verwijderen b18a vraag

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2011 09:10 #104891 door Jeroen Visser (GAST)
verwijderen b18a vraag is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Ik zit nog met een paar vragen voordat ik ga proberen de b18 uit de ama te tillen.

Moet de motorkap verwijderd worden? Of kan ik als ik de radiator en gril verwijder dit voorkomen?

Is het het handigst om de versnellingsbak aan het blok vast te laten zitten?

Misschien nog andere tips?

Bedankt alvast.

Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2011 10:17 #104896 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic verwijderen b18a vraag
Ik heb nu twee keer een B18 uitgebouwd, beide keren met verwijderde motorkap, dus of je die kunt laten zitten weet ik niet.
Als je de versnellingsbak los haalt kun je het front waarschijnlijk wel laten zitten, maar als je het met gemonteerde versnellingsbak doet, zoals ik ook gedaan heb dan moet de radiateur en het front er uit.
Zorg er wel voor dat je alles los hebt en niks vergeet, de eerste keer ben ik de temperatuursensor vergeten los te halen :oops:

succes.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2011 10:39 #104898 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic verwijderen b18a vraag
Ik heb dit al vele malen gedaan.De motorkap kun je gerust laten zitten als je een verrijdbare takel hebt.De radiateur en eventueel de radiateurboog moet je verwijderen.Bovendien is het handig van te voren al veel van de motor los te nemen,zoals dynamo.spruitstuk,bezinepomp,stroomverdeler.koelfan enz.Het moet er toch af en het zit vaak wat in de weg bij het uittakelen.Als je kop ook wilt verwijderen,kun je dat beter doen als de motor nog in de auto zit.Je hebt dan wat meer houvast om de kopbouten los te nemen dan wanneer de motor er los naast staat.Succes!

• p
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-07-2011 17:58 #104902 door p
Beantwoord door p in topic verwijderen b18a vraag
inderdaad, ik heb het ook al paar keer zo gedaan, bovenstuk frontje eraf, radiator eruit, en plaats genoeg om hem eventjes omhoog, en dan vooruit te takelen met verijdbare takel , of motorblok omhoog takelen met vaste catrol, en wagen achteruit duwen,maar dan zou ik wel de motorkap verwijderen, als je met vaste catrol werkt,

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-07-2011 19:19 #104908 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic verwijderen b18a vraag
Om de motorkap te verwijderen vind ik het gemakkelijkst om de motorkap eers met een touw op te hangen aan de
sluiting van de klep, dan een paar doeken op de paravan leggen (gedeelte waar de ruitenwissers zitten) onder de punten van de klep, daarna losschroeven en de klep oppakken en verwijderen.
Op deze manier kan je het alleen en beschadig je niets!

Motor samen met bak verwijderen gaat prima, 3 weken geleden nog gedaan en mijn motor is zelfs nog breeder dan normaal
omdat er bij mij een turbo op zit en aan de andere kant een electrische benzinepomp.
Ik had alleen de radiateur verwijderd.

Het voordeel van samengesteld demonteren/monteren is dat je niet onder de auto hoeft te vechten met de versnellingsbak
dit blijft toch altijd weer lastig om de bak te monteren.

Succes met de klus!

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-07-2011 11:07 #104924 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic verwijderen b18a vraag
De motorkap kan zeker blijven zitten Jeroen. Alleen bij gebruik van een vaste takel (wat onaangenaam is) moet de kap er af.
Een motorkraan kan je prachtig manoeuvreren wat met een vaste takel nauwelijks gaat. Ook is een balanceerhaak een aanrader.
De bak kan je laten zitten. Als je de baksteun losmaakt (met een krik onder de bak) en de bak dan laat zakken, zodat de motor achterover kantelt, let er dan op dat er geen bedrading of remleiding tussen schutbord en motor beschadigd raakt. Een stukje hout er tussen op de juiste plaats doet wonderen. Denk ook 17x na of echt alles los is dat de motor met de carrosserie verbindt.
"Intuiners" zijn gasstang, massakabel en kilometertellerkabel.
Succes met de job!

Bijlage motorkraan.jpg niet gevonden

"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD