Bougiekabels B16
- Gertjan Tillema
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-11-2011 10:59 #108414
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Bougiekabels B16 is gemaakt door Gertjan Tillema
Ik heb gezocht, maar kan het niet hier en niet op de rest van het internet vinden:
welke bougiekabels kun je het beste gebruiken op een B16?
Momenteel heb ik recente 'Bougicord 403 Class C Autoradio' kabels gemonteerd zitten, die zaten er nieuw op toen ik de auto kocht. Maar ik kan nergens vinden welke klasse nu nodig is voor welk model. Wel heb ik nu al een paar mensen gehad die zonder goed te kijken zeggen: "oh, jammer dat je van die rommelkabels hebt, koop gewoon rooien". Anderen komen met verhalen over ontstoorde kabels die niet geschikt zouden zijn, maar bij mijn weten is dat als sinds 1958 ofzo verplicht.
Nu zou ik natuurlijk gewoon rode kabels kunnun kopen, want helemaal lekker loopt mijn B16 niet en het is niet uitgesloten dat dat beter zou zijn met andere kabels. Maar dat is toch weer 40 euro en wat niet nodig is, is weggegooid geld.
Daar komt nog eens bij dat kleurtjes weinig zeggen en er bij de webshops nooit bijstaat wat voor kabels nu precies verkocht worden.
welke bougiekabels kun je het beste gebruiken op een B16?
Momenteel heb ik recente 'Bougicord 403 Class C Autoradio' kabels gemonteerd zitten, die zaten er nieuw op toen ik de auto kocht. Maar ik kan nergens vinden welke klasse nu nodig is voor welk model. Wel heb ik nu al een paar mensen gehad die zonder goed te kijken zeggen: "oh, jammer dat je van die rommelkabels hebt, koop gewoon rooien". Anderen komen met verhalen over ontstoorde kabels die niet geschikt zouden zijn, maar bij mijn weten is dat als sinds 1958 ofzo verplicht.
Nu zou ik natuurlijk gewoon rode kabels kunnun kopen, want helemaal lekker loopt mijn B16 niet en het is niet uitgesloten dat dat beter zou zijn met andere kabels. Maar dat is toch weer 40 euro en wat niet nodig is, is weggegooid geld.
Daar komt nog eens bij dat kleurtjes weinig zeggen en er bij de webshops nooit bijstaat wat voor kabels nu precies verkocht worden.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-11-2011 12:19 #108418
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bougiekabels B16
Ik weet niet precies of de kabels van een B16 anders zijn tov B18.
Anywho: Een set siliconen bougiekabels van bijvoorbeeld de Brezan zijn prima. Deze hebben een koolstofkern ipv koperkern. Alhoewel dat ook voor een puntenontsteking niet uit maakt mijn inziens.
Anywho: Een set siliconen bougiekabels van bijvoorbeeld de Brezan zijn prima. Deze hebben een koolstofkern ipv koperkern. Alhoewel dat ook voor een puntenontsteking niet uit maakt mijn inziens.
- Piet Vermeulen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2011 14:02 #108424
door Piet Vermeulen
Beantwoord door Piet Vermeulen in topic Bougiekabels B16
Hey Gertjan
bij mij 1600 6 volt zitten rooien kabels met koolstofkern.
bij die andere (ook 1600 6 volt ) zitten nog de oude groene met koperkern.
de groene kabels zijn iets korter en hebben nog de oude doppen.
op beide kabels lopen de blokken goed, maak in mijn ogen dus niets uit.
voor het zicht ( oude look ) staan de groene met de oude doppen netter.
het storen ( overspringen van de vonk ) hoor je zelf op de radio van je
het is net wat je wil en wat je kan kopen.
groetjes piet
bij mij 1600 6 volt zitten rooien kabels met koolstofkern.
bij die andere (ook 1600 6 volt ) zitten nog de oude groene met koperkern.
de groene kabels zijn iets korter en hebben nog de oude doppen.
op beide kabels lopen de blokken goed, maak in mijn ogen dus niets uit.
voor het zicht ( oude look ) staan de groene met de oude doppen netter.
het storen ( overspringen van de vonk ) hoor je zelf op de radio van je
het is net wat je wil en wat je kan kopen.
groetjes piet
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-11-2011 17:24 #108430
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Bougiekabels B16
Bougicord zijn zo'n beetje de beste kabels die je kan vinden. Volvo gebruikte ze decennia lang op alle modellen, misschien nog wel.
Die 403 Class C heb ik op allebei mijn B20's, heel oud allemaal en verschillende sets door elkaar, blijft geweldig lopen. Ook een tijdje antieke Champion kabels gehad (toevallig rood na het verwijderen van de dikke teerlaag), werkten net zo goed. Ik heb nog nooit nieuwe kabels gekocht, ik denk dat je beter wat anders kan doen met je 40 euro.
Die 403 Class C heb ik op allebei mijn B20's, heel oud allemaal en verschillende sets door elkaar, blijft geweldig lopen. Ook een tijdje antieke Champion kabels gehad (toevallig rood na het verwijderen van de dikke teerlaag), werkten net zo goed. Ik heb nog nooit nieuwe kabels gekocht, ik denk dat je beter wat anders kan doen met je 40 euro.
29-11-2011 20:41 #108433
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic Bougiekabels B16
Oke, dan laat ik die eerst zitten. Toch blijft het dwaas dat ik nergens kan vinden wat het verschil tussen de klassen is. Dank!
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-11-2011 20:43 #108470
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Bougiekabels B16
Als je 6V installatie hebt zou ik zeker gaan voor kabels zonder weerstand. Vroeger kon je kabels zelf maken maar ik weet niet of dat nog kan. vast wel.
Rode kabels zijn vlgns mij ook orgineel door Volvo gebruikt en zijn toch niet zo duur bij de club?
Was er laatst ook geen aanbieding van?
Zorg in ieder geval voor een maximum van 5Kohm per kabel, dus niet én ontstoorde kabels én ontstoorde bougiekappen.
Tja, kijk eens op de sloop? Op marktplaats staat een complete kap mét kabels?
Ontstoorde kabels zijn/waren wel verplicht maar niemand controleert dat hoor, ook niet bij een apk of zo.
gr marcel
Rode kabels zijn vlgns mij ook orgineel door Volvo gebruikt en zijn toch niet zo duur bij de club?
Was er laatst ook geen aanbieding van?
Zorg in ieder geval voor een maximum van 5Kohm per kabel, dus niet én ontstoorde kabels én ontstoorde bougiekappen.
Tja, kijk eens op de sloop? Op marktplaats staat een complete kap mét kabels?
Ontstoorde kabels zijn/waren wel verplicht maar niemand controleert dat hoor, ook niet bij een apk of zo.
gr marcel
Amazon Combi '66
30-11-2011 22:58 #108478
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bougiekabels B16
Ja, die rode kabel kun je zelf de aansluiting er met het schroefdraad indraaien, heeft Volvo jaaaren gebruikt.
Heb afgelopen week een 164E binnen gehad, voor onderhoud, hier had Scandcar een 'nieuwe' set op gezet....dramatisch
De wagen startte slecht en liep onregelmatig op 5 soms 6 cylinders. Voor deze kabels moet je het extra tuutje op de bougie draaien en dan kon je de kabel heen en weer trekken. Echt verschrikkelijk slecht.
Let wel dit was met een 123 ignition en sterkere bobine.
Heb er een schoongemaaktrode setje van een B30A opgezet, zal wel meer dan 20 jaar oud zijn.....starten lopen én goed.
Heb afgelopen week een 164E binnen gehad, voor onderhoud, hier had Scandcar een 'nieuwe' set op gezet....dramatisch
De wagen startte slecht en liep onregelmatig op 5 soms 6 cylinders. Voor deze kabels moet je het extra tuutje op de bougie draaien en dan kon je de kabel heen en weer trekken. Echt verschrikkelijk slecht.
Let wel dit was met een 123 ignition en sterkere bobine.
Heb er een schoongemaaktrode setje van een B30A opgezet, zal wel meer dan 20 jaar oud zijn.....starten lopen én goed.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-12-2011 16:43 #108498
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Bougiekabels B16
Tja, niemand is volmaakt Ed en een foutje is snel gemaakt, bovendien vind ik het niet netjes om namen te noemen van de concurent die in jou ogen slecht werk heeft verricht.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-12-2011 22:44 #108507
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Bougiekabels B16
Concurrent?? Ten opzichte van het VOD?
01-12-2011 23:13 #108510
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bougiekabels B16
Nou ik heb het niet over volmaakt, maar met de oude kabels was helemaal niks aan de hand....
Dit forum heeft ook een functie om ondeugdelijk materiaal te kunnen noemen.
Scandcar is geen concurent van mij, ik beschouw dit als hobby
Dit forum heeft ook een functie om ondeugdelijk materiaal te kunnen noemen.
Scandcar is geen concurent van mij, ik beschouw dit als hobby
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express