B18 loopt zwaar na vervangen distributie

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2012 22:54 #111762 door Tom Haver
B18 loopt zwaar na vervangen distributie is gemaakt door Tom Haver
Hallo,

Heb 3 maanden geleden het binnen gemaakt met het vervangen van mijn distributie van mijn b18. 3 maanden geleden heb ik de distributieset er afgehaald en er opgezet. Vanaf dat moment heb ik niet gechecked of mijn krukas nog kon draaien of niet.

Nu wilde ik vandaag verder gaan en merkte ik dat mijn motor heel zwaar liep. Met de hand (dopsleutel) krijg ik hem niet eens in beweging. Met behulp van de startmotor komt er wel beweging in maar is het heel traag en zwaar.

Er komen geen rare schaaf, tik of andere geluiden uit de motor, behalve dat hij hee moeilijk rond gaat. Ik heb dit getest met meerdere accu's waaronder 1 van een landrover die dus voldoende vermogen moet hebben.

Kan het zijn dat ik er geen beweging in krijg omdat er geen olie in het blok zit? Ik kan me voorstellen dat het iets helpt maar kan een motor zo vast zitten doordat er nog geen olie in zit?

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2012 23:23 #111764 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
DagTom,

Alleen aan het vervangen van de distributie kan dit niet liggen tenzij je de merktekens niet tegenover elkaar hebt gezet (maar dan nog)
Krukassen gaan zwaar als je de dragers van de keerringen vastzet zonder ze te centreren. Ik kan me een Fiesta-motor herinneren waarbij een jonge monteur de boel zo had opgebouwd dat zelfs de startmotor niet meer in staat was om de krukas rond te draaien.
Als je de achterste keerringdrager (bij de koppeling dus) ongemoeid hebt gelaten zou ik het distributiedeksel los maken en proberen of het daarna nog steeds zo zwaar gaat. Indien het hiermee over is de volgende tip: draai de bouten waarmee het deksel vast zit met de hand vast. Draai de motor aan de krukaspoelie rond en zet dan gefaseerd de bouten vast met het juiste draaimoment.
Het zou nodig kunnen zijn om een nieuwe keerring te monteren.
Ik hoor graag hoe het gaat!

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2012 23:28 #111765 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Zit het distributiedeksel er al op? Zo ja,loopt het tandwiel tegen het deksel aan.Ik heb dit wel eens meegemaakt met een revisiemotor.Deksel losmaken en kijken of de motor dan wel makkelijker loopt.Zitten de tandwielen er wel ver genoeg op?

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2012 23:44 #111768 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Hoi mannen!

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Om kort de situatie te schetsen waarin in hem heb getest:

De distributie deksel zit er niet op en ik kan dus beide tandwielen zien. Ze zijn goed uitgeleid, althans aan de hand van de puntjes die op beide tandwielen tegenover elkaar staan. De motor heeft dus 3 maanden zonder olie stil gestaan en vandaag wilde ik hem weer opbouwen, alleen draait het allemaal heel zwaar.

De achterste kering heb ik niet aangezeten. Ik heb namelijk de distributie vervangen terwijl de motor nog in de auto zit. Verder heb ik ook niet aan het vliegwiel en/of de versnellingsbak gezeten.

Bij mijn weten heb ik de tandwielen er vergenoeg opgedraaid. Is er toevallig iets om dit te meten?

Wat verder nog het geval kan zijn is het volgende. Het tandwiel dat op de nokkenas gaat, ging er bij mij niet heel soepel op. Ik heb deze dus met een klosje hout en een hamer er voorzichtig opgetikt. Later las ik dat het kan zijn dat de nokkenas dan ook word verplaatst richting het vliegwiel. Toch zie ik niks geks aan de tandwielen ze liggen beide even diep in het blok en beiden lijnen heel mooi met elkaar.

Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft in de situatie? Of het zijn gewoon oude, vuile en misschien inmiddels gaan roesten krukas lagers?

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2012 16:44 #111784 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Hoi Tom, ik vermoed inderdaad dat laatste...
Ik zou zeggen, gooi er eerst eens olie in en draai 'm dan voorzichtig een paar slagen met de hand rond.

Groet, Hans

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2012 16:52 #111785 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Zit de moer van het grote tandwiel er goed vast op?
Met andere woorden, kan het eventueel zo zijn dat de uitlijning goed is terwijl het grote tandwiel er niet helemaal op zit?
Dan zou de nokkenas misschien toch wat naar achteren geschoven kunnen zijn.
Misschien dat hij (op een van de nokken) wordt tegengehouden voor brandstofpomp / nokvolger / ontsteking aandrijving?

Zie ook het topic nokkenas zo vast als een huis (helaas daar geen uitsluitsel)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2012 18:01 #111791 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Mischien is de afstandsring om de nokkenas (achter het distributietandwiel) door het naar achteren verschuiven van de nokkenas verschoven en nu ingeklemd? Ik zou het tandwiel er voor de zekerheid weer even vanaf halen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-03-2012 22:20 #111800 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Toch lastig dus Tom,

Rudi gaf al een goed advies en om het heel basaal te houden: in een motor zitten twee "draaitreinen": het krukassysteem en het nokkenassysteem. Door het nokkenastandwiel er af te halen kan je dus kijken waar de stroefheid zit.
Aangezien het niet in de voor de hand liggende zaken zit (klemmende oliekeerring) wordt het best een lange lijst van mogelijke oorzaken. Om de "draaibaarheid" van de nokkenas te testen: krukastandwiel er af, nokkenastandwiel er weer op en de tuimelaaras losmaken.
Verder: heeft de motor (we hebben een leuke winter achter de rug) in de kou gestaan? Olieresten kunnen dan erg plakkerig worden en ook een probleem geven. Good old WD40 kan daar helpen, maar bedenk wel dat bij het ronddraaien van een motor op handkracht er totaal geen oliedruk en dus geen smering ontstaat.
Je hebt in ieder geval weer wat om mee verder te gaan. Houd ons op de hoogte!

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 08:50 #111812 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Het is inderdaad waar dat ik gewoon de tijd moet nemen om de tandwielen er weer af te halen en alles rustig uit te sluiten.. Het kost wat meer tijd maar bespaard later eventueel weer geld en tijd als het toch niet de olie is!

De auto heeft tijdens de winter altijd in de loods gestaan. +/- 14 graden.. beste luxe dus!

Bedankt voor de tips en hulp, helaas kan ik pas over 3 weken weer sleutelen. Maar zal jullie op de hoogte houden.

Groeten,

Tom

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2012 07:51 #111849 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B18 loopt zwaar na vervangen distributie
Als de nokkenas naar achteren is verschoven, loopt het tandwiel aan op de sluitring erachter. Check of de verdeler nog draait? Die vertanding luistert vrij nauw!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD