HELP! B30 die niet wil starten
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Mijn 164 (B30A '73 op LPG) start niet. Vorige week sloeg hij na 50 meter af om daarna weer vrolijk te starten. Dit gebeurde enkele dagen achtereen totdat hij vervolgens niet meer wilde starten. Wegenwacht erbij en die vertelde me dat de ontsteking was overleden. Opeens sloeg hij aan en heb daarna nog 50km gereden totdat hij er weer ineens definitief mee ophield. Ook niet stotteren of zo maar ineens stil, daarom dacht ik ook aan een storing in de ontsteking.
Er zat een 'piranha ignition'(?) op en die heb ik nu vervangen door een nieuwe 123-ignition met een nieuwe bobine. Alles goed afgesteld zoals het hoort, helaas nog steeds niet starten. De kabels en de bougies zijn nog geen half jaar oud dus die zijn ook goed. Ik krijg wel een vonk uit de kabels als ik ze test. Ook krijg ik genoeg brandstof want ik ruik constant gas als ik probeer te starten.
Vandaag nog alles dubbel gecheckt en na veel proberen (met hulpauto) startte hij ineens prima maar sloeg na 15 seconden weer af en tot nu toe doet hij nog steeds niets...
Ik rij bijna dagelijks met de 164 (16000km vanaf april dit jaar) en hij start altijd goed (3-4 omwentelingen) Ik rij en start uitsluitend op LPG zonder problemen. Kan dit een simpel accuprobleem zijn of is het iets anders?
Wie kan me helpen?
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat doet hij op benzine? Ervan uitgaande dat je ontsteking goed is schieten mij twee mogelijke oorzaken te binnen:
1) Losse gasslang naar het mengstuk
2) Elektrische storing in LPG installatie (los contact waardoor een van de veiligheidskleppen niet (altijd) open gaat
Is de pulsdraad van het veiligheidsrelais goed?
Hoor je de kleppen tikken als je het contact aanzet?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
achteraf bij oldtimers ingebouwd, durven nogal eens na kortere of langere
tijd de geest geven. Heel veel info daarover is op dit forum te vinden (de
mogelijke zoektermen voor die info liggen voor de hand).
Om te weten of dit ook hier het geval is, zou ik eens de oorspronkelijke
mechanische ontsteking met kontaktpunten terug gebruiken (als de omschakeling
niet te moeilijk is tenminste), en zien of het probleem daardoor opgelost is.
Bij mijn B18 was dit zo door de defekte Velleman el.ontst. eruit te halen.
Maar dit kan dus gebeuren met om 't even welke el.ontst., zie in forum.
De B18 klachten waren precies dezelfde als door Paul de Beer beschreven.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Dit zal toch moeten gebeuren met een stroboscoop.
Als je gas ruikt zou je zeggen dat er wel brandstof is maar geen vonk of de vonk niet op het goede tijdstip.
Ik zou zeggen dat de ontsteking nog niet in de goede buurt staat.
Draai hem wat en kijk of hij dan meer tekenen van leven heeft.
Zijn alle bougiekabels in de goede volgorde aangesloten?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Daarbij voegt het weinig toe aan dit probleem: na het plaatsen van een nieuwe bobine + 123 is er niet veel verbeterd, dus het probleem zit naar alle waarschijnlijkheid ergens anders.
Ik zeg niet dat het absoluut niet in de ontsteking kan zitten, maar ik vind stellen dat ze vaak kapot gaan te kort door de bocht.
Ow, en Kevin: in de 123 is een LED ingebouwd waarmee je hem vrij nauwkeurig statisch op tijd kunt zetten, zeker goed genoeg om de motor te laten draaien.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-

Een bougie verkeerd zitten heeft niets met het lampje te maken, maar puur met het plaatsen van de bougiekabels (en de poelie) maar dat is wellicht meer iets voor een apart topic.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Benzine heb ik nog niet geprobeerd omdat de naalden en sproeiers dermate versleten zijn dat hij niet meer af te stellen is. Ik zou het zeker kunnen proberen om te kijken of hij dan iig loopt (al is het beroerd)"Lars Rengersen" schreef:
Het feit dat je constant gas ruikt lijkt me geen goed teken.
Wat doet hij op benzine? Ervan uitgaande dat je ontsteking goed is schieten mij twee mogelijke oorzaken te binnen:
1) Losse gasslang naar het mengstuk
2) Elektrische storing in LPG installatie (los contact waardoor een van de veiligheidskleppen niet (altijd) open gaat
Is de pulsdraad van het veiligheidsrelais goed?
Hoor je de kleppen tikken als je het contact aanzet?
Zal verder de LPG installatie nog eens nakijken. Dacht ook in eerste instantie dat het probleem hier vandaan kwam maar daar dacht de ANWB man anders over. Als ik LPG ruik dan geeft hij iig brandstof. Of dit dan in het mengstuk komt zou ik moeten kijken.
Er zat al een electronische ontsteking in die nu vervangen is door een 123-ignition dus terugbouwen gaat niet."W. de Baere" schreef:
elektronische ontstekingen (123, Pertronics, Velleman, en vele andere),
achteraf bij oldtimers ingebouwd, durven nogal eens na kortere of langere
tijd de geest geven. Heel veel info daarover is op dit forum te vinden (de
mogelijke zoektermen voor die info liggen voor de hand).
Om te weten of dit ook hier het geval is, zou ik eens de oorspronkelijke
mechanische ontsteking met kontaktpunten terug gebruiken (als de omschakeling
niet te moeilijk is tenminste), en zien of het probleem daardoor opgelost is.
Bij mijn B18 was dit zo door de defekte Velleman el.ontst. eruit te halen.
Maar dit kan dus gebeuren met om 't even welke el.ontst., zie in forum.
De B18 klachten waren precies dezelfde als door Paul de Beer beschreven.
Een 123-ignition kun je prima statisch afstellen zonder hem te laten lopen. Daarbij komt, hij heeft even gelopen met de nieuwe ontsteking erin en liep toen prima."Kevin Leuw" schreef:
Een stomme vraag maar hoe kun je een ontsteking afstellen zonder de motor te laten lopen?
Dit zal toch moeten gebeuren met een stroboscoop.
Als je gas ruikt zou je zeggen dat er wel brandstof is maar geen vonk of de vonk niet op het goede tijdstip.
Ik zou zeggen dat de ontsteking nog niet in de goede buurt staat.
Draai hem wat en kijk of hij dan meer tekenen van leven heeft.
Zijn alle bougiekabels in de goede volgorde aangesloten?
Alvast bedankt voor alle tips! Ik hou jullie op de hoogte.
164 - daily driver
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Gezien de symptomen kon het alleen maar iets met de gastoevoer zijn.
Gasslang zat vast aan het mengstuk, gasklep(pen?) hoorde ik schakelen bij het aanzetten van het contact en tijdens het starten rook ik duidelijk dat het gas uit de mengstukken kwam. Nog eens naar de gastank gekeken, de installatie is even oud als de auto (1973) en is naar mijn weten niet uitgevoerd met een electrische klep maar wel met een kraan. Deze bleek maar half opengedraaid te staan en heb hem volledig opengedraaid. Nog eens starten en... Lopen als een zonnetje!
Waarschijnlijk heeft deze afsluiter niet goed zijn werk gedaan (door een andere buitentemp. of vocht of watdanook?) en was de gasdruk te laag maar mijn 164 draait nu weer als vanouds. Eigenlijk nog beter want door de 123-ignition en nieuwe bobine kon ik de gasschroef terugdraaien en is hij dus waarschijnlijk zuiniger. Ook de koude start gaat nu beter.
Nog bedankt voor alle tips!
edit: Ik zal de LPG afstelling nog eens goed uitvoeren dmv diverse info op het www want waarschijnlijk heb ik nu geen ideale afstelling meer....
164 - daily driver
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Let goed op de stekkertjes en de schakelaar zelf.
Desnoods (tijdelijk?) de stekker doorverbinden achter de schakelaar zelf.
Amazon Combi '66