hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2011 13:30 #109087 door Jeroen Visser (GAST)
hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Beetje rare vraag misschien maar ik vraag me het volgende af:

ik ben druk bezig met het fatsoenlijk aan de praat krijgen van mijn b18a blokje. Nu draaide ik de olievuldop even los met een draaiende motor, ik had verwacht dat ik hier een feest van rondvliegende olie spetters zou zien maar dit is niet het geval.

Iemand die mij kan vertellen of dit normaal is, er is wel wat olie maar niet in de hoeveelheid welke ik veracht had.

Thanks

Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2011 14:35 #109088 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt
Jeroen,

Dat weet ik niet. Zodra je voelt dat hij hard blaast uit de opening, is het blok verrot. Overigens kunnen ze er nog vele duizenden kilometers mee rijden!

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2011 14:37 #109089 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt

"Boele Braaksma" schreef:
Jeroen,

Dat weet ik niet. Zodra je voelt dat hij hard blaast uit de opening, is het blok verrot. Overigens kunnen ze er nog vele duizenden kilometers mee rijden!

Hij blaast niet gelukkig, vraag me alleen af of er veel olie rond de nokkenas geslingerd wordt.

Thanks

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2011 15:07 #109090 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt
Dat ding bovenop de B18/20 is de tuimelaaras. Deze krijgt olie via de middenste lagering. Door de tuimelaars zal iets olie rondvliegen, maar niet zoveel. Zeker niet zoveel als een bovenliggende nokkenas, deze slingert inderdaad in not time liters olie uit het vulgat.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2011 15:10 #109091 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt

"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Dat ding bovenop de B18/20 is de tuimelaaras. Deze krijgt olie via de middenste lagering. Door de tuimelaars zal iets olie rondvliegen, maar niet zoveel. Zeker niet zoveel als een bovenliggende nokkenas, deze slingert inderdaad in not time liters olie uit het vulgat.

excuus ben in de war met mijn b23a blok :-) Ik heb bij dit blok een keer vergeten de vuldop terug te plaatsen en na een paar honderd meter rijden was het één oliebende :oops:

Dus het is normaal dat dit bij een onderliggende nokkenas veeeel minder is, weer een zorg minder.

Thanks

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2011 15:12 #109092 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt
Oh sorry, er zijn 4 lagerbussen voor de tuimelaaras. Olie komt bij de derde lagering van voren omhoog.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2011 15:35 #109094 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt
Jeroen, De olie wordt via een kanaal in de kop, als ik me niet vergis bij het eerste of tweede bevestigings punt van de nokkenas, omhoog gepompt. Vandaar uit gaat het de tuimelaar as in en door gaatjes naar het tuimelaar lager. In de tuimelaar zelf zitten weer klein gaatjes waar de olie uitkomt en zo de spatsmering verzorgen voor de rest van de bewegende delen.
Ik heb ooit wel eens een motor even laten draaien zonder het kleppendeksel om te kijken waar de klep/tik geluiden vandaan kwamen en dan prutteld er zeker olie rond maar niet zoveel dat je dekking moet zoeken. Ik denk dat het grootste deel van de smering gebeurt door de olie mist die in de ruimte blijft hangen.

Bijlagen:

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2011 15:37 #109095 door Jeroen Visser (GAST)
Helemaal duidelijk nu en weer wat geleerd!

Bedankt voor de reacties.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD