B30A onderdelen en info gevraagd
- Ronald van Prooijen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2012 18:46 #110378
door Ronald van Prooijen
B30A onderdelen en info gevraagd is gemaakt door Ronald van Prooijen
Hallo,
Ik heb een Volvo Laplander uit 1980 22.000 km gereden.
Aangezien het een 6x6 is ben ik afhankelijk van pk,s en is snelheid niet aan de orde.
Ik heb de intentie deze B30A motor op LPG te laten lopen, en zoek nog een betaalbaar adres.
Om problemen bij het zware werk te voorkomen lijkt het mij verstandig de kop te laten aanpassen met harde klepzittingen
etc.
Maar is er van een ander type motor een kop die past en meer vermogen oplevert, als ik dan toch moet aanpassen is dat misschien nog beter ?
Wie kan mij informeren hierover ?
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Ik heb een Volvo Laplander uit 1980 22.000 km gereden.
Aangezien het een 6x6 is ben ik afhankelijk van pk,s en is snelheid niet aan de orde.
Ik heb de intentie deze B30A motor op LPG te laten lopen, en zoek nog een betaalbaar adres.
Om problemen bij het zware werk te voorkomen lijkt het mij verstandig de kop te laten aanpassen met harde klepzittingen
etc.
Maar is er van een ander type motor een kop die past en meer vermogen oplevert, als ik dan toch moet aanpassen is dat misschien nog beter ?
Wie kan mij informeren hierover ?
Met vriendelijke groet,
Ronald.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
03-02-2012 19:57 #110379
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Gaaf ding!
Wat voor plannen heb je, als je het hebt over 'zwaar werk'?
Een kop met harde klepzittingen is wel aanbevolen, zeker als je van plan bent meer km's te gaan maken. De standaard koppen houden het trouwens ook lang vol, maar gehard lijkt me altijd beter.
Ik geloof niet dat er andere B30's zijn dan de B30A, dus ook geen andere passende koppen.
Wat voor plannen heb je, als je het hebt over 'zwaar werk'?

Een kop met harde klepzittingen is wel aanbevolen, zeker als je van plan bent meer km's te gaan maken. De standaard koppen houden het trouwens ook lang vol, maar gehard lijkt me altijd beter.
Ik geloof niet dat er andere B30's zijn dan de B30A, dus ook geen andere passende koppen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 181
03-02-2012 20:31 #110382
door Oscar Keur (GAST)
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic B30A onderdelen en info gevraagd
De b30E en b30F!
Overigens weet ik niet hoe het zit met uitwisselbaarheid van koppen hiervan..
Maar je kan voor de duurzaamheid met zoiets dan bijvoorbeeld ook een moderne injectie inbouwen,
wat uiteraard je verbruik ook zeer ten goede komt, wat me zeker bij een dergelijk project een redelijke stimulans kan zijn.
Als je de truck tenminste van plan bent ook na je project te gebruiken.
Overigens weet ik niet hoe het zit met uitwisselbaarheid van koppen hiervan..
Maar je kan voor de duurzaamheid met zoiets dan bijvoorbeeld ook een moderne injectie inbouwen,
wat uiteraard je verbruik ook zeer ten goede komt, wat me zeker bij een dergelijk project een redelijke stimulans kan zijn.
Als je de truck tenminste van plan bent ook na je project te gebruiken.
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
03-02-2012 20:38 #110383
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Misschien een rare vraag, maar wat is het budget om hem op te lappen?
Een andere kop, klepzittingen, injectie kan aardig in de papieren lopen.
Een andere kop, klepzittingen, injectie kan aardig in de papieren lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
03-02-2012 22:24 #110388
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Een mogelijkheid is om een apk afgekeurde 164e te kopen...
er worden er genoeg gesloopt.
De b30e is een betrouwbare motor, losse delen kopen is al snel duurder dan een donorauto.
voordeel is dan dat de motor getest kan worden en dat je hem helemaal compleet hebt.
De b30e heeft 175pk.
Gaaf plan trouwens
er worden er genoeg gesloopt.
De b30e is een betrouwbare motor, losse delen kopen is al snel duurder dan een donorauto.
voordeel is dan dat de motor getest kan worden en dat je hem helemaal compleet hebt.
De b30e heeft 175pk.
Gaaf plan trouwens

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
03-02-2012 23:23 #110390
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Ombouwen naar een b30e lijkt me nogal wat werk.
Weet niet wat je budget is maar dit zijn opties die ik tegen ben gekomen:
Kop flowen/poorten en grotere kleppen laten plaatsen
kop vlakken voor meer compressie
3 carburateurs erop zetten van een penta (zuipen?)
Snellere nokkenas
En een b30e heeft "maar" 160 pk zeg ik zelf altijd want zoals volvo het opgeeft:
Sae: 175pk
Din: 160pk
En anders even contact opnemen met ben van tinustuning.nl die weer alles ervan om meer vermogen uit een blok te halen
Weet niet wat je budget is maar dit zijn opties die ik tegen ben gekomen:
Kop flowen/poorten en grotere kleppen laten plaatsen
kop vlakken voor meer compressie
3 carburateurs erop zetten van een penta (zuipen?)
Snellere nokkenas
En een b30e heeft "maar" 160 pk zeg ik zelf altijd want zoals volvo het opgeeft:
Sae: 175pk
Din: 160pk
En anders even contact opnemen met ben van tinustuning.nl die weer alles ervan om meer vermogen uit een blok te halen
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-02-2012 16:52 #110405
door Ronald van Prooijen
Beantwoord door Ronald van Prooijen in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Hallo mannen,
Bedankt voor jullie reactie's.
Dit zijn mijn plannen:
Allereerst zal ik APK moeten laten keuren, dus moet hij technisch in orde zijn, dat gaat binnen enkele weken gebeuren.
De motor loopt perfect, daar hoef ik niets aan te doen dan een grote beurt en controleren.
Aangezien ik ook LPG wil laten inbouwen, lijkt het mij wijs om op voorhand ook de kleppen etc. te laten harden, dan is dat alvast voorbereid.
Een 164 blok met injectie is misschien een optie voor volgend jaar eerst alles maar even testen en uitproberen.
Het verbruik is op dit moment 1 : 5 op de grote weg met een max van 80km , in het terrein zal dit 1 : 3 zijn, dus behoorlijk duur, daarom is LPG een must.
Wat ik mij afvraag is, moet ik ook loodvervanger gebruiken bij octaan 97 ? en heb je hier verschil in ?
Gr. Ronald
Bedankt voor jullie reactie's.
Dit zijn mijn plannen:
Allereerst zal ik APK moeten laten keuren, dus moet hij technisch in orde zijn, dat gaat binnen enkele weken gebeuren.
De motor loopt perfect, daar hoef ik niets aan te doen dan een grote beurt en controleren.
Aangezien ik ook LPG wil laten inbouwen, lijkt het mij wijs om op voorhand ook de kleppen etc. te laten harden, dan is dat alvast voorbereid.
Een 164 blok met injectie is misschien een optie voor volgend jaar eerst alles maar even testen en uitproberen.
Het verbruik is op dit moment 1 : 5 op de grote weg met een max van 80km , in het terrein zal dit 1 : 3 zijn, dus behoorlijk duur, daarom is LPG een must.
Wat ik mij afvraag is, moet ik ook loodvervanger gebruiken bij octaan 97 ? en heb je hier verschil in ?
Gr. Ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-02-2012 18:48 #110408
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Om te beslissen wat je erin gooit, eerst wat vragen
1. heeft de wagen op gelode benzine gelopen ? zo ja dan zijn de kleppen en geleider nog een 'gehard'
2. LPG heeft een hoog octaan gehalte, prima, ik zou super+ tanken, zoalangje geen LPG hebt
3. Het is verstandig om een loodvervanger toe te voegen, zie eerdere posts over welke
4. Een B30E zou ook tot LPI kunnen worden omgebouwd, B30E kop is duur ! zo'n 500 euro
Ik zou doorrijden tot de kleppen niet meer te stellen zijn, dan heb je rustig de tijd een geharde kop te zoeken van een E, kon best nog een aantal honderdduizend kilometer zijn...
