Compressie b18a cilinder 4 loopt terug
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-03-2012 16:15 #112167
door Jeroen Visser (GAST)
Compressie b18a cilinder 4 loopt terug is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Dag,
vanmorgen bij de afsteldag in Nijkerk geweest, weer flink wat kennis opgedaan. Het motortje is weer goed afgesteld.
Bij terugkomst gelijk weer eens een compressietest gedaan en wat blijkt de compressie van cilinder vier is flink teruggelopen vergeleken met een maand of drie geleden.
Gemeten waarden:
1 - 10,5
2 - 10+
3 - 11
4 - 9 (beetje olie in het bougiegat gespoten en de waarde werd 11bar, dus probleem met de zuigerveren?)
Vorige keer dat ik gemeten heb gaf cilinder 4 10bar en een beetje aan (3 maand geleden)
Moet ik me al zorgen gaan maken en sparen voor een vervangend onderblok???
Ik hoop dat ik er nog een jaartje mee voort kan en het niet achteruit blijft hollen.
Gr. Jeroen
ps. Is het mogelijk een b20 onderblok te voorzien van een kop van een b18a??
vanmorgen bij de afsteldag in Nijkerk geweest, weer flink wat kennis opgedaan. Het motortje is weer goed afgesteld.
Bij terugkomst gelijk weer eens een compressietest gedaan en wat blijkt de compressie van cilinder vier is flink teruggelopen vergeleken met een maand of drie geleden.
Gemeten waarden:
1 - 10,5
2 - 10+
3 - 11
4 - 9 (beetje olie in het bougiegat gespoten en de waarde werd 11bar, dus probleem met de zuigerveren?)
Vorige keer dat ik gemeten heb gaf cilinder 4 10bar en een beetje aan (3 maand geleden)
Moet ik me al zorgen gaan maken en sparen voor een vervangend onderblok???
Ik hoop dat ik er nog een jaartje mee voort kan en het niet achteruit blijft hollen.
Gr. Jeroen
ps. Is het mogelijk een b20 onderblok te voorzien van een kop van een b18a??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31-03-2012 16:54 #112169
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Compressie b18a cilinder 4 loopt terug
Het zou een gebroken zuigerveer kunnen zijn, het verschil is een beetje groot tov de andere cilinders...loopt-ie nog wel regelmatig stationnair?
Een B18 kop past wel, maar ideaal is het niet.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-03-2012 16:59 #112170
door Jeroen Visser (GAST)
Dag Tom, ja hij loopt stationair regelmatig.
Hij rijdt verder ook ok dus mocht het niet erger worden wil ik er voorlopig lekker mee doorhobbelen. Maar als dit het begin van het einde is moet ik natuurlijk opzoek naar een vervangend blokje. Kop van dit blok is prima en voorzien van geharde klepzetels. Zou dan dus kunnen volstaan met alleen een goed onderblok. Vandaar de vraag of het eea uit te wisselen is.
Thanks!
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Compressie b18a cilinder 4 loopt terug
"Tom Steverink" schreef:
Het zou een gebroken zuigerveer kunnen zijn, het verschil is een beetje groot tov de andere cilinders...loopt-ie nog wel regelmatig stationnair?
Dag Tom, ja hij loopt stationair regelmatig.
Hij rijdt verder ook ok dus mocht het niet erger worden wil ik er voorlopig lekker mee doorhobbelen. Maar als dit het begin van het einde is moet ik natuurlijk opzoek naar een vervangend blokje. Kop van dit blok is prima en voorzien van geharde klepzetels. Zou dan dus kunnen volstaan met alleen een goed onderblok. Vandaar de vraag of het eea uit te wisselen is.
Thanks!
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-03-2012 17:03 #112171
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Compressie b18a cilinder 4 loopt terug
Het kan wel hoor, alleen is de verbrandingsruimte dan niet optimaal, je hebt dan een iets hogere compressie. Met LPG heb je daar geen problemen mee denk ik zo.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-04-2012 12:06 #112194
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Compressie b18a cilinder 4 loopt terug
Een blok met lage compressie loopt prachtig stationair......
Zolang het olieverbruik binnen de perken is zou ik mij daar weinig zorgen om maken.
Ik heb nog een compleet b18 blok liggen die minder is. Heb ik uitgewisseld voor een b20.
Zou je op je gemak kunnen reviseren
Aan de andere kant zijn er zat goede b18 blokken te koop tegen een scherpe prijs als je voor zeker wil gaan.
Zolang het olieverbruik binnen de perken is zou ik mij daar weinig zorgen om maken.
Ik heb nog een compleet b18 blok liggen die minder is. Heb ik uitgewisseld voor een b20.
Zou je op je gemak kunnen reviseren
Aan de andere kant zijn er zat goede b18 blokken te koop tegen een scherpe prijs als je voor zeker wil gaan.
Amazon Combi '66