- Berichten: 15
zuigerveren gebroken
- Thijs van der Herik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2011 21:39 #107150
door Thijs van der Herik
zuigerveren gebroken is gemaakt door Thijs van der Herik
Op weg naar de volvobeurs begon mijn grote hobby erg te roken.
De oorzaak is gebroken zuigerveren, daar kwam ik na een paar uur sleutelen achter.
Maar wat nu: Zal ik voor boren of honen kiezen?
De hoonstrepen zitten nog heel licht in de cilinderwanden. Maar er is bovenin de cilinder wel een duidelijke stootrand voelbaar. Ook zitten er aan de zijkant van de zuiger lichte krassen waarschijnlijk door kantelen van de zuiger.
Er staat op de zuiger 19749 +020. Ondanks de gebroken veren liep de motor erg goed en had ook nog redelijk vermogen.
Natuurlijk is ophonen en gewoon de veren vervangen het goedkoopst, en word er maar 2000km per jaar mee gereden maar ik wil het wel goed doen. Ik heb advies gevraagd aan de bekende leveranciers maar die willen alleen maar een revisieblok verkopen.
Hebben jullie dit al eens aan de hand gehad en wat is eruit gekomen? Waar kan ik als ik de zuigers vervang door een overmaat het beste deze aanschaffen voor niet teveel? Of een sloopmotor maar dan weet je niet wat je koopt?
Alvast bedankt voor het meedenken?
De oorzaak is gebroken zuigerveren, daar kwam ik na een paar uur sleutelen achter.
Maar wat nu: Zal ik voor boren of honen kiezen?
De hoonstrepen zitten nog heel licht in de cilinderwanden. Maar er is bovenin de cilinder wel een duidelijke stootrand voelbaar. Ook zitten er aan de zijkant van de zuiger lichte krassen waarschijnlijk door kantelen van de zuiger.
Er staat op de zuiger 19749 +020. Ondanks de gebroken veren liep de motor erg goed en had ook nog redelijk vermogen.
Natuurlijk is ophonen en gewoon de veren vervangen het goedkoopst, en word er maar 2000km per jaar mee gereden maar ik wil het wel goed doen. Ik heb advies gevraagd aan de bekende leveranciers maar die willen alleen maar een revisieblok verkopen.
Hebben jullie dit al eens aan de hand gehad en wat is eruit gekomen? Waar kan ik als ik de zuigers vervang door een overmaat het beste deze aanschaffen voor niet teveel? Of een sloopmotor maar dan weet je niet wat je koopt?
Alvast bedankt voor het meedenken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thijs van der Herik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 15
23-10-2011 21:39 #107151
door Thijs van der Herik
Beantwoord door Thijs van der Herik in topic zuigerveren gebroken
o ja het is een b18a uit een amazone uit 1966
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
24-10-2011 09:39 #107153
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic zuigerveren gebroken
dat is altijd een moeilijke keuze 
een gereviseerd onderblok is zeg 1500 euro , laat je dit slechts gedeeltelijk doen is het erg moeilijk hier enige garantie op te krijgen , als het weer stukloopt gebeurd dit natuurlijk net door een onderdeel wat niet is aangepakt.
het is eigenlijk alles of niets , een tussenweg is niet aan te bevelen.
een stevig gebruikte kop op een gereviceerd onderblok plaatsen is ook niet slim.
nu is het open dus nu alles aanpakken , ook de kop.
zelf koop ik af en toe een donorauto , omdat de prijzen al enige jaren laag zijn voor donor amazons of de 140 serie.
de motor is dan vaak nog uit te proberen en voor de prijs van een donorauto 500-750 euro , meer moet je ook niet betalen
omdat je dan niet uitkomt heb je voor jaren onderdelen.
wel een hoop werk om de carrosserie af te voeren , slijpen of stukbranden-snijden , dat wel maar een berg onderdelen.
kentekens stuur je retour rdw , dit is gratis.

een gereviseerd onderblok is zeg 1500 euro , laat je dit slechts gedeeltelijk doen is het erg moeilijk hier enige garantie op te krijgen , als het weer stukloopt gebeurd dit natuurlijk net door een onderdeel wat niet is aangepakt.
het is eigenlijk alles of niets , een tussenweg is niet aan te bevelen.
een stevig gebruikte kop op een gereviceerd onderblok plaatsen is ook niet slim.
nu is het open dus nu alles aanpakken , ook de kop.
zelf koop ik af en toe een donorauto , omdat de prijzen al enige jaren laag zijn voor donor amazons of de 140 serie.
de motor is dan vaak nog uit te proberen en voor de prijs van een donorauto 500-750 euro , meer moet je ook niet betalen
omdat je dan niet uitkomt heb je voor jaren onderdelen.
wel een hoop werk om de carrosserie af te voeren , slijpen of stukbranden-snijden , dat wel maar een berg onderdelen.
kentekens stuur je retour rdw , dit is gratis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-10-2011 09:45 #107154
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zuigerveren gebroken
Honen en veren vervangen zou ik adviseren, even opletten ivb maat zuigers. Het is mogelijk dat je nieuwe (grotere) nodig hebt.
Hoe zijn de drijfstang en krukas lagers ? check ook even de kleppen (loodvrije kop ?)
Heb zelf goede ervaring bij revisie bedrijf in Apeldoorn met soortgelijke revsie.
Mocht je hulp nodig hebben ben je welkom ( www.sbkarnhem .)
Hoe zijn de drijfstang en krukas lagers ? check ook even de kleppen (loodvrije kop ?)
Heb zelf goede ervaring bij revisie bedrijf in Apeldoorn met soortgelijke revsie.
Mocht je hulp nodig hebben ben je welkom ( www.sbkarnhem .)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
24-10-2011 10:39 #107161
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic zuigerveren gebroken
Met zo'n stootrand bovenin zijn de veergroeven in de zuiger meestal ook uitgesleten en gaan je nieuwe zuigerveren weer snel kapot. Die rand hoon je niet weg, en opboren is niet echt economisch verantwoord.
Zeker B18's zijn erg goedkoop tweedehands te vinden. Voor de prijs van 1 nieuwe zuiger heb je er al twee. Je sluit ze minimaal aan, laat ze een paar tellen warmlopen, meet de compressie en je neemt de beste. Nadeel is dat er uiteraard een hoop oud ijzer in je schuur bij komt, maar daar zijn oudijzerboeren voor.
Staan er altijd wel 4-5 in uiteenlopende toestand en prijs op Marktplaats, zoals: link.marktplaats.nl/492000667 alle stukjes apart te bekijken!
link.marktplaats.nl/488914875 avontuurlijk
Zeker B18's zijn erg goedkoop tweedehands te vinden. Voor de prijs van 1 nieuwe zuiger heb je er al twee. Je sluit ze minimaal aan, laat ze een paar tellen warmlopen, meet de compressie en je neemt de beste. Nadeel is dat er uiteraard een hoop oud ijzer in je schuur bij komt, maar daar zijn oudijzerboeren voor.
Staan er altijd wel 4-5 in uiteenlopende toestand en prijs op Marktplaats, zoals: link.marktplaats.nl/492000667 alle stukjes apart te bekijken!
link.marktplaats.nl/488914875 avontuurlijk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 942
28-10-2011 21:57 #107306
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic zuigerveren gebroken
Dag Thijs,
Ik ben net terug van een cursus en lees vanavond weer eens het forum. Tragisch dat zoiets net gebeurt op weg naar een super fraaie beurs waar het prima toeven was.
Ik heb in het verleden jaren part-time bij een revisiebedrijf gewerkt en iedere keer als iemand (meestal om te trachten het goedkoop te houden) voor een snelle oplossing koos, dan ging het mis en moest er uiteindelijk meer neergeteld worden dan een ruilblok kost. (om nog te zwijgen over al het werk dat je dubbel mag doen)
Vraag je af waarom een zuigerveer breekt: factoren die hieraan bijdragen kunnen zijn een te hoge motortemperatuur, sterke carbonisatie en LEEFTIJD. Dat laatste betekent dat de rest in een navenante conditie verkeert.
Een ruilblok doet misschien even pijn in de beurs, maar als de koets nog in goede conditie is, dan is een Amazon zo'n uitgaaf dubbel en dwars waard en je weet niet wat je overkomt als je de eerste keer met een prachtige nieuwe motor rijdt.
Dries Bakkenes is een zeer vertrouwd adres voor ruilmotoren.
Als de uitgaaf nu even te veel is, dan kan je beter naar een gebruikt blok uitkijken. Met een beetje geluk is er ergens wel een goed exemplaar te vinden.
Je eigen blok reviseren (vaak gewenst door de puristen) kan ook, maar je zit al op een stevige overmaat zuiger.
Groet,
Teun van Popta
Ik ben net terug van een cursus en lees vanavond weer eens het forum. Tragisch dat zoiets net gebeurt op weg naar een super fraaie beurs waar het prima toeven was.
Ik heb in het verleden jaren part-time bij een revisiebedrijf gewerkt en iedere keer als iemand (meestal om te trachten het goedkoop te houden) voor een snelle oplossing koos, dan ging het mis en moest er uiteindelijk meer neergeteld worden dan een ruilblok kost. (om nog te zwijgen over al het werk dat je dubbel mag doen)
Vraag je af waarom een zuigerveer breekt: factoren die hieraan bijdragen kunnen zijn een te hoge motortemperatuur, sterke carbonisatie en LEEFTIJD. Dat laatste betekent dat de rest in een navenante conditie verkeert.
Een ruilblok doet misschien even pijn in de beurs, maar als de koets nog in goede conditie is, dan is een Amazon zo'n uitgaaf dubbel en dwars waard en je weet niet wat je overkomt als je de eerste keer met een prachtige nieuwe motor rijdt.
Dries Bakkenes is een zeer vertrouwd adres voor ruilmotoren.
Als de uitgaaf nu even te veel is, dan kan je beter naar een gebruikt blok uitkijken. Met een beetje geluk is er ergens wel een goed exemplaar te vinden.
Je eigen blok reviseren (vaak gewenst door de puristen) kan ook, maar je zit al op een stevige overmaat zuiger.
Groet,
Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thijs van der Herik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 15
29-10-2011 21:00 #107316
door Thijs van der Herik
Beantwoord door Thijs van der Herik in topic zuigerveren gebroken
Leuk jullie reactie's te horen over mijn volvo,
Ik was begonnen met het demonteren van de motor en omdat ik zelf chef werkplaat bij een Nissan dealer ben kan ik redelijk sleutelen. Maar als je een motor aan het demonteren bent dan kom je van het ene in het andere. Bijv de cilinderkop die stond al op de nominatie om een opfrisbeurt te krijgen dus gelij die weggebracht naar een revisiebedrijf waar wij zakelijk al jaren komen. Hij werkt voorzien van nieuwe geleiders en zittingen. Maar bij het verwijderen van de zittingen ging het mis. Wat er precies gebeurde weet ik nog niet maar het apparaat waarmee ze dit verwijderen (boren?) kwam in een koelkanaal. Dus einde cilinderkop. Nu heb ik wel weer een andere maar het zit allemaal niet mee.
Toen de zuigers eruit. Het viel mij op ondanks ik erg stipt ben met beurtjes geven zat heel de motor inwending omdat een soort zwarte roetlaag. Dus toch ergens een olieprobleem. Nu ligt alles uit elkaar en vrees ik dat het toch een ruil/sloop motor word. Ondanks dat dit tegen mijn principe is een motor van mijzelf te vervangen...
Ik begrijp dat er in volvo land veel gebruik gemaakt word van ruilmotoren maar ondanks dat dit een hoop geld is vind weet je nog steeds niet hoe of wie de motor 'gereviseerd' heeft. Mijn volvo is goed strak en is een lust voor het oog dus waar is die deze investering wel.
Ook kom ik erachter dat mijn motor al een keer is 'gereviseerd' ivm met de maten die op mijn zuiger staan.
Hebben jullie ook wel eens gehoord van een merk zuigerveren die vroeger veel gebruikt werden bij motoren met een stootrand waarvan de bovenste zuigerveer afgeschuind was? Dit advies kreeg ik van een restauratiebedrijf.
Nog steeds ben ik en niet uit wat ik doe met mijn volvo motor. Het hoeft geen oplossing te wezen waarbij ik morgen de noordkaap rond maar van oplappen hou ik ook niet.
Toch ben ik blij dat het niet mijn dagelijkse auto is, maar alleen de auto voor mooi weer en dan heb ik heel de winter er de tijd voor want mooi weer zonder zout dat duurt weer even....
Bedankt voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte..
Thijs van den Herik
Volvo Amazone b18a
Ik was begonnen met het demonteren van de motor en omdat ik zelf chef werkplaat bij een Nissan dealer ben kan ik redelijk sleutelen. Maar als je een motor aan het demonteren bent dan kom je van het ene in het andere. Bijv de cilinderkop die stond al op de nominatie om een opfrisbeurt te krijgen dus gelij die weggebracht naar een revisiebedrijf waar wij zakelijk al jaren komen. Hij werkt voorzien van nieuwe geleiders en zittingen. Maar bij het verwijderen van de zittingen ging het mis. Wat er precies gebeurde weet ik nog niet maar het apparaat waarmee ze dit verwijderen (boren?) kwam in een koelkanaal. Dus einde cilinderkop. Nu heb ik wel weer een andere maar het zit allemaal niet mee.
Toen de zuigers eruit. Het viel mij op ondanks ik erg stipt ben met beurtjes geven zat heel de motor inwending omdat een soort zwarte roetlaag. Dus toch ergens een olieprobleem. Nu ligt alles uit elkaar en vrees ik dat het toch een ruil/sloop motor word. Ondanks dat dit tegen mijn principe is een motor van mijzelf te vervangen...
Ik begrijp dat er in volvo land veel gebruik gemaakt word van ruilmotoren maar ondanks dat dit een hoop geld is vind weet je nog steeds niet hoe of wie de motor 'gereviseerd' heeft. Mijn volvo is goed strak en is een lust voor het oog dus waar is die deze investering wel.
Ook kom ik erachter dat mijn motor al een keer is 'gereviseerd' ivm met de maten die op mijn zuiger staan.
Hebben jullie ook wel eens gehoord van een merk zuigerveren die vroeger veel gebruikt werden bij motoren met een stootrand waarvan de bovenste zuigerveer afgeschuind was? Dit advies kreeg ik van een restauratiebedrijf.
Nog steeds ben ik en niet uit wat ik doe met mijn volvo motor. Het hoeft geen oplossing te wezen waarbij ik morgen de noordkaap rond maar van oplappen hou ik ook niet.
Toch ben ik blij dat het niet mijn dagelijkse auto is, maar alleen de auto voor mooi weer en dan heb ik heel de winter er de tijd voor want mooi weer zonder zout dat duurt weer even....
Bedankt voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte..
Thijs van den Herik
Volvo Amazone b18a
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-10-2011 23:32 #107320
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zuigerveren gebroken
tja, veel van de motoren uit de Amazons zijn al ten minste een keer gereviseerd.
En een keer is het einde, ik vermoed dat de kop al te ver heen was om gereviseerd te worden, is mij ook al eens overkomen.
Dus bijt door de zure appel heen, het is immers niet je dagelijkse wagen, sparen voor in één keer alles goed doen.
Is ook zonde om de motor twee keer uit te moeten bouwen.
En een keer is het einde, ik vermoed dat de kop al te ver heen was om gereviseerd te worden, is mij ook al eens overkomen.
Dus bijt door de zure appel heen, het is immers niet je dagelijkse wagen, sparen voor in één keer alles goed doen.
Is ook zonde om de motor twee keer uit te moeten bouwen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thijs van der Herik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 15
30-10-2011 15:10 #107338
door Thijs van der Herik
Beantwoord door Thijs van der Herik in topic zuigerveren gebroken
Beste van de Zee,
Heeft u nog geen motor liggen? Ik dacht iets te zien bij onderdelen verkoop.
Of een stichting voor revisie?
Weet u wat ongeveer de kosten zijn van een onderblok revisie?
Heeft u nog geen motor liggen? Ik dacht iets te zien bij onderdelen verkoop.
Of een stichting voor revisie?
Weet u wat ongeveer de kosten zijn van een onderblok revisie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
30-10-2011 18:58 #107341
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic zuigerveren gebroken
Een B18 onderblok is 1400 euro bij Scandcar. Zoiets als een Nissan onderblok lijkt me? Daarom (en omdat sleutelen mijn hobby is) vind ik het helemaal niet erg om voor 60 euro een motorblok uit een schuurtje te proberen. Wat tot nu toe goed uitpakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.