544 ombouw vragen

  • wildone 1600
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2011 14:37 #108931 door wildone 1600
544 ombouw vragen is gemaakt door wildone 1600
Ik wil beginnen met het aanpassen van een PV 544. Heb daarover meerdere vragen, die enkele ervaren leden hopelijk kunnen beantwoorden. Dit onder het motto Beter goed voorbereid dan halfaf werk.

Motor: Als je een PV 544 voorzien van een B18 uit 1965 wilt upgraden naar een sterkere motor.
En de eisen zijn: lekker veel PK's, eenvoudige inbouw in de PV.
Welke Volvo blokken zijn dan het best geschikt.
Waar vind je dan redelijk geprijsde blokken?
Bak: moet er een andere versnellingsbak worden gemonteerd of is de bestaande geschikt?
Indien een andere welk type heeft dan de voorkeur en waarom?

Stuurbekrachtiging: heb een adv. gezien met een elek. stuurbekrachtiging voor de Amazone. Kan zoiets ook worden ingebouwd in een PV, Welke voorzieningen moet ik dan aanpassen?

Remmen: Zou graag goede stoppers op de wagen willen bouwen. Maw 4x schijfremmen. Wat is een aanrader te doen?

Kachel: heeft iemand een tip hoe de verwarming een oppepper te geven of te vervangen zodat het verwarmen sneller en beter wordt?

Met dank al vast voor de moeite.
Groet,
Ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2011 22:34 #108939 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic 544 ombouw vragen
the sky is the limit.

Alles is mogelijk. 150 DIN uit een B18/B20 schijnt zondermeer betrouwbaar haalbaar te zijn, als je niet gebonden bent aan de normen van FIA/FIVA/FEHAC ivm de historische rallysport.
Een 5-bak uit de 700 series is met een adapter ook in te passen, dan moet je wel de tunnelbak modificeren.
De schijfremmen van Amazon/1800E/164 zijn zondermeer te monteren op de vooras. Voor schijven op de achteras moet je op zoek gaan naar de achteras van een 1800E, of de modificatie van Huke Basart nemen.
Let er wel op, dat de velgen van 544/Amazon een andere steek hebben dan 1800E en 140/160.
Stuurbekrachtiging, airco, alles is al eens door iemand toegevoegd.
Kachel hoort gewoon zweeds goed te zijn.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2011 22:36 #108940 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 544 ombouw vragen
Leuk maar ambitieus project.
Als je het mij vraagt, kun je het beste een B20 blok nemen en die gaan tunen.
Dat is eenvoudiger dan bijvoorbeeld een B23 inbouwen (maar dat kan ook).
De beste voorbereiding is in mijn ogen een goed budget. Veel PK's = doorgaans duur.

Je kunt eens kijken naar die van Niels Bontjer als voorbeeld, zie
www.tinustuning.nl/tussengas/project3.html
Op tinustussengas.nl/ staan sowieso wel wat leuke voorbeelden.

Sowieso is Ben Flierman iemand die je aan veel goede spullen kan helpen.
Ik zou eerst eens gaan voor een snelle B20, dus:
- opboren naar B21
- snelle nokkenas
- andere uitlaat
- dubbele weber carburateur
(en alles wat daarbij hoort qua aanpassingen).
Hopelijk kun je dit soort dingen zelf, anders loopt het al snel in de duizenden euro's als je echt veel PK's wilt.

In eerste instantie kun je dan gewoon de M40 bak behouden. Er kan altijd later nog een M46 in.

Qua kachel, plaats een standkachel of motorverwarmer. Nu moet eerst het koelwater goed warm worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sieds Hiddema
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-12-2011 17:16 #108957 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic 544 ombouw vragen
Beste Ronald,

Dit klinkt allemaal als een directe behoefte bevrediging en je ombouw is niet alledaags.
Er is zoveel mogelijk maar dit is een kwestie van tijd, je orienteren, googelen, sites uitpluizen, wat kost het etc. etc.
Dus veel zoeken, ook op dit forum, garages bellen, gesprekken voeren, onderdelenbeurs bezoeken en antwoorden vinden en keuzes maken.
Maar om je ombouw vragen zo pasklaar in te vullen kan niet.
Lars geeft al een ingang bij Tinus en Huke.

Succes en over een tijdje horen wij graag hoe het met je ombouw gaat en welke keuzes je hebt gemaakt.
Dan kun je ook beter concrete vragen stellen.

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • wildone 1600
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2011 13:12 #108974 door wildone 1600
Beantwoord door wildone 1600 in topic 544 ombouw vragen
Allen dank voor de reacties. Zal me verder verdiepen in de materie en indien nodig specifiekere vragen stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD