B20A - 144 DL - 1974 - LPG

  • remco mosselman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 20:57 #110808 door remco mosselman
B20A - 144 DL - 1974 - LPG is gemaakt door remco mosselman
Ls,
na afstelling van de garage van de kleppen was het een rammelbak geworden.
Vanmorgen afstelling gemeten en een voeler van 0,55mm paste er tussen.

Na wat zoeken her en der (Haynes, internet, fora) blijkt dat afstelling voor een B20B -> 0,55mm hoort te zijn en voor een B20A 0,40-0,45mm.
Afgesteld zodat 0,45mm er nog goed tussen past. Rammelbak stukken minder maar.......

Is het wat om hem nog krapper te stellen of loop ik dan kans mijn kleppen te bbqen?

Groeten en dank alvast voor jullie reactie.
Remco

-geen oldtimer op dit moment-
...op zoek naar Amazon...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2012 21:57 #110811 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
0,40 is ook goed.
en gebruik een klassiekerolie, 20w50 , (millers)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-02-2012 22:39 #110812 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
Volgens mijn Haynes moeten ze op .50mm gesteld worden. Warm en koud geen verschil.

20W50 olie helpt ook, ik zou de klepspeling maar even aanpassen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • remco mosselman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2012 23:07 #110814 door remco mosselman
Beantwoord door remco mosselman in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG

"rene Brandt" schreef:
...20w50 (millers)...


20w50 Millers is het enige wat ik erbij durf te doen :)

"Boele Braaksma" schreef:
Volgens mijn Haynes moeten ze op .50mm gesteld worden. Warm en koud geen verschil.
20W50 olie helpt ook, ik zou de klepspeling maar even aanpassen.


Is dat in je Haynes voor een B20A of een B20B?

-geen oldtimer op dit moment-
...op zoek naar Amazon...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-02-2012 07:51 #110815 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
Een B20A heeft echt een klepspeling van 0.40 tot 0.45 hoor. In tegenstelling tot de B18 mag je warm en koud stellen op de zelfde waarde. (De B18's 0.50 koud en de B20B 0.50 to 0.55 warm of koud).

Wat wel kan is dat de tuimelaars zijn ingeslagen op de klepstelen. Dan zit er een holletje in waardoor de klepspeling groter is dan je meet. Ik zou de kleppen niet te krap zetten, want dan branden ze er op LPG inderdaad eerder uit.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2012 20:50 #111064 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
Ik heb de inlaat kleppen op 0.35 gesteld en de uitlaat op 0.45, 3 x gecontroleerd en toch tikt er een klep beduidend harder dan de rest. Ik rij op benzine en nooit volgas.Tuimelaars hebben praktis geen speling op de as.
Morgen probeer ik de uitlaatkleppen op 0.40 horen wat dat opleverd.
Heb ook nog een aluminium kleppendeksel gemonteerd maar maakt in geluid niet veel verschil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2012 20:51 #111065 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
O ja, ik heb het over een B 18a.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2012 21:30 #111066 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
Klepspeling B18a 0.40 inlaat 0.45 uitlaat
Klepspeling B20a 0.50 inlaat 0.55 uitlaat ook voor de B30a

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2012 22:14 #111069 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG

"Tom Steverink" schreef:
Een B20A heeft echt een klepspeling van 0.40 tot 0.45 hoor. In tegenstelling tot de B18 mag je warm en koud stellen op de zelfde waarde. (De B18's 0.50 koud en de B20B 0.50 to 0.55 warm of koud).

Wat wel kan is dat de tuimelaars zijn ingeslagen op de klepstelen. Dan zit er een holletje in waardoor de klepspeling groter is dan je meet. Ik zou de kleppen niet te krap zetten, want dan branden ze er op LPG inderdaad eerder uit.



Wat ik weer heb gelezen is dat de B18 zowel warm als koud op 040-0,45 afgesteld mogen worden.

Dit mis ik wel aan de amazon voor mijn ex-oldtimer trekker, had ik 1 dubbelzijdiga A4 waar alle spelingen marges en momenten op stonden vermeld.

Ik heb voor de amazon 1 avond lopen zoeken en nu is er nog discussie over de juiste klepspeling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-02-2012 22:21 #111070 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20A - 144 DL - 1974 - LPG
Pak je Haynes erbij, staat ook een compleet overzicht!

Ik stel ze gewoon allemaal op 0.50mm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD