Verdeler B16
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-11-2011 04:03 #107747
door Wouter Stoop
Verdeler B16 is gemaakt door Wouter Stoop
Kan het zijn dat de nokkenas is verschoven nadat de verdeler van de B16 is vastgelopen ? Verklaard dat de lage compressie ?
Is de nokkenas terug te duwen ? Via het gat van de benzinepomp ? Of moeten daarvoor de tandwielen verwijderd worden ?
Is de nokkenas terug te duwen ? Via het gat van de benzinepomp ? Of moeten daarvoor de tandwielen verwijderd worden ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-11-2011 08:51 #107749
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verdeler B16
Dan hier ook nog maar even:
Ja dat kan, ik heb het meegemaakt.
Bij de auto van mijn zoon: verdeler vast, het tandwiel onder de verdeler zat vast aan de bronzen bus waarin hij moet draaien: einde blok dus. De nokkenas was verschoven en was door wrijving op de sluitplaat zo heet geworden dat de kern van het distributietandwiel vast op de as zat en er alleen met een haakse slijper af wilde..
De verdeler was door mijn zoon nooit gesmeerd....
Ja dat kan, ik heb het meegemaakt.
Bij de auto van mijn zoon: verdeler vast, het tandwiel onder de verdeler zat vast aan de bronzen bus waarin hij moet draaien: einde blok dus. De nokkenas was verschoven en was door wrijving op de sluitplaat zo heet geworden dat de kern van het distributietandwiel vast op de as zat en er alleen met een haakse slijper af wilde..
De verdeler was door mijn zoon nooit gesmeerd....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-11-2011 08:58 #107751
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Verdeler B16
Verschuiven van de nokkenas kan alleen in de lengterichting, maar dat zal zelden het geval zijn (zie bericht Tom):
- naar de voorkant van de auto alleen als de sluitplaat die dat verhinderen moet dat niet meer doet (zit direct achter het distributietandwiel tegen het blok geschroefd, verschuiven bijvoorbeeld door losse bouten of ver ingesleten)
- naar de achterkant van de auto kan ik me amper voorstellen: alleen als voren iets niet in orde is en ook het achterste nokkenaslager verschoven is (dit lager is van achteren dicht en is alleen door verwijderen van het vliegwiel te bereiken van waar het op een vriesstop lijkt)
Om dit van buiten te beoordelen kun je de benzinepomp demonteren: als de nok op de nokkenas die de benzinepomp aandrijft niet meer op de juiste plek voor de opening zit kun je meteen zien in welke richting hij verschoven is, het verschoven zijn is echter ook aan de plaats van het tandwiel op de nokkenas voor de verdeleraandrijving te zien.
Op de juiste plaats schuiven zou theoretisch kunnen als de verdeler en de benzinepomp gedemonteerd zijn, maar dat zou van erg korte duur zijn als de oorzaak niet opgelost is, verschuiven is als alles in orde is niet mogelijk.
Groeten, Rudi
- naar de voorkant van de auto alleen als de sluitplaat die dat verhinderen moet dat niet meer doet (zit direct achter het distributietandwiel tegen het blok geschroefd, verschuiven bijvoorbeeld door losse bouten of ver ingesleten)
- naar de achterkant van de auto kan ik me amper voorstellen: alleen als voren iets niet in orde is en ook het achterste nokkenaslager verschoven is (dit lager is van achteren dicht en is alleen door verwijderen van het vliegwiel te bereiken van waar het op een vriesstop lijkt)
Om dit van buiten te beoordelen kun je de benzinepomp demonteren: als de nok op de nokkenas die de benzinepomp aandrijft niet meer op de juiste plek voor de opening zit kun je meteen zien in welke richting hij verschoven is, het verschoven zijn is echter ook aan de plaats van het tandwiel op de nokkenas voor de verdeleraandrijving te zien.
Op de juiste plaats schuiven zou theoretisch kunnen als de verdeler en de benzinepomp gedemonteerd zijn, maar dat zou van erg korte duur zijn als de oorzaak niet opgelost is, verschuiven is als alles in orde is niet mogelijk.
Groeten, Rudi
09-11-2011 09:40 #107755
door Tom Steverink
Rudi, hij was in ons geval dus naar achteren geschoven doordat de schuine vertanding van het vastgelopen verdeler-tandwiel dat veroorzaakt.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-11-2011 11:34 #107758
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Verdeler B16
OK, normaal wordt de nokkenas door de schuine vertanding van de distributietandwielen iets tegen de sluitplaat gedrukt. Dus als de verdeler vast zit wordt blijkbaar de nokkenas naar achteren getrokken en loopt het grote distributietandwiel tegen de sluitplaat op (zoals Tom beschreven heeft, en ik voor het schrijven van mijn vorige bericht verkeerd begrepen had) en/of de nokkenas tegen het achterste nokkenaslager. Ik weet niet hoeveel speling de nokkenas naar achteren in het achterste lager heeft, mischien dat het op de plek blijft bij geringe verschuiving en hoeft men dan niet het vliegwiel eraf te halen om het terug te plaatsen (trouwens indien nog niet bekend: niet het grote distrubutietandwiel zomaar op de nokkenas slaan: met wat pech sla je het achterste lager eruit, voor het plaatsen van dit tandwiel is er een hulpgereedschap).
Bij een dergelijke geringe verschuiving verwacht ik echter niet dat er iets aan de compressie te merken zal zijn, wel aan de ontsteking.
Groeten, Rudi
Bij een dergelijke geringe verschuiving verwacht ik echter niet dat er iets aan de compressie te merken zal zijn, wel aan de ontsteking.
Groeten, Rudi
- Wouter Stoop
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-11-2011 18:07 #107760
door Wouter Stoop
Beantwoord door Wouter Stoop in topic Verdeler B16
Wat denk je : toch maar weer de distributiedekselverwijderd . Het fiber tandwiel op de nokkenas zat een beetje los ! De kern van het tandwiel zat vast op de as en het tandwiel zelf zat los . Na veel geklooi de moer kunnen verwijderen . Alleen de kern op de as is niet los te krijgen . Een poelie trekker komt er niet achter . Hoe krijg ik het los ? Dus de krukastandwiel en de nokkenastandwiel vervangen is genoeg ? Verklaarde dat de lage compressie van alle 4 ?
Heeft de nokkenas nog wat te verduren gehad ? Als de tandwielen erop gaan , is het genoeg om de merktekens weer tegenover elkaar te zetten ? De tandwielen er rustig weer op de as zetten ?
Heeft de nokkenas nog wat te verduren gehad ? Als de tandwielen erop gaan , is het genoeg om de merktekens weer tegenover elkaar te zetten ? De tandwielen er rustig weer op de as zetten ?
09-11-2011 19:21 #107762
door Tom Steverink
Dat zijn merendeels vragen die nu niet te beantwoorden zijn: eerst kijken dat je de kern eraf krijgt. Als je de benzinepomp en de verdeler + het tandwieltje eronder er eerst eens uithaalt, kun je zien of de nokkenas verschoven is.
Ik heb de kern er indertijd afgekregen met een haakse slijper.....normaal moet je er een poelietrekkertje achter kunnen krijgen, als dat niet gaat, zou het kunnen zijn dat hij tegen de sluitplaat is aangetrokken. Pas als je de boel eraf hebt en het asje van het aandrijftandwiel van de verdeler zonder het busje tevoorschijn is gekomen, kun je meer zeggen.
Ik heb de kern er indertijd afgekregen met een haakse slijper.....normaal moet je er een poelietrekkertje achter kunnen krijgen, als dat niet gaat, zou het kunnen zijn dat hij tegen de sluitplaat is aangetrokken. Pas als je de boel eraf hebt en het asje van het aandrijftandwiel van de verdeler zonder het busje tevoorschijn is gekomen, kun je meer zeggen.
09-11-2011 20:42 #107766
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verdeler B16
Dit is mij één maal overkomen met een B18D blok, ook het hart uit de distributie, wat een kabaal, leek wel een oude diesel
Ja, maar distributie tandwiel kapot verklaart nog niet de magere compressie.
Als je toch bezig bent zou ik de carterpan eraf halen en kijken of je daar restanten van zuigeveren vindt, dit lijkt me de meest logische oorzaak en/of verbrande kleppen.
Een B16 blok is super simpel, hij is maar 3x gelagerd en de onderdelen bij het VKO goed(koop) te verkrijgen, dus ook goedkoper te reviseren.
Mijn advies hang het blok in de takel, dit klinkt aan alle kanten als een versleten blok, reviseren.
Ja, maar distributie tandwiel kapot verklaart nog niet de magere compressie.
Als je toch bezig bent zou ik de carterpan eraf halen en kijken of je daar restanten van zuigeveren vindt, dit lijkt me de meest logische oorzaak en/of verbrande kleppen.
Een B16 blok is super simpel, hij is maar 3x gelagerd en de onderdelen bij het VKO goed(koop) te verkrijgen, dus ook goedkoper te reviseren.
Mijn advies hang het blok in de takel, dit klinkt aan alle kanten als een versleten blok, reviseren.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
09-11-2011 20:43 #107767
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verdeler B16
Oh ja, je hebt mooie kleine haakse slijpers en schuurtool opluchtdruk, ideaal om de restanten van je as te slijpen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-11-2011 21:33 #107772
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Verdeler B16
Sommige reacties vind ik toch wat te voorbarig. De nokkenas draaide nog wel, alleen waarschijnlijk absoluut verkeerd getimed. Zeer grote kans dat dat de slechte compressie verklaart. En zoals gezegd: je verliest niet ineens van 4 cilinders tegelijk je zuigerveren!
Begin gewoon met het vervangen van je distributie, mocht dat niet helpen kun je altijd nog overwegen om het blok eruit te halen en verder te gaan zoeken.
Begin gewoon met het vervangen van je distributie, mocht dat niet helpen kun je altijd nog overwegen om het blok eruit te halen en verder te gaan zoeken.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4