- Berichten: 4
Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
- kit kattenberg
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-10-2011 14:15 #107046
door kit kattenberg
Volvo 142S
Compressie B18B / vervanging cilinderkop? is gemaakt door kit kattenberg
Beste Volvo liefhebbers,
Sinds vandaag ben ik lid van het forum
. Vanaf begin dit jaar rij ik een rode Volvo 142S uit 1968.
De laatste tijd begin ik de indruk te krijgen dat de cilinderkop aan vervangen toe is.. Alleen weet ik niet of ik het bij het juiste eind heb of het toch nog iets anders kan zijn.
Hierbij de laatste ervaringen die wellicht kunnen helpen;
1) Na het rijden kan bij het stilstaan het olielampje gaan branden, de motor loopt dan redelijk schokkering. Alsof de auto niet genoeg compressie/toeren meer kan opbouwen. Want als je weer gaat rijden dan is er niks aan de hand en dooft lampje ook meteen.
2) Als de motor warm is en toeren gaat maken komt er een rikketik (RrrrR) in het blok, alsof er speling in de kleppen is onstaat. Dit had ik in het begin niet. Het begint langzaam en als te toeren oplopen wordt het ritme sneller. Tevens heb ik het idee dat de auto wat in vermogen achteruit is gegaan.
3) Lopen op benzine gaat de laatste tijd erg slecht, hij loopt wel maar met moeite. Gas is beter, als hij van benzine naar gas over gaat duurt het even voordat het weer 'soepel' loopt.
Wellicht dat iemand hier meer ervaring mee heeft en mij kan aanraden wat slim is om te doen.. Een nieuwe gaskop, want nu moet ik nog loodvervanger in de tank stoppen, is het eerste wat in mij opkomt, maar wellicht is dit niet het enige. Of is er wel wat anders aan de hand. Ik hoor graag van jullie.
Voor de 140 liefhebbers (142S), vanaf komende week is mijn 142S (autoweek 43) in het magazine Autoweek te bewonderen onder de rubriek 'klokje rond". Voor andere ervaringen kunnnen jullie kijken op mijn blog: kitkattenberg.blogspot.com/
Mvg,
Kit Kattenberg
Volvo 142S
Sinds vandaag ben ik lid van het forum

De laatste tijd begin ik de indruk te krijgen dat de cilinderkop aan vervangen toe is.. Alleen weet ik niet of ik het bij het juiste eind heb of het toch nog iets anders kan zijn.
Hierbij de laatste ervaringen die wellicht kunnen helpen;
1) Na het rijden kan bij het stilstaan het olielampje gaan branden, de motor loopt dan redelijk schokkering. Alsof de auto niet genoeg compressie/toeren meer kan opbouwen. Want als je weer gaat rijden dan is er niks aan de hand en dooft lampje ook meteen.
2) Als de motor warm is en toeren gaat maken komt er een rikketik (RrrrR) in het blok, alsof er speling in de kleppen is onstaat. Dit had ik in het begin niet. Het begint langzaam en als te toeren oplopen wordt het ritme sneller. Tevens heb ik het idee dat de auto wat in vermogen achteruit is gegaan.
3) Lopen op benzine gaat de laatste tijd erg slecht, hij loopt wel maar met moeite. Gas is beter, als hij van benzine naar gas over gaat duurt het even voordat het weer 'soepel' loopt.
Wellicht dat iemand hier meer ervaring mee heeft en mij kan aanraden wat slim is om te doen.. Een nieuwe gaskop, want nu moet ik nog loodvervanger in de tank stoppen, is het eerste wat in mij opkomt, maar wellicht is dit niet het enige. Of is er wel wat anders aan de hand. Ik hoor graag van jullie.
Voor de 140 liefhebbers (142S), vanaf komende week is mijn 142S (autoweek 43) in het magazine Autoweek te bewonderen onder de rubriek 'klokje rond". Voor andere ervaringen kunnnen jullie kijken op mijn blog: kitkattenberg.blogspot.com/
Mvg,
Kit Kattenberg
Volvo 142S
Volvo 142S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
20-10-2011 14:48 #107047
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Beste Kit,
1: Dit kan komen doordat de motor te langzaam stationair draait. Gaat het ampere lampje ook branden? Betekent dat hij te weinig oliedruk heeft. Kan zijn dat de lagers uitgelopen zijn waardoor de olie alle kanten opgeperst wordt.
2: Dit kan een versleten nokkenas zijn, zelf meegemaakt bij een volvo. Je hoorde hem geleidelijk aan harder tikken en er was merkbaar minder vermogen.
3: Doordat je op LPG rijd slijten de naalden. Kan je vervangen. Maar beter kan je doorrijden op LPG, immers goedkoper!
4: Een LPG kop zal waarschijnlijk niet veel aan het getik/ratel veranderen. Verbruikt de motor veel olie? Rookt hij flink bij hoogtoerig gas loslaten?
NB ik ga er vanuit dat de kleppen netjes gesteld zijn, niet te strak. Dat kan ook zeker schade opleveren aan de motor en zorgen dat hij niet lekker loopt!
Leuke weblog! Toch ben ik niet zon voorstander van de purschuim oplossing
1: Dit kan komen doordat de motor te langzaam stationair draait. Gaat het ampere lampje ook branden? Betekent dat hij te weinig oliedruk heeft. Kan zijn dat de lagers uitgelopen zijn waardoor de olie alle kanten opgeperst wordt.
2: Dit kan een versleten nokkenas zijn, zelf meegemaakt bij een volvo. Je hoorde hem geleidelijk aan harder tikken en er was merkbaar minder vermogen.
3: Doordat je op LPG rijd slijten de naalden. Kan je vervangen. Maar beter kan je doorrijden op LPG, immers goedkoper!
4: Een LPG kop zal waarschijnlijk niet veel aan het getik/ratel veranderen. Verbruikt de motor veel olie? Rookt hij flink bij hoogtoerig gas loslaten?
NB ik ga er vanuit dat de kleppen netjes gesteld zijn, niet te strak. Dat kan ook zeker schade opleveren aan de motor en zorgen dat hij niet lekker loopt!
Leuke weblog! Toch ben ik niet zon voorstander van de purschuim oplossing
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 120
20-10-2011 15:35 #107048
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Hoi Kit,
En van mij een ervaringsdingetje om rekening mee te houden.
Bij mijn Amazon was de fut van de B20 er aardig uit en de kleppen waren ook aardig uitgesteld. Nieuwe kop erop gezet en vervolgens werd de olie er langs alle keerringen etc. uitgeperst. Het onderblok bleek in mijn geval ook aardig versleten (veel lekkage via de zuigerveren en hierdoor dus een hoge druk in het carter.
Een verse kop heeft alleen maar zin als de oude kop echt versleten is en het onderblok ook nog in goede staat is.
De dure oplossing is een complete revisie, goedkoper is een gebruikte motor op de kop tikken (maar ja, wat is daar de staat van....), nagenoeg even goedkoop is het (laten) monteren van een revisiekop en heel goedkoop is kleppen (laten) stellen.
Zorg er dus voor dat je eerst wat zicht krijgt over de verder toestand van de diverse motordelen voordat je redleijke investeringen gaat doen.
groeten,
Robert
En van mij een ervaringsdingetje om rekening mee te houden.
Bij mijn Amazon was de fut van de B20 er aardig uit en de kleppen waren ook aardig uitgesteld. Nieuwe kop erop gezet en vervolgens werd de olie er langs alle keerringen etc. uitgeperst. Het onderblok bleek in mijn geval ook aardig versleten (veel lekkage via de zuigerveren en hierdoor dus een hoge druk in het carter.
Een verse kop heeft alleen maar zin als de oude kop echt versleten is en het onderblok ook nog in goede staat is.
De dure oplossing is een complete revisie, goedkoper is een gebruikte motor op de kop tikken (maar ja, wat is daar de staat van....), nagenoeg even goedkoop is het (laten) monteren van een revisiekop en heel goedkoop is kleppen (laten) stellen.
Zorg er dus voor dat je eerst wat zicht krijgt over de verder toestand van de diverse motordelen voordat je redleijke investeringen gaat doen.
groeten,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- kit kattenberg
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-10-2011 15:54 #107049
door kit kattenberg
Volvo 142S
Beantwoord door kit kattenberg in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Beste Robert,
Dank voor je reactie. De kleppen zijn onlangs bij het vervangen van de distributietandwielen gesteld, niet door een erkende garage maar wellicht dat hier nog ruimte is op te schroeven. Maar eigenlijk denk ik dat het hier ook redelijk klaar mee is.
En nu komt voor mij de hamvraag naar voren; hoe kom je er achter hoe de rest van het blok is
? Is dit op een gemakkelijke manier zelf te testen?
Ciao Kit
Dank voor je reactie. De kleppen zijn onlangs bij het vervangen van de distributietandwielen gesteld, niet door een erkende garage maar wellicht dat hier nog ruimte is op te schroeven. Maar eigenlijk denk ik dat het hier ook redelijk klaar mee is.
En nu komt voor mij de hamvraag naar voren; hoe kom je er achter hoe de rest van het blok is

Ciao Kit
Volvo 142S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stam
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 35
20-10-2011 16:01 #107051
door Stam
Beantwoord door Stam in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Compressie testen, dan wel met goed gestelde kleppen. Verbruikt het blok veel olie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- kit kattenberg
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-10-2011 16:04 #107052
door kit kattenberg
Volvo 142S
Beantwoord door kit kattenberg in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Hi Boele,
Dank voor je reactie, mooie Volvo heb je trouwens! Geimporteerd uit de US?
Hierbij kort antwoord op jouw punten;
1: De motor loopt stationair redelijk hoog, dus ik denk dat het hier niet zo aan ligt. Heb ook wel eens gehad dat het ampere lampje er bij gaat branden dus lage oliedruk is dan wel het geval geweest. Wat betreft de lagers; dit zou kunnen, heb hier verder geen ervaring mee. zou ik uit moeten zoeken.
2: De staat van de nokkenas weet ik niet, het blok heeft nu 257 d/km gelopen. Dus het zou kunnen zijn dat de er nu een versleten nokkenas in zit. Het tikken is geleidelijk gekomen, maar ik zou het moeten uitzoeken. Weet je wellicht hoe je dit het beste kan meten/doen?
3: Naalden vervangen zal een keer gebeuren, heeft wat mij betreft ook geen prioriteit. Wat je zegt, rijden op LPG is goedkoper.
4: Dit punt verbaasd mij, een man op Texel die veel ervaring had met de B18 & B20 motoren vertelde mij dat het toch zou liggen aan dekop. Ik ben hier de expert niet, maar tegenstrijdig is het wel. De auto rookt niet of nauwelijks, ook bij het loslaten van het gas bij hoge toeren.
Ciao Kit
Dank voor je reactie, mooie Volvo heb je trouwens! Geimporteerd uit de US?
Hierbij kort antwoord op jouw punten;
1: De motor loopt stationair redelijk hoog, dus ik denk dat het hier niet zo aan ligt. Heb ook wel eens gehad dat het ampere lampje er bij gaat branden dus lage oliedruk is dan wel het geval geweest. Wat betreft de lagers; dit zou kunnen, heb hier verder geen ervaring mee. zou ik uit moeten zoeken.
2: De staat van de nokkenas weet ik niet, het blok heeft nu 257 d/km gelopen. Dus het zou kunnen zijn dat de er nu een versleten nokkenas in zit. Het tikken is geleidelijk gekomen, maar ik zou het moeten uitzoeken. Weet je wellicht hoe je dit het beste kan meten/doen?
3: Naalden vervangen zal een keer gebeuren, heeft wat mij betreft ook geen prioriteit. Wat je zegt, rijden op LPG is goedkoper.
4: Dit punt verbaasd mij, een man op Texel die veel ervaring had met de B18 & B20 motoren vertelde mij dat het toch zou liggen aan dekop. Ik ben hier de expert niet, maar tegenstrijdig is het wel. De auto rookt niet of nauwelijks, ook bij het loslaten van het gas bij hoge toeren.
Ciao Kit
Volvo 142S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- kit kattenberg
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
20-10-2011 16:06 #107053
door kit kattenberg
Volvo 142S
Beantwoord door kit kattenberg in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Het blok verbruikt ongeveer 1l Olie op 2000/2500 km
" Stam" schreef:
Compressie testen, dan wel met goed gestelde kleppen. Verbruikt het blok veel olie?
Volvo 142S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
20-10-2011 17:28 #107054
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Beste Kit,
De kilometerstand zegt niets. Laatst een artikel gelezen waar iemand beweerde met 4000km een nokkenas rond gedraaid te hebben met gebruik van de verkeerde olie.
Hoe ik het gemeten heb:
Je haalt de kleppendeksel eraf, en meet dan met een schuifmaat de standaard hoogte versus de ingedrukte hoogte van de klepveer. Je kan dan uiteraard niet meten of de as in zn geheel versleten is, maar vaak (ook in mijn geval) is het maar 1 nok die weggesleten is door een beschadigde nokvolger.
Wat dhr Stam al zegt:
Checkup:
- Klepspeling (bij koude motor) .45mm
- Compressie meten
Voor wat betreft de oliedruk: Daar gaat iets niet goed!
Ik denk dat je (goedkoper) naar een ander blok kan zoeken. Het liefst in een rijdende sloper. Waarbij je dus geluid en vermogen kunt testen. Buitenkant zegt niets, een likje verf doet wonderen.
Mocht je alleen de kop willen wisselen, ik heb een B18B kop die 20000km geleden gereviseerd is. Hij zit nu nog op onze Combi. Daar komt binnenkort een 2liter blok in.
De kilometerstand zegt niets. Laatst een artikel gelezen waar iemand beweerde met 4000km een nokkenas rond gedraaid te hebben met gebruik van de verkeerde olie.
Hoe ik het gemeten heb:
Je haalt de kleppendeksel eraf, en meet dan met een schuifmaat de standaard hoogte versus de ingedrukte hoogte van de klepveer. Je kan dan uiteraard niet meten of de as in zn geheel versleten is, maar vaak (ook in mijn geval) is het maar 1 nok die weggesleten is door een beschadigde nokvolger.
Wat dhr Stam al zegt:
Checkup:
- Klepspeling (bij koude motor) .45mm
- Compressie meten
Voor wat betreft de oliedruk: Daar gaat iets niet goed!
Ik denk dat je (goedkoper) naar een ander blok kan zoeken. Het liefst in een rijdende sloper. Waarbij je dus geluid en vermogen kunt testen. Buitenkant zegt niets, een likje verf doet wonderen.
Mocht je alleen de kop willen wisselen, ik heb een B18B kop die 20000km geleden gereviseerd is. Hij zit nu nog op onze Combi. Daar komt binnenkort een 2liter blok in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
20-10-2011 22:56 #107058
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Compressie B18B / vervanging cilinderkop?
Oliezender vervangen kan het probleem van het brandende olielampje bij stationair lopende motor soms oplossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.