onsteking b30

  • Tai Taiajam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2011 12:14 #105696 door Tai Taiajam (GAST)
onsteking b30 is gemaakt door Tai Taiajam (GAST)
Hoi iedereen,

Sindskort heb ik een volvo 164 op LPG die ik helemaal wil opknappen tot originele staat.
er zijn heel wat mankementen :( . Het eerste wat ik wil aanpakken is dat de motor beter loopt, aangezien ik de motor erg traag vind voor een 3.0 liter motor.

ik wilde ontsteking controleren omdat ik backfires heb en ik vermoed ook dat de motor pingelt.
ook is er weinig verschil (het is er wel) als ik 1 van de achterste 3 cilinders de bougiedoppen er af haal.
als ik dat bij 1 van de voorste 3 doe merk je duidelijk verschil.
Als ik alles van de ontsteking in orde heb ga ik de LPG aanvoer controleren.

Het ontstekings systeem is een bijelkaar gebeund zooitje. De vorige eigenaar zei dat iemand er een transistor systeem bij heeft gemaakt zodat de contact punten niet inbranden. Het kastje naast de bobine wordt ook niet gebruikt.
1 van de vaccumslangen van de verdelerkap/ontsteking is afgedicht.
De verkoper zei dat hij het blok had gereviseerd, maar dat geloof ik niet echt. (geen bonnen aanwezig)

- als eerst ben ik op zoek naar de ontstekings volgorde van e b30 motor???
- hoeveel graden voorontsteking moet er zijn bij stationair toerental?
- waarom zitten er 2 vaccum slangen op de onsteking. en waar moet de 2e naar toe (ook inlaatspruitstuk?)
- wat moet de electrode afstand zijn tussen de bougies?
- wat moet de afstand zijn tussen de contactpuntjes?

alvast bedankt voor de antwoorden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-08-2011 19:27 #105707 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic onsteking b30
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb dezelfde problemen gehad met mijn B30.
Kijk eerst eens naar de speling van de rotor in je stroomverdeler.
Als je in de buurt van de noordkop woont kan ik je waarschijnlijk wel op de goede wg helpen.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-08-2011 19:30 #105708 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic onsteking b30
voor persoonlijk contact 0640017691( heb net een 164 1968 volledig gerest).
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wim Vlasblom (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2011 16:28 #105729 door Wim Vlasblom (GAST)
Beantwoord door Wim Vlasblom (GAST) in topic onsteking b30
Wat betreft de 2 slangen.
1 is vacuumvervroeging
2 is vacuum verlating
Hoeveel heeft het blok gelopen?
Compressie al eens gemeten?

groeten van Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tai Taiajam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-08-2011 17:52 #105750 door Tai Taiajam (GAST)
Beantwoord door Tai Taiajam (GAST) in topic onsteking b30
bedankt voor de reacties !

ik kom uit arnhem.

zondag ga ik even het een en het ander na lopen in een garage.
dan ga ik een compressie test doen.
blok heeft 6 ton gedraaid. volgens de vorige eigenaar heeft hij het blok gereviseerd bij slubo.
gezien de staat van de auto en de aandacht die er aan besteed is betwijfel ik of de motor gereviseerd is.

de speling op de rotor tzal ik zondag controleren.
kan iemand me vertellen hoeveel vooronsteking de motor moet hebben op lpg?
ik heb me laten vertellen dat de gap bij de bougies 0,5 tot 0,6 moet zijn.... kan iemand dat bevestigen?

op benzine kan ik niet starten aangezien het relais raar doet, en de tank kurkdroog is... dus ik wil het meteen afstellen op lpg..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-08-2011 19:03 #105751 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic onsteking b30
Hallo Tai
Bougie gewoon op 0.7 houden.
Wat heel belangrijk is, is de contactpunt afstand van .25mm.
Misschien kun je me eens bellen, dat praat makkelijker.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-08-2011 11:11 #105755 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic onsteking b30
P.S.
voorontsteking 10 graden VBDP met losgenomen vacuumslangen en 700 omw/min.
Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-08-2011 12:23 #105757 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic onsteking b30
Beste Tai, dat is toevallig ik zit ook in Arnhem, mijn Stichting heeft een hal in het haven gebied, kijk maar een s op www.sbkarnhem.nl Momenteel ben ik een 164 aan het opbouwen en heb er twee gesloopt.
Recent heb ik als werkpaard voor de Stichting een 164E gekocht, deze staat ook op - 10 graden en loopt prima.

Uit ervaring weet ik dat de B30 gevoelig is voor pingelen, zeker als hij op LPG loopt, ik heb een B30 met 3 Strombergs gehad en wat kan helpen is om de bougies aan te passen en iets wijder te maken. Deze dieselde vaak na na een lange rit
Overigens heb ik bij de 164E geen probleem met backfire of pingelen.

Als je wat hulp wilt of controle van de afstelling, ik heb alle benodigde apparatuur

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tai Taiajam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2011 00:01 #105773 door Tai Taiajam (GAST)
Beantwoord door Tai Taiajam (GAST) in topic onsteking b30
vandaag in de garage geweest en alle bruggen waren bezet, en de tijd was beperkt.

alle wielen gebalanceerd, rv wiel lager aangedraait (had te veel speling) en rotor bekeken.. die heeft wel wat speling (roterend)

de verdelerkap was wel versleten.... deze heb ik even opgeschuurd van binnen en dit heb ik ook gedaan bij de rotor. toen ik de kap terug wilde doen verdraaide de gehele onsteking... :| ... bij toeval stond deze dus nu beter... de auto start ook beter. Na wat draaien aan de verdamper schroef en de carburateurs het stationair wat lager gemaakt.

de auto trekt veel beter op! geen backfires meer.
de motor wordt ook niet meer zo heet.
maar het kan naar mijn mening nog beter.

aan compressie meten ben ik nog niet gekomen. als ik morgen de tijd vind zal ik even bellen..
en de klassiekerclub in arnhem is ook wel interresant!


waar staat het merkteken van de onsteking? is dat op de kap van de distributie? of moet ik op het vliegwiel kunnen kijken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD