hoeveel olie wordt er op de nokkenas gepompt
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
ik ben druk bezig met het fatsoenlijk aan de praat krijgen van mijn b18a blokje. Nu draaide ik de olievuldop even los met een draaiende motor, ik had verwacht dat ik hier een feest van rondvliegende olie spetters zou zien maar dit is niet het geval.
Iemand die mij kan vertellen of dit normaal is, er is wel wat olie maar niet in de hoeveelheid welke ik veracht had.
Thanks
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Dat weet ik niet. Zodra je voelt dat hij hard blaast uit de opening, is het blok verrot. Overigens kunnen ze er nog vele duizenden kilometers mee rijden!
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Boele Braaksma" schreef:
Jeroen,
Dat weet ik niet. Zodra je voelt dat hij hard blaast uit de opening, is het blok verrot. Overigens kunnen ze er nog vele duizenden kilometers mee rijden!
Hij blaast niet gelukkig, vraag me alleen af of er veel olie rond de nokkenas geslingerd wordt.
Thanks
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
"Marc van der Marek (GAST)" schreef:
Dat ding bovenop de B18/20 is de tuimelaaras. Deze krijgt olie via de middenste lagering. Door de tuimelaars zal iets olie rondvliegen, maar niet zoveel. Zeker niet zoveel als een bovenliggende nokkenas, deze slingert inderdaad in not time liters olie uit het vulgat.
excuus ben in de war met mijn b23a blok

Dus het is normaal dat dit bij een onderliggende nokkenas veeeel minder is, weer een zorg minder.
Thanks
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Ik heb ooit wel eens een motor even laten draaien zonder het kleppendeksel om te kijken waar de klep/tik geluiden vandaan kwamen en dan prutteld er zeker olie rond maar niet zoveel dat je dekking moet zoeken. Ik denk dat het grootste deel van de smering gebeurt door de olie mist die in de ruimte blijft hangen.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Bedankt voor de reacties.