Timing.

• Bart Lasscher
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2011 20:59 #105809 door Bart Lasscher
Timing. is gemaakt door Bart Lasscher
Vraag mijn PV 544 1962 B20 motor met 123 ontsteking en Stromberg carburateur springt niet lekker aan, timing 10 gr en 14 gr geprobeerd zonder vacuüm slang hij ontsteekt wel wel maar slaat als het ware terug twee keer en stopt dan.
Kleppen gesteld volgens handboek in uit 0.40 0.45.
Compressie gemeten koud 1 cil. 14 atm. twee middelste cil.12 atm 4 de cil. 14 atm.
Wie geeft raad.
Groet Bart Lasscher

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2011 21:53 #105810 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Timing.
Niks mis met die compressie waarden, het matig starten komt door iets anders.
Het kan aan je bobine liggen, zeker als hij wat ouder is genereert hij een mindere vonk, toen ik een nieuwe had gemonteerd was het probleem over
Overigens als je dezelfde 123 hebt als ik, dan zijn er meerdere vermogenscurves die je in kunt stellen.
Mijn P1800E loopt fantastisch op die 123.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-08-2011 22:26 #105812 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Timing.
Is dit probleem ontstaan na het plaatsen van de 123, of was het al een probleem met originele ontsteking? (of heb je hem zo gekocht). Choke en alles is goed afgesteld?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-09-2011 23:03 #105849 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Timing.
Hallo Bart,

Ontsteking (123) is altijd goed. Check wel de bougies, maar het is uitermate onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.
Klepspeling oke? (ook onwaarschijnlijk) Compressie al gecontroleerd en oké bevonden.
Blijft over: mengsel.
Ik heb een soortgelijke situatie een keer beleefd. Benzine-aanbod bleek goed. Het bleek letterlijk een vuiltje in de carburateur te zijn.
Goedkoop, om te beginnen, is om de slang van pomp naar carburateur bij de pomp los te maken en er wat perslucht op te zetten.
Dat kan ook met zo'n busje die ze bij computerzaken verkopen om het digitale interieur te reinigen. (formaat gelijk aan haarlak voor de dames)
Heb je een compressor dan is het nog simpeler. Check uiteraard de Stromberg-membraan. Daar zal de oorzaak ook wel niet liggen want bij een scheur start de motor normaal, maar trekt niet meer.
Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Bart Lasscher
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-09-2011 15:05 #105855 door Bart Lasscher
Beantwoord door Bart Lasscher in topic Timing.
Heren,

Dank voor jullie reacties zal ze allemaal meenemen deze week weer erg druk maar volgende week ga ik weer verder mee.

Groet Bart.

P.S gisteren nog even zo maar gestart (even mijn zwager de wagen laten zien) en direct lopen had wel de accu (nieuw) de hele week aan de lading gehad dus volle spanning denk toch meer aan een nieuwe bobine, stand keuze schakelaar 123 ontsteking staat op 4.

• Bart Lasscher
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-09-2011 22:11 #106274 door Bart Lasscher
Hallo allemaal,
Probleem is opgelost het was de carburateur schoongemaakt afgesteld en raad eens wat starten en lopen en perfect dank aan iedereen voor zij inbreng.
Bart

• Bart Lasscher
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-10-2011 21:02 #106456 door Bart Lasscher
Hallo allemaal,
Ook ik dacht het voor elkaar te hebben echter het probleem diende zich weer aan slecht aanpakken heb echter nu het werkelijke euvel gevonden het spannings verlies over het contact slot was der mate groot dat ik praktisch geen vonk over hield aan de secondaire kant (hoogspanning) van de bobine.
Met een nieuwe startschakelaar gemonteerd naast het contactslot en hier mee het startrelais bediend (wel afgezekerd)slaat hij echt met een druk op de schakelaar aan.
Blijft voor mij nog een vraag over welke voorontsteking hanteer ik (B20 motor) op het internet vind ik Engelse sites met 21 tot 23 gr. in diverse NL lektuur 15 gr. wat is verstandig zelf heb ik het idee van 15 grd. maar twijfel.

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-10-2011 22:25 #106462 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Timing.
Ontsteking van een B20, ik neem aan een B20A met één stromberg carburateur, moet op 21-23 graden voor BDP staan bij 1500 toeren en de vacuumslang los.

Groeten

Bart Dirven

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD