Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
- J Serraris
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 12:21 #108104
door J Serraris
Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18? is gemaakt door J Serraris
Bij het vervangen van mn nokkenas vervang ik ook alle pakkingen die ik tegen kom. De grote zijn me wel duidelijk
. Waar mag de rest? Ik had zelf het idee om - nu alles toch open ligt - maar meteen zoveel mogelijk pakkingen te vervangen, maar iemand zei me dat dat niet hoeft: wat goed zit, lekker laten zitten. Mee eens?
Wie helpt me de volgende pakkingen? Misschien niet allemaal vervangen dus, maar ik wil er in ieder geval geen over het hoofd zien. Voor de duidelijkheid heb ik ze genummerd:
Uploaded with ImageShack.us
(de niet genummerde zijn me al duidelijk geworden tijdens sleutelen).
Alvast bedankt!

Wie helpt me de volgende pakkingen? Misschien niet allemaal vervangen dus, maar ik wil er in ieder geval geen over het hoofd zien. Voor de duidelijkheid heb ik ze genummerd:

Uploaded with ImageShack.us
(de niet genummerde zijn me al duidelijk geworden tijdens sleutelen).
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 13:45 #108107
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
1: Ring Olievuldop
2: Pakking Thermostaat
3: Inlaat
4: Inlaat
5: ?
6: AAV van B20?
7: Inlaat
8: Klephoedjes
9: 2 klepsealtjes, de andere 2 ontbreken?
10: Inlaat
11: Uitlaat
5: ?
6: AAV van B20?
11: Uitlaat
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 13:50 #108108
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
"Boele Braaksma" schreef:
1: Ring Olievuldop
5: Pakking verdeler?
6: AAV van B20? Uitlaatpakking voor enkele uitlaatpijp
11: Uitlaat (dubbele uitlaatpijp)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- J Serraris
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 16:05 #108114
door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
5: Ik kwam tijdens het demonteren geen pakking tussen verdeler en motor tegen. Leek mij niet overbodig om er daar eentje tussen te hebben, maar in deze set zit er geen die daar past. Oftewel, nr 5 is niet voor de verdeler.
3, 4, 7, 10: inlaat 4x? Waar zitten die allemaal? Nog voor het spruitstuk oid?
Las ook ergens op het forum hier "if it aint broken, don't fix it", hetzelfde als wat mijn buurman al zei. Alles wat ik niet los hoef te halen voor reparatie van nokkenas dus lekker laten zitten en pakkingen bewaren voor als het echt een keer nodig is?
3, 4, 7, 10: inlaat 4x? Waar zitten die allemaal? Nog voor het spruitstuk oid?
Las ook ergens op het forum hier "if it aint broken, don't fix it", hetzelfde als wat mijn buurman al zei. Alles wat ik niet los hoef te halen voor reparatie van nokkenas dus lekker laten zitten en pakkingen bewaren voor als het echt een keer nodig is?
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 16:46 #108116
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat zit er allemaal in mijn koppakkingset B18?
Die verschillende inlaatpakkingen zijn bedoeld tussen carburateur en inlaatspruitstuk. (en tussen carburateur en inlaat zit er ook nog een hitteschild, aan beide zijden van dat schild zit een pakking)
Aangezien er vele verschillende carburateurs geleverd zijn, zijn er ook verschillende pakkingen voor (dubbele SU's, Stromberg, etc).
Wat betreft if it aint broken, don't fix it:
Mijn mening: "dat ligt eraan"
Aan de ene kant, als je nu toch alles los hebt liggen, kan het geen kwaad zoveel mogelijk pakkingen te vernieuwen. Zeker als je niet goed weet hoe 'nieuw' de huidige pakkingen zijn.
Aan de andere kant: Pakkingen van een half jaar oud vervangen heeft geen zin; in dat geval is het beter om de nieuwe pakking achter de hand te houden voor als je ze echt nodig hebt, lijkt me.
Een voordeel om wel zoveel mogelijk te vervangen: als je bijv. de pakking van de thermostaat vervangt, zie je meteen hoe de thermostaat (en het koelwater) eraan toe is. Als die er goed uitziet geeft dat vertrouwen en een goed gevoel, zo niet kun je 'm meteen vervangen of schoonmaken, dat verkleint dat de kans dat je over 2 weken weer van alles los moet halen vanwege een hangende thermostaat..
Aangezien er vele verschillende carburateurs geleverd zijn, zijn er ook verschillende pakkingen voor (dubbele SU's, Stromberg, etc).
Wat betreft if it aint broken, don't fix it:
Mijn mening: "dat ligt eraan"
Aan de ene kant, als je nu toch alles los hebt liggen, kan het geen kwaad zoveel mogelijk pakkingen te vernieuwen. Zeker als je niet goed weet hoe 'nieuw' de huidige pakkingen zijn.
Aan de andere kant: Pakkingen van een half jaar oud vervangen heeft geen zin; in dat geval is het beter om de nieuwe pakking achter de hand te houden voor als je ze echt nodig hebt, lijkt me.
Een voordeel om wel zoveel mogelijk te vervangen: als je bijv. de pakking van de thermostaat vervangt, zie je meteen hoe de thermostaat (en het koelwater) eraan toe is. Als die er goed uitziet geeft dat vertrouwen en een goed gevoel, zo niet kun je 'm meteen vervangen of schoonmaken, dat verkleint dat de kans dat je over 2 weken weer van alles los moet halen vanwege een hangende thermostaat..