Koude start 164
- Ernst Haijtink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 19:33 #108088
door Ernst Haijtink
Koude start 164 is gemaakt door Ernst Haijtink
Goedenavond, sinds een aantal weken ben ik eigenaar van een 164 (30A, 1970). Bevalt prima op de koude start (op LPG) na. Dit gaat echt moeizaam. Inmiddels een nieuwe accu geplaatst (de oude was ook echt op) en het gaat wel iets beter maar houdt niet over. Ontsteking is goed afgesteld, nwe bougies en -kabels etc. Warme start niets aan de hand. De vorige eigenaar heeft mij verteld niet te choken maar flink het gaspedaal in te trappen en dan starten. Bij mijn Amazon (ook op LPG) ging starten in één keer (wel met choke vol open). In de Amazon en de 164 zit een Petronics. Wie helpt mij op weg; naar de LPG-boer om e.e.a. af te laten stellen (verbruik is normaal voor een 164, tussen de 1:5,5 en 1:6m5) of Petronics er tussenuit halen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:30 #108090
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Koude start 164
Choken met LPG heb je inderdaad niets aan, dit heeft 0 effect behalve dat je stationaire toerental wat verhoogd wordt.
Even bij de LPG boer langsrijden lijkt me zeker geen slechts plan.
Gaat het starten ook moeilijk als je 1 of meerdere keren het contact tussendoor even uitzet? Dus contact aan, kort starten, niet aanslaan, contact kort uit en weer aan, nog een keer starten, evt herhalen.
Even bij de LPG boer langsrijden lijkt me zeker geen slechts plan.
Gaat het starten ook moeilijk als je 1 of meerdere keren het contact tussendoor even uitzet? Dus contact aan, kort starten, niet aanslaan, contact kort uit en weer aan, nog een keer starten, evt herhalen.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
21-11-2011 22:16 #108094
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koude start 164
Het matige starten van de 164 in de winter is een bekend fenomeen, de 6-pitter heeft echt voldoende stroom nodig.
Om op LPG te starten kun je proberen de bougies iets WIJDER te zetten, zie eerdere draadjes hierover.
De punten, accu, ontsteking, de bobine en de bougies dienen optimaal te zijn.
Dan nog is het mijn advies om de wagen weg te zetten op Benzine, als het vriest.
Tevens benzine van 98 octaan te tanken en de naalden van je dubbele stromberg te vervangen als hij slecht op benzine start.
Je kunt ook een vacuum systeem op de strombergs laten monteren die ervoor zorgt dat de naalden worden opgetrokken als je op LPG rijdt, zie ook eerdere draadje op dit forum.
Om op LPG te starten kun je proberen de bougies iets WIJDER te zetten, zie eerdere draadjes hierover.
De punten, accu, ontsteking, de bobine en de bougies dienen optimaal te zijn.
Dan nog is het mijn advies om de wagen weg te zetten op Benzine, als het vriest.
Tevens benzine van 98 octaan te tanken en de naalden van je dubbele stromberg te vervangen als hij slecht op benzine start.
Je kunt ook een vacuum systeem op de strombergs laten monteren die ervoor zorgt dat de naalden worden opgetrokken als je op LPG rijdt, zie ook eerdere draadje op dit forum.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 22:39 #108096
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Koude start 164
Om een of andere reden worden LPG installaties nogal eens van 12V voorzien vanaf de zekeringskast of een andere plek, die uitgeschakeld wordt tijdens het starten. Net als de koplampen gaan de meeste stroomverbruikers uit als de sleutel van II naar III gaat, om meer stroom naar startmotor en ontsteking te kunnen krijgen.
De oplossing hiervoor is vrij simpel, zoek een makkelijke bron van 12V die bij sleutelpositie II én III spanning heeft. Bijvoorbeeld de + pool/draad van de bobine.
De oplossing hiervoor is vrij simpel, zoek een makkelijke bron van 12V die bij sleutelpositie II én III spanning heeft. Bijvoorbeeld de + pool/draad van de bobine.
- Ernst Haijtink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 10:00 #108102
door Ernst Haijtink
Beantwoord door Ernst Haijtink in topic Koude start 164
Dank voor jullie reacties. Auto start wel na een aantal keren maar dat ben ik niet gewend en ik vind het irritant. Electrische gedeelte is gesteld/nieuw/schoon. Dat van die bougies ga ik nog even proberen. Heb op dit forum al van alles over gelezen; hoopte op een 'trucje'. Ga deze allemaal proberen. Een 'geruststelling' dat alle 164-en dit euvel hebben.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 18:40 #108120
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Koude start 164
Nou mijn 164 loopt na 3 omwentelingen van de krukas dus niet elke 164 heeft dit!
Maar start je op benzine en schakelt hij automatisch over op lpg of start je echt op lpg.
We hebben hier eens een auto gehad op lpg die ook echt starte op lpg en daarvan moesten we de lpg knop in de tussenstand zetten (geen lpg en geen benzine) en dan starte hij ongeveer meteen en dan meteen op lpg zetten.
Warm startte hij wel meteen op lpg.
Maar start je op benzine en schakelt hij automatisch over op lpg of start je echt op lpg.
We hebben hier eens een auto gehad op lpg die ook echt starte op lpg en daarvan moesten we de lpg knop in de tussenstand zetten (geen lpg en geen benzine) en dan starte hij ongeveer meteen en dan meteen op lpg zetten.
Warm startte hij wel meteen op lpg.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Ernst Haijtink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 20:32 #108130
door Ernst Haijtink
Beantwoord door Ernst Haijtink in topic Koude start 164
Aha, dus het kan wel. Nee ik start gewoon op LPG. Als het te lang duurt, zet ik de schakelaar in de 0-stand en dan snel op LPG. Nooit vanaf het begin geprobeerd, dus dat zal ik zo eens doen. Warm starten is idd. geen enkel probleem.