b18 (weer) vast

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-08-2011 19:58 #105587 door Foppe Talman
b18 (weer) vast is gemaakt door Foppe Talman
beste forum gebruikers,

Van de p1800s had ik een tijdje geleden het blok los gekregen, nu wilde hij niet starten vanwege compressie verlies op zuiger 3 en 4... dus de kop er af gehaald vanmiddag en wat schetst mijn verbazing, het onderblok zit weer vast!
Het lijkt nu wel vaster te zitten dan eerst.... wordt het tijd om het onderblok er ook maar uit te halen? of zijn er nog mensen die mij een heel handige tip kunnen geven hem toch nog rond te laten draaien, wd40 op de zuigers en een subtiel tikje op de zuigers is al gedaan.... ook natuurlijk aan de krukas gedraaid maar ik ben bang de moet van de poelie stuk te draaien...
overigens wil hij met zeer kleine stapjes op de start motor wel wat bewegen... het is dus blijkbaar niet zo dat ik zo stom ben geweest iets in het blok te laten vallen waardoor hij geblokkeerd wordt...

alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-08-2011 20:48 #105599 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic b18 (weer) vast
Met diesel kun je ook heel veel los krijgen als je het een nacht laat intrekken. Is natuurlijk te proberen.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 10:30 #105637 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic b18 (weer) vast
Het is natuurlijk vreemd dat het blok weer vast zit (heel goede passing van de zuigers in de cylinders in combinatie met een beetje vliegroest? Anders zou ik toch het blok nakijken). Wat je kunt proberen is (na het inweken) via het vliegwiel: startmotor eruit en dan tandje voor tandje hevelen (eventueel in twee richtingen), hier heb je het grootste draaimoment (deze methode heeft bij een grote V8 motor gewerkt die echt vast zat). Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 12:04 #105639 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic b18 (weer) vast
als de motor op deze wijze niet direct loskomt heeft men de neiging om
de druk op de tand vh vliegwiel steeds maar op te drijven, waardoor
die kan afbreken. Een alternatief is, zoals in onderstaande foto afgebeeld,
een constructie met hendel te maken die de druk verdeelt over de 6 of 8
bevestigingsbouten van drukgroep van koppeling. Uiteraard kan dit enkel
op uitgebouwde motor. Ook ik ben dus een poging aan het ondernemen om vast
zittende B18 los te krijgen.

Verdere vragen hierbij:

hoe lang moet kruipolie inwerken vooraleer kans op succes
bestaat?: 2 dagen/weken/maanden/jaren.
En bij loskomen, wat is de kans dat motor omwille van roest enz. aan revisie
toe is, of nog te redden is?
Zijn er, behalve de zuigers en cylinders, nog andere zaken waardoor motor
vast komt (aangenomen wordt dat motor voorheen OK was).

Bijlage motorlosmaken01.jpg niet gevonden

Bijlagen:

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 12:51 #105642 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic b18 (weer) vast
Ik weet niet zeker wat je met 'de moet van de poelie' bedoeld, maar ik neem aan de combinatie spie-baan/pieletje op poelie. In dat geval zou je ook kunnen proberen de poelie los te nemen, de bout terug te zetten en deze met een ratel/sleutel (al dan niet verlengd) rechtsom vast te draaien. Je kunt dan zonder al teveel problemen veel kracht op de krukas krijgen. Mocht de motor in de auto zitten is het wellicht handig om de radiateur even te verwijderen.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 14:09 #105643 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic b18 (weer) vast
- Ik neem aan dat het een typfout was en dat er stond 'de moer van de poelie', dat klinkt al wat aannemelijker.
- De oplossing met een ijzeren staaf aan het vliegwiel lijkt mij een goede methode! Weinig kans op schade.
- Voor m'n gevoel heeft inweken met kruipolie (zelf groot WD-40 fan) langer dan een (paar) dag(en) geen zin. Ik geloof meer in om de paar uur even wat WD40 erbij spuiten. Dan spuit je de losgeweekte troep wat aan de kant en spuit je er wat nieuwe vloeistof bij.
- De enige manier om het blok echt goed vast te krijgen lijkt mij door zuigers die aan de zuigerwanden blijven plakken. Een nokkenas die zo vast zit kan ik me niet voorstellen, net als distributietandwielen die niet meer willen draaien etc: erg onwaarschijnlijk.

- Je loopt de kans dat een met veel moeite losgemaakte motor toch wat beschadigingen heeft opgelopen.. Als de cilinders inderdaad vastgeroest zaten kan ik me voorstellen dat er stukjes roest langs de cilinderwand schrapen, en daarmee de wand beschadigen. Ik zou als het blok weer draait in ieder geval de compressie meten. Als die OK is kun je 't blok met nieuwe pakkingen nog prima gebruiken, lijkt me.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2011 18:12 #105650 door Rudi
De "vliegwieltandjesmethode" is natuurlijk vooral gedacht voor een ingebouwde motor en met gevoel (daarom ook tandje voor tandje en in twee richtingen als het moeizaam gaat). Het genoemde V8-blok heeft vantevoren nogal wat diesel ter inweking gekregen en loopt nog steeds goed. Bij meer dan iets vliegroest zal een losgemaakt blok waarschijnlijk niet lang goed blijven door de roest die tussen de zuigers en de cylinderwand blijft hangen (als de mogelijk er is door de bougiegaten de cylinderwand bekijken, gaat natuurlijk het beste met een endoscoop). Uiteenhalen is natuurlijk de beste manier omdat de zuigerveren waarschijnlijk ook vast zitten. Succes, Rudi

• Foppe Talman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-08-2011 21:29 #105656 door Foppe Talman
Beantwoord door Foppe Talman in topic b18 (weer) vast
HIJ IS WEER LOS!!!

na flink inweken wd40, peut bij de olie, en met wat meer geweld op de zuigers geslagen kwam hij steeds wat verder....
nu moet ik hem nog aan de gang krijgen af en toe geeft het wat plofjes (na een nieuwe ontsteking geplaatst te hebben) maar meer wil hij nog niet.... de kop lijkt nog in orde dus ik denk dat ik het in de dubbele su's moet zoeken... ze werken wel, ik controleer dat altijd door met een stofzuiger even in de inlaat te zuigen en dan komt er een mooie lading benzine uit.. maar de su's zijn voor mij verder nog een beetje een raadsel, de andere auto's hebben een enkele strombergh of inspuiting... iemand tip's?

overigens denk ik dat hij weer vast zat doordat ik de vorige keer iets te gulzig geweest ben met benzine in de carb's te gieten en dan de wagen in z'n eentje in de garage te laten staan... en met deze zomer gaat de roest iets snellen dan normaal denk ik.... dus inderdaad wat vliegroest in de cilinders...

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-08-2011 17:46 #105667 door Rudi
Met de stofzuiger een mooie lading benzine opzuigen zal wel een spannend gevoel geven of de vonken in de stofzuigermotor de boel laten ontploffen...
mbt de plofjes: vooral eerst de ontsteking geheel controleren, daarna de carburateurs afstellen mbv het handboek (of beter iemand die het kan).
Een auto kan trouwens het beste warmgereden weggezet worden (bij erg lange stilstand eventueel de motor zo nu en dan iets draaien zonder te starten of benzine, met een sleutel op de poelie is genoeg).
Succes, Rudi

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-08-2011 12:05 #105693 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic b18 (weer) vast
Als de ontsteking op tijd staat én werkt kun je proberen een beetje remmenreiniger in de inlaat te spuiten en dan moet hij het gewoon even doen......dán weet je dat je het in de carburateur(s) moet zoeken.
Compressie ok?

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD