeten
Leo
Voor normaal gebruik is een B18 of B20 ruim voldoende. Ik zou eerder het toevoegen van een overdrive, of andere achteras overbrenging overwegen om het toerental en daarmee het geluid niveau te reduceren.
Door de in verhouding slechtere wegligging ten opzichte van moderne auto's en het hogere geluid niveau heb je bij een standaard 544 of Amazone al het gevoel van grotere snelheid!

Groeten
Leo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- rick oppenhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
10-04-2012 16:19 #112583
door rick oppenhuis
Beantwoord door rick oppenhuis in topic motor pv544
bedankt voor alle info...ik ga op zoek naar een b20, want ik zoek wat meer trekkracht...ik ga m'n drie-bak vervangen door 4 versnellingen en dan kunnen we weer rijden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-04-2012 17:13 #112586
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic motor pv544
Ik denk dat dat inderdaad een verstandige keuze is. Je kunt een B20 ook ( zonder het motorkarakter geweld aan te doen) al aardig sterker maken met bijvoorbeeld eenTT3 nokkenas van Tinustuning of een K-as. Een dubbele carburateur of Weber conversie erop en hij wordt al behoorlijk snel....maar dat kost naturlijk wel.
Als eerder gezegd: als de motor veel sterker is dan de originele moet je in ieder geval de remmerij aanpakken. Dan krijg je langzamerhand een "bitsa" oftewel, een bastaard-katterug. Een beetje origineel zou ik hem toch houden!
Als eerder gezegd: als de motor veel sterker is dan de originele moet je in ieder geval de remmerij aanpakken. Dan krijg je langzamerhand een "bitsa" oftewel, een bastaard-katterug. Een beetje origineel zou ik hem toch houden!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.