b18a blijft bokkig rijden op benzine
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-08-2011 13:05 #105423
door Jeroen Visser (GAST)
b18a blijft bokkig rijden op benzine is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Na een hoop gesleutel en het van twee b18 blokken eentje maken loopt de ama weer. Op lpg ok, moet nog wel gesteld worden nu op gevoel (of het gebrek daaraan) gedaan. Maar op benzine wil hij niet lekker rijden.
Als volgt: bij een constante snelheid bokt hij, ook bij lage toeren. Maar als het toerental wat hoger is en geef dan gas lijkt het alsof er geen probleem is totdat je weer constant rijdt.
Carb. is van het nieuwe type Weber vervanger voor de zenith, 123ign, luchtfilter vernieuwd, nagenoeg nieuwe bougies (2000km's) nieuwe benzine en de oude er zoveel mogelijk uitgehaald.
Iemand een idee??
Als volgt: bij een constante snelheid bokt hij, ook bij lage toeren. Maar als het toerental wat hoger is en geef dan gas lijkt het alsof er geen probleem is totdat je weer constant rijdt.
Carb. is van het nieuwe type Weber vervanger voor de zenith, 123ign, luchtfilter vernieuwd, nagenoeg nieuwe bougies (2000km's) nieuwe benzine en de oude er zoveel mogelijk uitgehaald.
Iemand een idee??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2011 13:21 #105425
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic b18a blijft bokkig rijden op benzine
Als hij op LPG prima rijdt zullen bougies/kabels/ontsteking(tijdstip) wel in orde zijn. Luchtfilter is nieuw..
Dan blijft over het circuit van benzinetank t/m carburateur, inclusief pomp en evt. brandstoffilter..
Meest waarschijnlijk lijkt mij een verkeerd mengsel.
Simpele check:
Hoe zien de bougies eruit na een tijdje op benzine rijden?
Zwart --> mengsel te rijk
Wit --> mengsel te arm
'Koffiebruin' --> mengsel prima: iets anders aan de hand..
Dan blijft over het circuit van benzinetank t/m carburateur, inclusief pomp en evt. brandstoffilter..
Meest waarschijnlijk lijkt mij een verkeerd mengsel.
Simpele check:
Hoe zien de bougies eruit na een tijdje op benzine rijden?
Zwart --> mengsel te rijk
Wit --> mengsel te arm
'Koffiebruin' --> mengsel prima: iets anders aan de hand..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-08-2011 13:24 #105426
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic b18a blijft bokkig rijden op benzine
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken hoe de bougies eruit zien na een tijdje op benzine te rijden. Moet ik hierbij denken aan honderden kilometers of kan het minder af?
-edit: er zit een benzinefiltertje (gewoon zo'n simpel wit dingetje, deze is ook vernieuwd) tussen de afsluiter en de carb. is dit de enige of zijn er nog meer filters??
-edit: er zit een benzinefiltertje (gewoon zo'n simpel wit dingetje, deze is ook vernieuwd) tussen de afsluiter en de carb. is dit de enige of zijn er nog meer filters??
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-08-2011 14:35 #105431
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic b18a blijft bokkig rijden op benzine
Da's dan de enige (standaard zit er geen enkel brandstoffilter op)
Hoe ver je moet rijden is een beetje lastig inschatten.. je kunt je voorstellen dat wanneer je met perfect schone bougies begint, en het mengsel staat veel te rijk, dan zul je waarschijnlijk na 20 km of eerder al pikzwarte bougies hebben. Als ze al helemaal zwart zijn en je zet het mengsel dan ineens veel te arm, zal 't wat langer duren voor de bougies 'schoongebrand' zijn en wit beginnen te kleuren.
Ik heb een tijdje geprobeerd het mengsel goed te krijgen door de auto een tijdje als woon-werk auto te gebruiken en na elke werkdag even de bougies eruit te draaien. Werk is zo'n 25 km dus om de 50km checkte ik de bougies. Dat ging heel aardig!
Hoe ver je moet rijden is een beetje lastig inschatten.. je kunt je voorstellen dat wanneer je met perfect schone bougies begint, en het mengsel staat veel te rijk, dan zul je waarschijnlijk na 20 km of eerder al pikzwarte bougies hebben. Als ze al helemaal zwart zijn en je zet het mengsel dan ineens veel te arm, zal 't wat langer duren voor de bougies 'schoongebrand' zijn en wit beginnen te kleuren.
Ik heb een tijdje geprobeerd het mengsel goed te krijgen door de auto een tijdje als woon-werk auto te gebruiken en na elke werkdag even de bougies eruit te draaien. Werk is zo'n 25 km dus om de 50km checkte ik de bougies. Dat ging heel aardig!
16-08-2011 23:01 #105436
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic b18a blijft bokkig rijden op benzine
Hoe oud is je carburateur naald en hangt die in de LPG stroom ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2011 08:26 #105441
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic b18a blijft bokkig rijden op benzine
Het is een nieuwe carb een weber (valstroom) welke in de plaats kwam voor de zenith. Ik dacht dat deze geen naald heeft.
ps niet zo'n outlaw oid helaas
ps niet zo'n outlaw oid helaas
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2011 12:39 #105443
Zo vanmorgen weer even aan de stoei geweest met de b18. Om dingen uit te sluiten heb ik allereerst de lpg-aansluiting losgekoppeld om te zien of misschien een afsluiter van de lpg lekte en hierdoor lpg bij het benzine mengsel kon komen. Dit was niet het geval en het bokken bleef. Vervolgens alles nog eens nagelopen, bougies bekeken (deze waren wittig dus het geheel iets rijker gezet) klepspeling, ontstekingstijdstip. Resultaat nul.
Wel een kleine backfire op lpg gehad tijdens het optrekken overigens.
Om valse lucht uit te sluiten even met een bus remmenreiniger gaan spuiten over de carb en spruitstuk en jawel, motortje gaat sneller lopen als ik op de plek spuit waar het spruitstuk op het blok zit. Maar alle bouten zitten goed vast dus denk nu dat mijn spruitstuk kromming is.
Zou valse lucht mijn problemen (en de backfire) kunnen verklaren? En klopt het dan dat het euvel bij een laag toerental sterker is dan bij een hoger toerental. Vooral met langzaam rijden in bv de derde versnelling en dan gasgeven wordt je best wel door mekaar geschud.
En zo ja wat nu? Nieuwe kopen of is het mogelijk het spruitstuk te laten vlakken?
Ben benieuwd.....
Wel een kleine backfire op lpg gehad tijdens het optrekken overigens.
Om valse lucht uit te sluiten even met een bus remmenreiniger gaan spuiten over de carb en spruitstuk en jawel, motortje gaat sneller lopen als ik op de plek spuit waar het spruitstuk op het blok zit. Maar alle bouten zitten goed vast dus denk nu dat mijn spruitstuk kromming is.
Zou valse lucht mijn problemen (en de backfire) kunnen verklaren? En klopt het dan dat het euvel bij een laag toerental sterker is dan bij een hoger toerental. Vooral met langzaam rijden in bv de derde versnelling en dan gasgeven wordt je best wel door mekaar geschud.
En zo ja wat nu? Nieuwe kopen of is het mogelijk het spruitstuk te laten vlakken?
Ben benieuwd.....
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-08-2011 12:52 #105444
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic b18a blijft bokkig rijden op benzine
Je kan een spruitstuk laten vlakken, ik heb het wel eens zelf gedaan. Het komt niet zo ontzettend nauw. Heb je wel de inlaatschalen gemonteerd??
Dat hij bij lage toeren er meer last van heeft dan bij hoge toeren kan ik alleen verklaren doordat het vacuum bij minder gas hoger is dan bij veel gas (stand gasklep) Of dit ook echt zo is, weet ik niet.
Het hoeft overigens niet zo te zijn dat je spruitstuk krom is, een klein scheurtje in je spruitstukpakking kan voldoende zijn!
Dat hij bij lage toeren er meer last van heeft dan bij hoge toeren kan ik alleen verklaren doordat het vacuum bij minder gas hoger is dan bij veel gas (stand gasklep) Of dit ook echt zo is, weet ik niet.
Het hoeft overigens niet zo te zijn dat je spruitstuk krom is, een klein scheurtje in je spruitstukpakking kan voldoende zijn!
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2011 13:02 #105445
Bedankt voor je reactie.
Als je met inlaatschalen die ronde schijfjes bedoeld dan ja. Pakking is nieuw overigens.
Als je met inlaatschalen die ronde schijfjes bedoeld dan ja. Pakking is nieuw overigens.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-08-2011 16:17 #105453
Net nog even compressie gemeten (je weet maar nooit) en deze is ok, 1,2, & 4 geven 9 á 9,5 bar en 3 doet 8,5 bar. Het is niet meer nieuw maar ook niet problematisch lijkt me.
Morgen maar weer even het spruitstuk eraf halen om proberen te zien wat hiermee aan de hand is, aandraaien van de bouten heeft geen zin gezien hoe strak ze zitten
Morgen maar weer even het spruitstuk eraf halen om proberen te zien wat hiermee aan de hand is, aandraaien van de bouten heeft geen zin gezien hoe strak ze zitten