kabels: km-teller & toerental
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
25-03-2012 21:03 #111978
door union bp poelaert
kabels: km-teller & toerental is gemaakt door union bp poelaert
Dag volvo-liefhebbers. Ik weet niet goed hoe ik de laatste kabels moet verwijderen uit motorblok en versnellingsbak: toerental- & km-teller. Iemand ervaring en goede raad?
(vast eenvoudig, maar wens niets stuk te maken)
Dank
(vast eenvoudig, maar wens niets stuk te maken)
Dank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-03-2012 22:53 #111985
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic kabels: km-teller & toerental
Toerenteller zit niet aan je motorblok maar aan de bobine. Kilometerteller zit achteraan je overdrive, met een soort dop met schroefdraad. Zal vaster dan handvast zitten, niet te hard knijpen met een waterpomptang gaat goed.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 09:59 #112040
door union bp poelaert
Beantwoord door union bp poelaert in topic kabels: km-teller & toerental
Bedankt Rob ! Hoe kan de bobine weten hoeveel toeren/min de motor doet !? Lijkt me raar.
Op de motor zit opzij nog een sensor (!?) met kabel: wat is dit en hoe krijg ik deze gedemonteerd?
Zonnige groeten
B
Op de motor zit opzij nog een sensor (!?) met kabel: wat is dit en hoe krijg ik deze gedemonteerd?
Zonnige groeten
B
27-03-2012 10:07 #112041
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Tussen motorblok en uitlaat zit de oliedrukzender. Zit alleen met stekker vast. Kijk ff in de documentatie bij de onderdeelboeken, dan zie je meer dan je lief is.
De - van de bobine vertelt LPG veiligheidsrelais of toerenteller dat, resp. hoeveel vonkjes gegeven worden.
De - van de bobine vertelt LPG veiligheidsrelais of toerenteller dat, resp. hoeveel vonkjes gegeven worden.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 10:43 #112044
door union bp poelaert
weer een weetje erbij... dank je !
27-03-2012 11:35 #112046
door Lars Rengersen
Deze zit met een slang met oliedruk aan het blok vanuit je dashboard.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kabels: km-teller & toerental
Let op! Naast deze eenvoudige sensor die alleen het lampje aanstuurt, heeft de 1800ES ook een echte oliedrukmeter."Rob Spoon" schreef:
Tussen motorblok en uitlaat zit de oliedrukzender. Zit alleen met stekker vast.
Deze zit met een slang met oliedruk aan het blok vanuit je dashboard.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- union bp poelaert
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-03-2012 13:21 #112048
door union bp poelaert
Klopt Lars ! De vraag was hoe kan ik deze het best ontkoppelen van motorblok?
+ de stalen-kabel van gaspedaal krijg ik niet door de opening (carrosserie) naar het dashboard toe omdat daar een klem opzit die ik niet loskrijg. (maar ik probeer een van de dagen opnieuw). Lars, ik stuur je nog een foto als alles gedemonteerd is. Kan je zien hoever ik (niet) sta
+ de stalen-kabel van gaspedaal krijg ik niet door de opening (carrosserie) naar het dashboard toe omdat daar een klem opzit die ik niet loskrijg. (maar ik probeer een van de dagen opnieuw). Lars, ik stuur je nog een foto als alles gedemonteerd is. Kan je zien hoever ik (niet) sta

27-03-2012 13:49 #112049
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Ah, een ES. Dat was ik ff kwijt.
Je kunt de fitting van de koperen buis losschroeven van het koppelstuk tussen blok en uitlaat. Inderdaad, waar je zo lekker bij kunt. Als je het verkeerd doet, is de leiding stuk en moet je een nieuwe aansluiting maken. Als het goed is, kan je dat koppelstuk, net als bij een remleiding losschroeven zonder dat de leiding stuk gaat. Tordeer die kopeeren leiding niet te veel, het is niet heel sterk. Zorg voor voldoende 'slinger' bij hermontage, zodat spanning van trilling vereffend kan worden.
De ES heeft een elektrische olietemperatuurmeter in het carter, dat scheelt.
Gaskabel kan je toch loskoppelen op je inlaatspruitstuk? Of op het schutbord.
Loop goed de kabelboom na, of je alles los hebt. Trigger contacts op verdeler, temperatuur sensors etc.
Je kunt de fitting van de koperen buis losschroeven van het koppelstuk tussen blok en uitlaat. Inderdaad, waar je zo lekker bij kunt. Als je het verkeerd doet, is de leiding stuk en moet je een nieuwe aansluiting maken. Als het goed is, kan je dat koppelstuk, net als bij een remleiding losschroeven zonder dat de leiding stuk gaat. Tordeer die kopeeren leiding niet te veel, het is niet heel sterk. Zorg voor voldoende 'slinger' bij hermontage, zodat spanning van trilling vereffend kan worden.
De ES heeft een elektrische olietemperatuurmeter in het carter, dat scheelt.
Gaskabel kan je toch loskoppelen op je inlaatspruitstuk? Of op het schutbord.
Loop goed de kabelboom na, of je alles los hebt. Trigger contacts op verdeler, temperatuur sensors etc.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl