oliedruk?? help!
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Later bleef die knipperen op de rijksweg bij 100km., maar weer later bij de deze snelheid bleef die uit totdat ik thuis kwam. Voor de deur even stationair laten lopen en toen knipperde dieeen beetje, maar later amper nog. (na een rit van 45 km)
Vreemd? Tja de motor verbruikt voor zover ik weet geen olie, er komen geen rare geluiden uit. de motor heeft cica 120.000 orgineel gelopen. Rijdt op LPG en benzine. Ik heb er onderweg olieverdikker (stop smoke van Wijnz , paarse flesje) ingegooid, maar dit had geen effect.
Zou dit een oliesensor probleem zijn? of de oliefilter verstopt? Kan dat ? Hoop op jullie tips! (ps had er pas wat olie bijgegooid, wel goedkope van de Lidl) heb de auto net dus ken nog niet echt het olieverbruik.
Al vast bedankt voor jullie hulp!
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
" verburgh (GAST)" schreef:
kan dat lampje trouwens gaan branden bij stilstand en uitgaan als je gas geeft? ik dacht dat dit niets te maken kon hebben met een sensor. Maar even een update: idd zat er geen draad aan de sensor. ik zag dat die er vanaf was. Maar dan kan het lampje toch helemaal niet branden op je dashboard?
Als het draadje/stekkertje los is van de sensor en tegen de massa aankomt (het ijzer van de auto) dan gaat het lampje branden, dus raakt het stekkertje tijdens het rijden af en toe het ijzer dan gaat het lampje af en toe branden.
(dit is Jip en Janneke taal!)

- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Maar het kan ook zo zijn dat de motor en daarmee de krukaslagers al heel veel ervaring hebben, en dat er een beetje speling tussen lagerschalen en loopvlakken op de krukas ontstaan is. De oliedruk zakt bij stationair toerental sowieso al, maar door de speling lekt er een beetje druk weg. En dat kan genoeg zijn om het lampje aan te laten gaan. Bij gasgeven loopt de druk weer op, en gaat het lampje weer uit. Hoe is het olieverbruik? Wat heeft het blok gelopen aan km's? Wat voor olie gebruik je? 20W50 is ook voor een B19 en een B21 van een 244 het goede spul.
In de 244 kán een B20 liggen, maar ik dacht in '79 ook een B19 of een B21. Maar volgens mij zit de oliedrukschakelaar bij allemaal op de plek die Tom beschrijft.
Groet, Sven
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
de draad is los en mijn olielampje brandt: dat kan dus? waarschijnlijk ergens contact mee gemaakt? maar wel raar als je rijdt dat die uit is en als je stil staat brandt die. Dan zou die toch niet uitgaan bij gas geven?
MIjn motor heeft volgens zeggen 120.000km gelopen, maar de afstandteller is kapot. Kan best zijn dat het dus meer is, maar de auto rookt niet, maar ik heb hem slechts 2 weken dus ken het olieverbruik niet. met mijn hand voor de uitlaat komt er geen zwart op. geen grijze wolken enz. loopt ook netjes zonder bijgeluiden. Ik geloof ook de verkoper die zegt dat die echt zo weinig heeft gelopen. Maar blijft lastig te achterhalen.
Ga trouwens je olielampje altijd branden tijdens het rijden als die draad ergens tegenaan komt? Misschien meot ik ook eens de oliefilter vervangen. Ik heb vertrouwen in volvo motors!
Jammer van die olietoevoeging, ik heb het er niet op. Ik zou binnenkort olie wisselen met een nieuw filter. Let erop dat je een Volvo filter krijgt: die heeft een bypass en dat hebben de gewone filters niet.
Ter info: ik heb een hele serie benzine/lpg 240 estates gehad, en die waren allemaal "met ervaring". Ik heb er gehad die ik met 300.000 km verkocht, maar ook wel met meer dan 5 ton op de teller. En niet versleten hoor!
De 940 2,3 LPT op met LPi die we nu rijden is net de 420.000 km voorbij en gebruikt nog steeds bijna geen olie. Hij trekt er een hoop jongere auto's nog steeds uit en er wordt niet voorzichtig mee omgesprongen!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
ik heb nog miet echt antwoord op de vraag dat die bij stil staan feller en vaker brand dan bij rijden. dat heeft toch niet te maken dat die los zit?
TX in advance