1. heeft de wagen op gelode benzine gelopen ? zo ja dan zijn de kleppen en geleider nog een 'gehard'
2. LPG heeft een hoog octaan gehalte, prima, ik zou super+ tanken, zoalangje geen LPG hebt
3. Het is verstandig om een loodvervanger toe te voegen, zie eerdere posts over welke
4. Een B30E zou ook tot LPI kunnen worden omgebouwd, B30E kop is duur ! zo'n 500 euro
Ik zou doorrijden tot de kleppen niet meer te stellen zijn, dan heb je rustig de tijd een geharde kop te zoeken van een E, kon best nog een aantal honderdduizend kilometer zijn...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12835-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-04-2012 18:59 #112285
door 12835-dummy
Beantwoord door 12835-dummy in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Een E kop heeft geen geharde klepzittingen hoor, alleen de B30F (amerikaan) heeft geharde klepzittingen vanaf de fabriek.
het grootste verschil tussen de A E en F koppen is de compressie.
Het E blok/kop heeft de hoogste compressie (10:1) en daardoor meer vermogen. De F het laagst (8,7:1) Het verschil is de 'hoogte' van de verbrandingskamer en de aanwezigheid van benzineinjector gaten in de E en F koppen. De E en F koppen hebben ook grotere inlaatkleppen.
Een mooie combinatie zou het huidige onderblok (exact het zelfde!) met een E kop met geharde klepzittingen zijn, als het toch de bedoeling is om op LPG te gaan rijden dan zou ik niet de moeite nemen alle spruitstukken en sensoren/injectoren over te zetten, zet gewoon je huidige spruitstuk weer terug samen met LPG mengstukken voor de carburateurs. Je gebruikt de benzine injectie toch niet!
Een andere oplossing zou zijn om de huidige kop te voorzien van geharde klep zittingen en te vlakken naar een hogere compressie, maar dan heb je niet het voordeel van de grotere inlaatkleppen van de B30E kop.
Mijn vader rijd al jaren LPG in zijn 164 zonder geharde kleppen, gaat prima misschien wat vaker stellen. Ik vraag me af of je de kilometers gaat rijden met deze auto/vrachtauto waarbij de klepzittingen een serieus probleem gaan worden.
Succes en hou je ons op de hoogte met foto en video?
Bas
het grootste verschil tussen de A E en F koppen is de compressie.
Het E blok/kop heeft de hoogste compressie (10:1) en daardoor meer vermogen. De F het laagst (8,7:1) Het verschil is de 'hoogte' van de verbrandingskamer en de aanwezigheid van benzineinjector gaten in de E en F koppen. De E en F koppen hebben ook grotere inlaatkleppen.
Een mooie combinatie zou het huidige onderblok (exact het zelfde!) met een E kop met geharde klepzittingen zijn, als het toch de bedoeling is om op LPG te gaan rijden dan zou ik niet de moeite nemen alle spruitstukken en sensoren/injectoren over te zetten, zet gewoon je huidige spruitstuk weer terug samen met LPG mengstukken voor de carburateurs. Je gebruikt de benzine injectie toch niet!
Een andere oplossing zou zijn om de huidige kop te voorzien van geharde klep zittingen en te vlakken naar een hogere compressie, maar dan heb je niet het voordeel van de grotere inlaatkleppen van de B30E kop.
Mijn vader rijd al jaren LPG in zijn 164 zonder geharde kleppen, gaat prima misschien wat vaker stellen. Ik vraag me af of je de kilometers gaat rijden met deze auto/vrachtauto waarbij de klepzittingen een serieus probleem gaan worden.
Succes en hou je ons op de hoogte met foto en video?
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-04-2012 23:50 #112318
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B30A onderdelen en info gevraagd
Dat weet ik Bas, ik druk me niet goed uit; Motoren die nog op gelode benzine hebben gelopen hebben door het Lood
(klopvaster) een soort van geheugen hardheid, de B30E heeft overigens wel grote kleppen, net als de B20E.
Dus lekker doortoeren met loodvrij of LPG en als de kleppen niet meer te stellen zijn, dan pas de kop lichten
(klopvaster) een soort van geheugen hardheid, de B30E heeft overigens wel grote kleppen, net als de B20E.
Dus lekker doortoeren met loodvrij of LPG en als de kleppen niet meer te stellen zijn, dan pas de kop lichten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.