Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 15:14 #109889
door Norman van Norden (GAST)
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a is gemaakt door Norman van Norden (GAST)
Beste medeleden,
Ik ga aankomende zaterdag ochtend en middag de koppakking vervangen van mijn volvo Amazon B20a, omdat hij koelvloeistof verliest en veel witte rook ook tijdens een warme motor produceert en waardoor er dus ook ander problemen bij komen kijken.
Hebben jullie nog tips, of zaken waar ik rekening moet houden of werkzaamheden die ik beter gelijk erbij kan pakken.
In principe ben ik van plan het haynes boek stappenplan te volgen. Andere tips zijn meer dan welkom aangezien het de eerste keer is dat ik dit ga doen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke volvo groet,
Norman
Ik ga aankomende zaterdag ochtend en middag de koppakking vervangen van mijn volvo Amazon B20a, omdat hij koelvloeistof verliest en veel witte rook ook tijdens een warme motor produceert en waardoor er dus ook ander problemen bij komen kijken.
Hebben jullie nog tips, of zaken waar ik rekening moet houden of werkzaamheden die ik beter gelijk erbij kan pakken.
In principe ben ik van plan het haynes boek stappenplan te volgen. Andere tips zijn meer dan welkom aangezien het de eerste keer is dat ik dit ga doen.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke volvo groet,
Norman
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-01-2012 15:47 #109892
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Heb je een complete set pakkingen? Inlaat, uitlaat, rubbertjes waterpomp etc...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 20:04 #109896
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Ik zou meteen ook de kleppen opnieuw inslijpen op de zittingen en de klepsteelrubbers vervangen.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 20:53 #109899
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Belangrijke benodigdheden:
Koppakkingset,
Waterpompvet,
koelvloeistof (je kunt morsen)
Momentsleutel met bijbehorende engelse dop
rateltjemet nr13
13mm sleutel
schuurpapier
steekmes
evt nieuwe kopbouten
Dingen die te doen:
Van te voren het water goed aflaten
Kop en onderblok goed afsteken van pakkingsresten
kop en onderblok lichtjes schuren
cilinderholten van elk vuiltje ontdoen
Controleren of je kop niet versleten/gescheurd is, kleppen moeten EROP liggen en dus uitsteken
kopbouten in goede volgorde aandraaien binnenuit beginnen en in cirkels naar buiten werken
waterpompvet aan de rubbers van de waterpomp doen
Verder is het haynes volgend denk ik niet verkeerd, heb slechts enkele lichtpuntjes genoemd
Koppakkingset,
Waterpompvet,
koelvloeistof (je kunt morsen)
Momentsleutel met bijbehorende engelse dop
rateltjemet nr13
13mm sleutel
schuurpapier
steekmes
evt nieuwe kopbouten
Dingen die te doen:
Van te voren het water goed aflaten
Kop en onderblok goed afsteken van pakkingsresten
kop en onderblok lichtjes schuren
cilinderholten van elk vuiltje ontdoen
Controleren of je kop niet versleten/gescheurd is, kleppen moeten EROP liggen en dus uitsteken
kopbouten in goede volgorde aandraaien binnenuit beginnen en in cirkels naar buiten werken
waterpompvet aan de rubbers van de waterpomp doen
Verder is het haynes volgend denk ik niet verkeerd, heb slechts enkele lichtpuntjes genoemd
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 21:00 #109901
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Als je sterk bent kun je het in- en uitlaatspruitstuk gewoon laten zitten. Alleen dus de voorpijp eraf schroeven.
Scheelt een hoop werk. De kop kon wel eens flink plakken, voorzichtig wrikken met een bandijzer bv. Niet ertussen in slaan of zo.
Als de spruitstukken erop blijven gaat dit ook een stuk makkelijker.
Doe heel voorzichtig met de temperatuurzender, gebruik een op maat geslepen ringsleutel. Of een ringsleutel met een sleufje erin (geslepen/gezaagd)
Tap het blok af als het lukt met het kraantje aan de rechterkant. Anders loopt er koelvloeistof in het blok.
Vervang preventief de thermostaat.
De stoterstangen niet door elkaar halen maar prik ze in een stuk karton met een pijl erop gezet voor de rijrichting.
Vóórdat je de kop monteert de draadbussen waar de kopbouten in komen uitblazen/droogblazen.
Draad van de kopbouten goed schoonmaken en vergeet de ringen niet.
Na 1000km natrekken en kleppen stellen
succes
Scheelt een hoop werk. De kop kon wel eens flink plakken, voorzichtig wrikken met een bandijzer bv. Niet ertussen in slaan of zo.
Als de spruitstukken erop blijven gaat dit ook een stuk makkelijker.
Doe heel voorzichtig met de temperatuurzender, gebruik een op maat geslepen ringsleutel. Of een ringsleutel met een sleufje erin (geslepen/gezaagd)
Tap het blok af als het lukt met het kraantje aan de rechterkant. Anders loopt er koelvloeistof in het blok.
Vervang preventief de thermostaat.
De stoterstangen niet door elkaar halen maar prik ze in een stuk karton met een pijl erop gezet voor de rijrichting.
Vóórdat je de kop monteert de draadbussen waar de kopbouten in komen uitblazen/droogblazen.
Draad van de kopbouten goed schoonmaken en vergeet de ringen niet.
Na 1000km natrekken en kleppen stellen
succes
Amazon Combi '66
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 21:30 #109903
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Ringen voor de kopbouten??
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 22:49 #109905
door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Ik zou ten alle tijde de kop er helemaal afhalen, dan kan je duidelijk de staat van je kop inspecteren.
En inderdaad ringen voor kopbouten? Die moet je helemaal niet gebruiken.
En inderdaad ringen voor kopbouten? Die moet je helemaal niet gebruiken.
20-01-2012 10:18 #109907
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Er is al veel gezegd,dus volgens mij moet je een heel eind komen.
Ik wil nog even de zin van Marcel herhalen:
"Vóórdat je de kop monteert de draadbussen waar de kopbouten in komen uitblazen/droogblazen."
Dit is erg belangrijk! Er kan namelijk vrij makkelijk koelvloeistof in terecht komen. Doordat dat niet samengeperst kan worden, kan een bout daar op vastgedraaid worden als dat erin blijft zitten. Dan heb je dus wel je aanhaalmoment te pakken, maar zit de kop nog niet goed vast. In het ergste geval kun je de kopbout daar zelfs op/door afbreken.
Verder zou ik zorgen voor wat reserve tapeinden om het spruitstuk vast te zetten. Die willen ook nog wel eens breken. Ook ik zou de kop helemaal verwijderen en goed inspecteren. Een kapotte koppakking ontstaat niet uit het niets.
Oh ja, en zorg voor goed (Engelse maten) gereedschap. Dat is het halve werk.
Succes!
Ik wil nog even de zin van Marcel herhalen:
"Vóórdat je de kop monteert de draadbussen waar de kopbouten in komen uitblazen/droogblazen."
Dit is erg belangrijk! Er kan namelijk vrij makkelijk koelvloeistof in terecht komen. Doordat dat niet samengeperst kan worden, kan een bout daar op vastgedraaid worden als dat erin blijft zitten. Dan heb je dus wel je aanhaalmoment te pakken, maar zit de kop nog niet goed vast. In het ergste geval kun je de kopbout daar zelfs op/door afbreken.
Verder zou ik zorgen voor wat reserve tapeinden om het spruitstuk vast te zetten. Die willen ook nog wel eens breken. Ook ik zou de kop helemaal verwijderen en goed inspecteren. Een kapotte koppakking ontstaat niet uit het niets.
Oh ja, en zorg voor goed (Engelse maten) gereedschap. Dat is het halve werk.
Succes!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Daan de Jong
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-01-2012 15:57 #109961
door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Hallo ,
Ik heb ook nog wat tips.
De temperatuurvoeler is er makkelijker uit te halen als de kopbouten er eerst uit zijn. Je kunt er dan makkelijker je (engelse) sleutel op zetten. Ook zou ik gelijk de olie vervangen. Het valt nauwelijks te controleren of er koelvloeistof in de olie is gekomen. Olie vervangen is een gemakkelijk karweitje en is goedkoop ten opzichte van een totale revisie.
Als ik zelf een koppakking vervang op een B18 of B20 dan laat ik het spruitstuk op de uitlaat zitten en maak ik hem los op de kop. De spruitstukpakking is wijs om die preventief mee te vervangen. Als je een doppendoos hebt met verlengstukken en een cardan kun je er gemakkelijk bij komen.
Je leest het. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Succes in ieder geval
Daan
Ik heb ook nog wat tips.
De temperatuurvoeler is er makkelijker uit te halen als de kopbouten er eerst uit zijn. Je kunt er dan makkelijker je (engelse) sleutel op zetten. Ook zou ik gelijk de olie vervangen. Het valt nauwelijks te controleren of er koelvloeistof in de olie is gekomen. Olie vervangen is een gemakkelijk karweitje en is goedkoop ten opzichte van een totale revisie.
Als ik zelf een koppakking vervang op een B18 of B20 dan laat ik het spruitstuk op de uitlaat zitten en maak ik hem los op de kop. De spruitstukpakking is wijs om die preventief mee te vervangen. Als je een doppendoos hebt met verlengstukken en een cardan kun je er gemakkelijk bij komen.
Je leest het. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Succes in ieder geval
Daan
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-01-2012 23:51 #110054
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Koppakking vervangen Volvo Amazon B20 a
Hallo Norman,
Ik zie dat er vele prima tips zijn gegeven. Gezien de symptomen waarom je er toe komt de kop te lichten zou ik deze wel bij een revisiebedrijf laten vlakken. Dit kost niet al te veel en vaak kan je er, na afspraak, op wachten. Het betekent wel dat de spruitstukken er af moeten. Verder zie je kool op de zuigers zitten. Velen kunnen de verleiding niet weerstaan en gaan dit er af krabben. Doe dat niet want kool draagt wezenlijk bij tot de afdichting bij oude motoren.
Check ook of de waterpomp op de goede hoogte zit.
Succes
Teun
Ik zie dat er vele prima tips zijn gegeven. Gezien de symptomen waarom je er toe komt de kop te lichten zou ik deze wel bij een revisiebedrijf laten vlakken. Dit kost niet al te veel en vaak kan je er, na afspraak, op wachten. Het betekent wel dat de spruitstukken er af moeten. Verder zie je kool op de zuigers zitten. Velen kunnen de verleiding niet weerstaan en gaan dit er af krabben. Doe dat niet want kool draagt wezenlijk bij tot de afdichting bij oude motoren.
Check ook of de waterpomp op de goede hoogte zit.
Succes
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"