Geen spanning meer ?
- Albert Smallegange (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 17:26 #105477
door Albert Smallegange (GAST)
Geen spanning meer ? is gemaakt door Albert Smallegange (GAST)
Heb gisteren mijn gereviseerde blok ( zonder bogie`s ) even rond laten draaien om de olie goed rond te pompen.
Heb dit gedaan door schroevendraaier tegen de startmotor te houden, na circa 1 min kwam er rook uit de verdeelkap en was het draadje van de contact puntjes doorgebrand.
Vandaag nieuwe contact punten gemonteerd maar heb nu nergens spanning meer, op de dikke draden vanaf de startmotor naar het dashboard staat wel spanning maar onder het dashboard of bij de zekeringen niets meer.
Wat heb ik gesloopt ???
Heb dit gedaan door schroevendraaier tegen de startmotor te houden, na circa 1 min kwam er rook uit de verdeelkap en was het draadje van de contact puntjes doorgebrand.
Vandaag nieuwe contact punten gemonteerd maar heb nu nergens spanning meer, op de dikke draden vanaf de startmotor naar het dashboard staat wel spanning maar onder het dashboard of bij de zekeringen niets meer.
Wat heb ik gesloopt ???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 18:48 #105479
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Geen spanning meer ?
Massa kabel niet aangesloten aan carrosserie?De motor zoekt dan overal massa.Ik ben eens bij iemand geweest wiens amazon motor massa probeerde te trekken via de draad van de temp meter .Een dure grap! Welk type volvo heb je?
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 23:54 #105491
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Geen spanning meer ?
In de eerste plaats wil ik er graag op wijzen dat een gereviseerd blok een minuut ronddraaien op een startmotor geen goed idee is. Al helemaal niet als de revisie langer geleden is.
Als ik een motor reviseer dan gaat er bij de montage speciale olie in die lekker "sticky" is. Na het eerste starten is het dan belangrijk dat je gelijk naar ongeveer 2000 rpm gaat om een goede druk op te bouwen zodat de olie echt overal komt. Bij onze (oude) b18/b20 motoren is dit wenselijk, maar bij een moderne motor met bovenliggende nokkenas(sen) essentieel.
Als de gasklep(pen) dan nog iets open staat zuigt de motor benzine aan die niet ontsteekt en de oliefilm op de cylinderwand doet weglopen. Allemaal slechte zaken dus.
Wat betreft de spanning: het ziet naar een serieuze kortsluiting uit. Kan je zeggen wat je bedoelt met "nergens meer spanning". Wil dat zeggen dat verlichting etc. het ook niet meer doet? Check aub in ieder geval de laadtoestand van de accu. Wat voor bobine? origineel (met "doucheslang") of conversie? Is er zichtbare smeltschade aan bedrading?
Groet,
Teun
Als ik een motor reviseer dan gaat er bij de montage speciale olie in die lekker "sticky" is. Na het eerste starten is het dan belangrijk dat je gelijk naar ongeveer 2000 rpm gaat om een goede druk op te bouwen zodat de olie echt overal komt. Bij onze (oude) b18/b20 motoren is dit wenselijk, maar bij een moderne motor met bovenliggende nokkenas(sen) essentieel.
Als de gasklep(pen) dan nog iets open staat zuigt de motor benzine aan die niet ontsteekt en de oliefilm op de cylinderwand doet weglopen. Allemaal slechte zaken dus.
Wat betreft de spanning: het ziet naar een serieuze kortsluiting uit. Kan je zeggen wat je bedoelt met "nergens meer spanning". Wil dat zeggen dat verlichting etc. het ook niet meer doet? Check aub in ieder geval de laadtoestand van de accu. Wat voor bobine? origineel (met "doucheslang") of conversie? Is er zichtbare smeltschade aan bedrading?
Groet,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
19-08-2011 10:45 #105497
door Lars Rengersen
Ik dacht juist dat het ook beter is om het blok eerst even "koud" rond te laten gaan zodat de olie overal komt en dan past te starten. Ik begrijp dat de oliedruk van een lopende motor hoger is dan alleen op de startmotor, maar dan wordt het blok ook meteen warm.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geen spanning meer ?
Wat is de gedachtengang achter dit advies? En wat zou je dan wel adviseren?"T. van Popta" schreef:
In de eerste plaats wil ik er graag op wijzen dat een gereviseerd blok een minuut ronddraaien op een startmotor geen goed idee is. Al helemaal niet als de revisie langer geleden is.
Ik dacht juist dat het ook beter is om het blok eerst even "koud" rond te laten gaan zodat de olie overal komt en dan past te starten. Ik begrijp dat de oliedruk van een lopende motor hoger is dan alleen op de startmotor, maar dan wordt het blok ook meteen warm.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-08-2011 11:55 #105503
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Geen spanning meer ?
Bij gereviseerd of erg lange tijd gestaan doe ik het volgende: Ik sluit de brandstoftoevoer af en drijf de oliepomp direct aan via een speciale stang en boormachine door de opening waar normaal de verdeler zit. Op deze manier breng ik het blok eerst compleet op oliedruk waardoor alles olie krijgt, daarna kort starten zonder brandstof zodat alles zich mooi verdeeld. Daarna kan men zonder bedenkingen starten. Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-08-2011 12:47 #105506
Beantwoord door Albert Smallegange (GAST) in topic Geen spanning meer ?
Verhaaltje olie is mij duidelijk, het gaat mij om wat er is gebeurt toen ik de motor 1 min rond liet draaien.
Kreeg rook uit de verdeel kap, de draad van de contactpunten was doorgebrand.
Heb de volgende dag contactpunten vernieuwt en had toen nergens spanning meer????
Heb spanning op de startmotor en vandaar gaat een dikke zwarte draad naar het contact slot lijkt me, maar heb daar geen spanning meer.
Heb een bobine met ( Tuinslang ) naar contactslot.
Kreeg rook uit de verdeel kap, de draad van de contactpunten was doorgebrand.
Heb de volgende dag contactpunten vernieuwt en had toen nergens spanning meer????
Heb spanning op de startmotor en vandaar gaat een dikke zwarte draad naar het contact slot lijkt me, maar heb daar geen spanning meer.
Heb een bobine met ( Tuinslang ) naar contactslot.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-08-2011 00:01 #105521
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Geen spanning meer ?
Op de startmotor zitten op dezelfde aansluiting : 1 hele dikke rode draad naar de accu en 2 !!! dikke zwarte draden.De ene gaat naar de dynamo/spanningsregelaar en de andere naar het contactslot.Zit die laatste er wel op?
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-08-2011 12:40 #105531
Beantwoord door Albert Smallegange (GAST) in topic Geen spanning meer ?
Bedankt voor de reactie`s maar ik ben er uit.
Oogje was gebroken/gescheurd dus de kabel hing soms wel en soms niet tegen het boutje op het contact slot en maakte zodoende geen contact meer.
Oogje was gebroken/gescheurd dus de kabel hing soms wel en soms niet tegen het boutje op het contact slot en maakte zodoende geen contact meer.